کد خبر: ۱۱۰۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹
بخشی از تولید شرکت نیروی برق آبادان با محدودیت مصرف سوخت گاز، کاهش سهمیه و عدم امکان استفاده از سوخت مایع، متوقف شد.

توقف بخشی از تولید نیروگاه بورسی به دلیل محدودیت مصرف سوخت گاز

به گزارش آرانیوز، شرکت نیروی برق آبادان از توقف بخشی از تولید با محدودیت سراسری مصرف سوخت گاز، کاهش سهمیه و عدم امکان استفاده از سوخت مایع خبر داد و با توقف نماد، آماده بازگشایی برای فردا شد.

بر اساس این گزارش، "آبادا" پیرو محدودیت سراسری مصرف سوخت گاز در فصل سرد سال برای نیروگاه ها و کاهش سهمیه تخصیص یافته به نیروگاه آبادان و عدم امکان استفاده از سوخت مایع (سوخت پشتیبان)اعلام کرد: با توجه به شرایط تحریمی و در دسترس نبودن قطعات اصلی مورد نیاز جهت تجهیز سیستم سوخت مایع واحدهای گازی نیروگاه طی سال‌های اخیر، بهره‌برداری از واحدهای گازی نیروگاه سیکل ترکیبی آبادان صرفاً با سوخت گاز انجام و در سال‌های قبل بهره‌برداری با سوخت مایع منجر به آتش سوزی‌های متعدد در واحدهای گازی شده است.

بهره‌برداری با سوخت مایع موجب استهلاک بیشتر و کاهش عمر مفید قطعات مسیر داغ و محاسبه ساعت کارکردی معادل بسیار بالاتر برای قطعات مسیر داغ واحدهای گازی می‌شود (EOH بین ۱.۷ تا دو برابر) که با توجه به حوادث متعدد شکست پره در نیروگاه، بهره‌برداری با سوخت مایع احتمال حوادث مشابه را به شدت بالا می‌برد و مضافا اینکه دوره تعویض قطعات گران قیمت مسیر داغ را کوتاه‌تر می‌کند.

به رغم اقتصادی بودن و ریسک بسیار بالای بهره‌برداری با سوخت مایع در نیروگاه آبادان با توجه به محدودیت سراسری استفاده از سوخت گاز در فصل سرما، رفع مشکلات سیستم سوخت مایع واحدهای نیروگاه در دستور کار بوده اما به دلیل مشکلات تامین قطعات اصلی این مهم محقق نشده است. بنابراین پس از تامین قطعات و اخذ تاییدیه‌های فنی بهره‌برداری بدون ریسک عملیاتی با سوخت مایع امکان‌پذیر خواهد بود.

با توجه به اینکه طی دو سال گذشته نیروگاه با دو حادثه سنگین مواجه بوده و با در نظر گرفتن صرفه و صلاح شرکت، اکنون نیروگاه با سهمیه محدود سوخت گاز در حال بهره‌برداری است که این کاهش سهمیه منجر به کاهش درآمدهای عملیاتی شرکت شده است.

 

نظرشما
آخرین اخبار