کد خبر: ۱۱۴۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۲
مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) گفت: دفاتر تسهیلگری در بافت فرسوده شهر قم در حال ایجاد است.
ایجاد دفاتر تسهیلگری در بافت فرسوده شهر قم

به گزارش آرانیوز از قم، علیرضا خاکی با بیان اینکه دفاتر تسهیلگری در بافت فرسوده شهر قم در حال ایجاد است، گفت: برنامه‌های دفاتر تسهیلگری در سطح شهر قم دوره‌های 5 ساله بازبینی دارد.

وی با اشاره به اینکه ساخت بوستان، مدرسه یا درمانگاه به‌تنهایی سبب بازآفرینی یک محله نمی‎‌شود افزود: شهر یک موجود زنده است و بدون نقش‌آفرینی مردم و گروه‌های اجتماعی نمی‌توانیم بازآفرینی محلات را به‌خوبی پیش ببریم.

مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: در کار برای بافت فرسوده و تاریخی باید از نظارت اجتماعی در تأمین امنیت محلات با استفاده از ظرفیت مساجد بهره گرفت و بازارچه‌های محلی را برای تقویت بنیه اقتصادی مردم ایجاد کرد.

 خاکی ادامه داد: فرسودگی در بافت به علل مختلفی رخ می‌دهد، گاهی خدمات در یک محله کم است که موجب می‌شود انگیزه وجود نداشته باشد و گاهی انگیزه هست اما آن‌قدر شدت فقر زیاد بوده که منابع مالی برای نوسازی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های استحکام‌بخشی محلات از سال جاری و سال آینده آغاز می‌شود، گفت: اگر می‌گوئیم شهر موجودی زنده است، این زنده‌بودن را از اهالی می‌گیرد و اگر اهالی حس زنده‌بودن به محله خود را پیدا کنند آن محله خود به خود زنده می‌شود و حتی اگر در ظاهر از امکانات زیادی بهره‌مند نباشد.

به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س)، هرچه محلات بومی‌تر و دست‌نخورده‌تر باشد بازآفرینی راحت‌تر انجام می‌شود و مساله‌یابی سریع‌تر پیش می‌رود و هرچه محلات مهاجرپذیرتر شوند کمتر این اتفاق می‌افتد.

خاکی تصریح کرد: تسهیلگری باید در باور مدیریت شهری ثبت شود و تجربه‌های ناموفق نباید مانع از دیدگاه مثبت به این حرکت باشد.

 

 
نظرشما
آخرین اخبار