به گزارش آرانیوز از شیراز، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، حمیدرضا ذوالانواری در جلسه کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی فارس که با حضور اعضای آن برگزار شد، اظهار داشت: موضوع تعهد ارزی، صادرات فرش را با مشکل مواجه کرده بود که پس از پیگیریهای انجام شده این موضوع با سیاستگذاریهای جدید حل و فصل شد.
وی یکی از مهمترین مشکلات صادرات فرش را رشد رقبا و از دست دادن بازارهای صادراتی فرش ایرانی عنوان کرد و افزود: در بحث رفع تعهد ارزی، کالای فرش بر اساس مواد اولیه در نظر گرفته شده است و برگشت ارز حاصل از صادرات به کل فرش تعلق نمیگیرد، بلکه تنها 10 درصد مواد اولیه را شامل میشود.
ذوالانواری با اشاره به بررسی معضلات و چالشهای استانی صنعت فرش و صنایع دستی، گفت: یکی از درخواستهای واصل شده از سوی فعالان حوزه فرش استان به کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی فارس، پیگیری ممانعت خروج فرش دستبافت توسط مسافر از طریق پلیس فرودگاه شیراز بود که این موضوع را دنبال کردیم.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گفت: بر اساس تبصره 2 ماده 139 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی هر مسافر میتواند تا سقف 24 مترمربع فرش دستباف ایرانی و 40 مترمربع گلیم دستباف به همراه خود از کشور خارج کند و محدودیتی از نظر تعداد قطعات در سقف متراژ مذکور وجود نخواهد داشت.
دوالانواری افزود: برخوردهای سلیقهای و غیرقانونی موجب تحمیل ضرر و زیان به حوزه اقتصاد استان و از جمله اقتصاد صنعت فرش استان میشود که برای حل این موضوع مکاتبهای با استانداری فارس و بخشهای مربوطه در کشور انجام شده و پیرو نامه اتاق بازرگانی، موضوع به پلیس فرودگاه شیراز نیز منعکس شده است.
وی با ابراز تاسف برای از دست رفتن جایگاه مرکز ملی فرش کشور عنوان داشت: تنزل این جایگاه ضربه مهلکی به صنعت فرش خواهد زد، هر چند اقدامات و مکاتبات اتاق با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.
ذولانواری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بررسی اهمیت برندسازی در حوزه فرش و صنایع دستی گفت: مبحث برندینگ یکی از راهکارهای برونرفت از وضعیت کنونی فرش و صنایع دستی است و ثبت برند تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی موضوع بسیار مهمی است.
رئیس اداره فرش سازمان صمت فارس هم گفت: متاسفانه شاهد عرضه فرش و صنایعدستی قاچاق در مراکز فروش هستیم، در صورتی که در قانون به صراحت عنوان شده کالایی که مشابه داخل دارد، قاچاق محسوب میشود. از همین رو ما آمادگی داریم با همکاری واحد نظارت اتاق اصناف و واحد بازرسی سازمان صمت و با کارشناسیهای اتحادیه فرش، موضوع را پیگیری کنیم.
زنهاری، از نبود بانک اطلاعاتی فرش استان و همچنین ارائهنکردن آمار بهروز برای برنامهریزیهای آتی انتقاد کرد.
یک متخصص بازاریابی و برندینگ هم در این جلسه به طرح بحثی درخصوص جایگاه کشور در زمینه برندینگ فرش و صنایعدستی پرداخت.
مازیار قاسمزاده با بیان اینکه استفاده از فناوریهای نوین و واقعیت مجازی اخیرا به شدت مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بازاریابی نوین برپایه سهولت، سرعت، انعطاف، امنیت و مزیت رقابتی است، بنابراین باید تولیدکنندگان به این واقعیت برسند که برند، سرمایه مادی و معنوی واحد اقتصادی خواهد بود و هدف تنها فروش نیست، بلکه کسب جایگاه در بازار و تمایز از سایر رقبا و تجربه مشتری است.
وی افزود: صادرات مستمر فرش و صنایعدستی نیازمند این است که همگام با دنیا گام برداریم و با برندسازی به مشتری احساس بفروشیم، چراکه در زمینه کیفیت و بعد زیبایی فرش و صنایعدستی کاستی وجود ندارد.