کد خبر: ۱۱۵۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵
مدیرکل هواشناسی استان قزوین، گفت: طبق چشم‌انداز پنجم ساله ششم و ۶ ساله هفتم راهی جز توسعه ایستگاه‌های هواشناسی وجود ندارد.
ایستگاه‌های هواشناسی باید توسعه یابد

به گزارش آرانیوز از قزوین، یوسف شیخ الملوکی در نشست خبری اعضای شورای هماهنگی وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در استان قزوین که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: دانشمندان هواشناسی با توجه به تغییر اقلیم دو راهکار را ارائه داده‌اند که می‌توان به کاهش گازهای گلخانه‌ای جهت کند کردن تغییر اقلیم و سازگاری با تغییر اقلیم اشاره کرد.

وی افزود: زمانی طبق برنامه به‌ازای هر 100 کیلومتر یک ایستگاه هواشناسی مستقر می‌شد، اما امروز در هر 20 تا 25 کیلومتر به ایستگاه هواشناسی نیاز است.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین با اشاره به فعال بودن 44 ایستگاه هواشناسی انواع مختلف در استان و برداشت شبانه روزی داده‌ها و انجام اطلاع‌رسانی، تصریح کرد: طبق چشم‌انداز پنجم ساله ششم و 6 ساله هفتم راهی جز توسعه ایستگاه‌های هواشناسی وجود ندارد که طبق سه سال اخیر چهار ایستگاه تمام خودکار به استان افزوده شده است.

شیخ‌الملوکی ادامه داد: ایستگاه تمام خودکار باراجین و آبگرم در طرح شهید رجایی عملیاتی می‌شود و قرارداد ایستگاه دانسفهان هم منعقد شده و کارهای عملیاتی آن اجرا شده و در شهرستان البرز نیز یک ایستگاه تمام خودکار راه‌اندازی می‌شود.

وی به وجود 29 ایستگاه باران‌سنجی سنتی در استان قزوین اشاره و ادامه داد: استقرار مانیتورینگ باران‌سنجی در دستور کار قرار دارد تا در اداره کل هواشناسی استان قزوین به صورت لحظه‌ای میزان بارش باران ارزیابی شود.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین از استانداردسازی و بین‌المللی کردن و تبدیل اخطاریه‌ها و اطلاعیه‌های هواشناسی استان قزوین به هشدارها خبر داد و گفت: در اجرای پروژه‌های مختلف باید علاوه بر پیوست‌های زیست محیطی، پیوست‌های اقلیمی هم لحاظ شود تا بر اثر رخدادهای جوی دچار آسیب نشوند.

شیخ‌الملوکی افزود: خطوط تلفن 134 هواشناسی از چهار خط به 20 خط افزایش یافته و پخش زنده هم توسط کارشناسان در صدا و سیمای مرکز قزوین انجام می‌شود.

وی بیان کرد: طرح اطلس مخاطرات جوی استان قزوین برای استفاده پیمانکاران تهیه شده و پهنه‌بندی تنش آبی رشد گیاه گندم با استفاده از رطوبت خاک هم در دستور کار قرار گرفته و اعتبار هم لحاظ شده و چند ماه دیگر خروجی آن استخراج می‌شود و بیمه کشاورزان در این زمینه تسهیل بخشیده می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان قزوین بر توجه بیشتر مسئولان‌ استان قزوین به هواشناسی ‌و تخصیص اعتبار مناسب برای ارائه بهتر خدمات تاکید کرد و گفت: تمام ایستگاه‌های هواشناسی خودکار هستند و 24 ساعته داده‌ها برداشت و اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

 
نظرشما
آخرین اخبار