کد خبر: ۱۱۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۴
به گزارش خبرنگار آرانیوز مستقر در صحن علنی مجلس
اخبار خوبی در مورد نحوه عرضه گوشت قرمز تا دو ماه آینده در راه است

 

طی یک سال از واردکننده مرغ و تخم‌مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در تشریح گزارش خود پیرامون نحوه اجرای قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی و آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم در سال زراعی 1402-1403 و اقدامات حمایتی در خصوص برنج کاران کشور ضمن تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه گفت:

راهبرد اول ما حداکثرسازی تولید با حفظ منابع پایه با توجه به محدودیت‌های موجود بود و راهبرد دوم یکنواختی در امر تولید بود.

راهبرد سومی که در جهاد کشاورزی در پیش گرفتیم توازن‌بخشی در تولید بود و راهبرد چهارم تولید صادرات‌محور است، این امر موجب توسعه و حمایت از تولیدکنندگان شده و ارزآوری و اشتغال را در کشور افزایش می‌دهد.

با توجه به آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار کشور در مورد صادرات محصولات کشاورزی صادرات بیش از یک میلیارد دلار سال 1402 نسبت به 1401 افزایش داشته و تراز تجاری بهبود پیدا کرده است.

فروردین و اردیبهشت ماه چیزی حدود 40 هزار تن صادرات تخم‌مرغ داشتیم که نشان‌دهنده تبدیلی این حوزه از واردکننده به صادرکننده است.

در حوزه تأمین نهاده‌ها نیز باید عرض کنم سال گذشته این زمان وضعیت نامناسبی را شاهد بودیم، اما امروز در پایان مهرماه به تولیدکنندگان سراسر کشور اعلام می‌کنم بدون هیچ دغدغه‌ای این نهاده‌ها در دسترس بوده و اگر در گذشته 3 الی 6 ماه زمان نیاز بود برای خرید و تحویل اما امروز این اتفاق به روز رخ می‌دهد.

تولیدکنندگان دیگر دغدغه‌ای برای تأمین نهاده‌های کشاورزی ندارند.

واردات را مدیریت کردیم و امروز به سمتی می رویم که اگر امکان صادرات وجود داشته باشد این مجوز را بدهیم که حتی صادرات برنج ایرانی هم صورت بگیرد.

ما برای تولید برنامه داریم و حتما به سمتی خواهیم رفت که با برنامه های صورت گرفته تولیداتی مثل مرغ، تخم مرغ، سبزی و صیفی سازماندهی صورت گرفته و برای گوشت قرمز هم در دو ماه آینده حتما لمس خواهید کرد و اتفاقات خوبی که در مسیر است را خواهید دید.

امروز دغدغه های جدی هم در بخش دارم کما اینکه در جریان هستید قطع برق کشاورزی یکی از مشکلات اساسی است که آن را پیگیری کردم و به رئیس جمهور شهید و جاهای مختلف نامه نوشتم.

در نامه ای که به رئیس جمهور شهید نوشتم اعلام کردم که روستاییان، کشاورزان و تولیدکنندگان این آمادگی را دارند برق منازلشان را قطع کنید اما برق چاههای کشاورزی قطع نشود و همچنان در حال پیگیری این موضوع هستیم.

بحث تغییر کاربری ها مخصوصا در فعالیت های کشاورزی نیز در حال حل و فصل است تا دغدغه های موجود رفع شود.

 

نظرشما
آخرین اخبار