به گزارش آرانیوز از زاهدان، نشست بررسی نحوه عملیاتی نمودن ضوابط اجرایی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین به عنوان تنها درگاه ارتباطی با متقاضیان اخذ درخواست حوزه زمین و ساختمان، به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان بلوچستان برگزار شد .
«غلامرضا باغ شیرین» سرپرست مدیریت پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان با اشاره به مصوبات ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی در راستای ایجاد زیرساختهای لازم برای پیشگیری و مقابله با پدیده زمین خواری، تخریب اراضی ملی، منابع طبیعی کشور و تغییر کاربری اراضی زراعی گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، به عنوان تسهیل تعاملات بین دستگاهی و در مسیر تحقق اهداف فوق در آذر ماه ۱۴۰۱، به تصویب هیئت وزیران رسیده و در کنار اسناد و طرحهای بالادستی، همچون قانون جامعه حدنگار، قانون حفظ اراضی زراعی و باغی و توسعه یگانهای حفاظت از اراضی ملی، نقش مهمی در صیانت از بیت المال و جلوگیری از تصرف اراضی ایفا می نماید.
سرپرست مدیریت پیشگیری از وقوع جرم سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس این ضوابط اجرایی، کلیه دستگاههای اجرایی و دولتی مکلفند تا نسبت به برنامهریزی لازم برای ایجاد زیرساختهای مناسب به منظور تبادل رایگان اطلاعات همچون نقشههای الکترونیکی، عکسهای هوایی و تصاویر ماهوارهای به منظور پاسخگویی الکترونیکی به استعلامات دریافتی از سامانه اقدام نمایند و با عنایت به اینکه این پنجره واحد در شهریور ماه سال گذشته در استان به بهرهبرداری رسیده، ضرورت دارد تا تمامی نهادهای متولی به ویژه دستگاههای حاکمیتی متولی اراضی عمده همچون منابع طبیعی و آبخیزداری، جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهرداری استانها، ادارات کل راه و شهرسازی شمال و جنوب و حفاظت محیط زیست در اجرای این امر تسریع نمایند، هرچند تاکنون بخش عمدهای از نقشههای برخی از این دستگاهها در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین بارگذاری شده، لیکن کماکان و متاسفانه با وضعیت مطلوب در این راستا فاصله فراوانی داریم.
وی با اشاره به ابعاد تسهیلگر اجرای سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ابراز داشت: فرایندهای مرتبط با صیانت از اراضی حاکمیتی و برخورد با زمینخواران عمده کماکان به نحو سنتی اجرایی میشود، لذا لازم است تا راهبری مقوله حفاظت از اراضی با بهرهگیری از فناوریهای نوین و با اتکا به پیشگیریهای وضعی به سرعت عملیاتی شود.
باغ شیرین افزود: در این راستا منشور سامانه، مشتمل بر برنامه زمانی استقرار سامانه، ساختار اجرایی طرح، تعیین دستگاههای اجرایی ذینفع پروژه، تشریح وظایف هر یک از دستگاهها و نحوه گزارش دهی عملکردها تدوین شده و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، مکلف است تا به عنوان دبیر راهبری و هماهنگی امور سامانه، به صورت مستمر گزارشی از اجرای خدمات در این راستا ارائه نماید.
باغ شیرین در انتها با اشاره به ماده ۷ ضوابط اجرای سامانه پنجره واحد مدیریت زمین گفت: مقرر است تا با اجرای مناسب این سامانه و تاکید بر مدیریت زمان، کلیه شهرداریها، بخشداریها و دهیاریها و سایر مراجع متولی صدور پروانه تخصصی، صرفاً از طریق درگاه پنجره واحد مدیریت زمین با متقاضیان خدمات مذکور ارتباط برقرار نموده و دستگاههای ارائه دهنده تسهیلات یارانههای دولتی و انشعابات آب، برق، گاز و تلفن نیز موظفند در مواردی که جهت ارائه خدمات به مردم، نیاز به احراز صحت مجوزها و استعلامات حوزه زمین نظیر پروانه ساختمانی، مجوز تغییر کاربری اراضی کشاورزی و واگذاری اراضی ملی و دولتی میباشد، اصالت و اعتبار مجوزها و استعلامهای مذکور را پس از راهاندازی سامانه صرفا از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین استعلام نمایند.