کد خبر: ۱۰۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰
مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی با بیان اینکه ۷ هزار و ۴۷۹ خانه خالی از سکنه در استان مرکزی شناسایی شد از ثبت بیش از ۳ هزار اظهارنامه مالیاتی در استان مرکزی تا به امروز خبر داد.
۷ هزار و ۴۷۹ خانه خالی از سکنه در استان مرکزی شناسایی شد

به گزارش آرانیوز از اراک، سید‌بهاالدین میرمحمدی ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به وضعیت مالیات‌ستانی در استان مرکزی اظهار داشت: پایان خرداد به عنوان آخرین فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی تعیین شده که تا به امروز بالغ بر 3 هزار و 364 مورد اظهارنامه مالیاتی و بیش از 32 هزار مورد نیز موارد تبصره ماده 100 در سامانه مالیاتی به ثبت رسیده که البته پیش‌بینی ما براین است که این آمار به رقمی حدود 100 هزار مورد برسد.

وی افزود: براساس آمار طی دو سال اخیر شاهد تسلیم 89 هزار و 516 مورد اظهار نامه در سال 1400 و 36 هزار و 176 مورد تسلیم اظهارنامه در سال 99 بودیم که نشانگر رشد 42 درصدی است.

میرمحمدی تصریح کرد: اگر مودیان تا پایان خردادماه اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی نکنند، همانطور که قانون اشاعه داشته از هرگونه معافیت، وام، تقسیط و بخشودگی جرایم محروم هستند البته درخصوص دستورالعمل تکمیل اظهارنامه، مودیان باید توجه داشته باشند که اظهارنامه باید حامی عدد و رقم بوده و نباید سفید باشد که عدم تسلیم اظهارنامه برای اشخاص حقوقی 30 و برای اشخاص حقیقی 30 درصد جرائمی به دنبال داشته که البته غیرقابل بخشش هستند.

وی اضافه کرد: مسئله دیگر مربوط به تبصره ماده 100 و به عنوان جایگزین اظهارنامه است که این مورد نیز تا پایان خردادماه مهلت داردبه طوری که مودیانی که درآمد و فروش آنها تا مبلغ 67 میلیارد و 200 میلیون ریال باشد می‌توانند فرم تبصره 100 را تکمیل کنند و ارقامی بالاتر این عدد باید اقدام به تسلیم اظهار نامه کنند این درحالیست که طی سال های 99 و 1400 ارائه تبصره ماده 100 رشدی 68 درصدی داشته است.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی درپاسخ به سوالی درباره مالیات خانه‌های خالی گفت: این قانون مشمول خانه‌هایی است که بیش از 120 روز (حدود 4ماه) خالی بمانند و محاسبه مالیات بر‌اساس ارزش اجاره ماهیانه این املاک انحام می شود البته مالیات خانه‌های لوکس و باغ‌ویلاها در شهرهای بالای یکصدهزار نفر و به ارزش 200 میلیارد ریال است.

میرمحمدی افزود: تاکنون 344 باغ ویلا و خانه‌های لوکس، هزار و 479 خودروی لوکس و 7 هزار و 479 خانه خالی از سکنه شناسایی شده به طوری که خانه‌های خالی از سکنه استان دارای 4هزار و 126 مودی است که البته 846 مودی اعتراض خود را به ثبت رسانده‌اند.

وی ادامه داد: خودروهای بالای سه میلیارد تومان نیز مشمول یک درصد مالیات است و اگر فردی 2 خودرو داشته باشد مجموع قیمت در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان مرکزی با اشاره به موضوع عوارض گفت: طبق قانون عوارض پرداختی به شهرداری‌ها باید صرف امور عمرانی و آبادانی شهرها شود که سال 1401 مبلغی بالغ بر 34 هزار و 751 میلیارد ریال و در سال 1400 نیز مبلغی بالغ بر 21 هزار و 905 میلیارد ریال  توسط امور مالیاتی استان مرکزی به شهرداری‌ها پرداخت شد.

وی خاطرنشان کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به عنوان یک قانون جدید است و این مهم باید رعایت شود و از اول تیرماه 1402، اشخاص حقیقی فراخوان می‌شوند و مکلف به رعایت این قانون هستند.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار