کد خبر: ۱۱۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۶
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی از هدفگذاری ساخت ۷۷ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی خبر داد.
هدفگذاری ساخت ۷۷ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی

به گزارش آرانیوز از اراک، عباس یوسف زاده عصر امروز در شورای هماهنگی وزارت راه و شهرسازی استان مرکزی با اشاره به اینکه توفیقات خوبی در استان در حوزه راه و شهرسازی استان به همت مصوبات ریاست جمهور در شورای عالی مسکن و مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان کسب شده است، اظهار داشت: در حوزه مسکن ساخت 77 هزار واحد مسکونی هدف گذاری شده است که 16 هزار واحد در روستاها، ساخت 24 هزار واحد توسط مردم و‌خودمالکی ودر بافت‌های فرسوده و 36 هزار و 500 واحد تامین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی تعهد شده است.

وی افزود: حدود 160 هزار متقاضی در سامانه نهضت ملی استان مرکزی ثبت نام داشتند ولی الزاما تمام افراد حایز شرایط در طرح ملی مسکن نبودند، تنها حدود 53 هزار نفر طبق سامانه تم حائز شرایط شناخته شدند و تعهد دولت در استان مرکزی تامین مسکن و زمین است.

مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر 20 هزار و 500 واحد به صورت انبوه سازی در استان مرکزی در حال ساخت است، که از میزان حدود 13 هزار واحد در سطح استان به غیر از شهرهای جدید و حدود 10 هزار واحد در شهر اراک در حال ساخت است، همچنین از این میزان کمتر از 2 هزار واحد در مرحله تحویل به متقاضیان است، تحویل واحدها از هفت ماه پیش آغاز شده و از ماه آینده پروژه سردار سلیمانی با 120 واحد تحویل به متقاضیان خواهد شد.

یوسف زاده عنوان کرد: یک هزار و 848 حد در ساوه در مرحله ساخت است که حدود 364 واحد هفته گذشته به ورت وبیناری با حضور سرپرست ریاست جمهوری افتتاح شد، متقاضیان حدود یک هزار و 600 واحد تکمیل وجه داشتند و پیشرفت فیزیکی پروژه بالای 90 درصد است. همچنین حدود 1500 واحد توسط بنیاد مسکن در برخی از شهرهاستان‌های دلیجان، محلات، تفرش و خمین در حال سخت است.

وی ادامه داد: حدود 32 هزارو 285 واحد به صورت گروه ساخت با مالکان توافق شده است، از این میزان حدود هشت هزار و 986 واحد در قالب طرح جوانی جمعیت با حضور وزیر کشور به متقاضیان واگذار شد. حدود 4 هزارو 700 واحد به صورت انبوه سازی هدف گذاری شده است که امیدواریم تا پایان شهوریور ماه واحدها به متقاضیان تحویل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در ارتباط با پروژه 8100 واحدی نهضت ملی مسکن تصریح کرد: ساخت 8100 واحد در استان هدفگذاری شده بود اما به دلیل عدم امکان اتصال متقاضیان به صورت پیمانکار به بانک عامل نیز متاسفانه در این زمینه کار با کندی پیش رفت اما امروز می‌توان ادعا کرد غیر از یک هزار و 600 واحد از این میزان که با بانک مسکن در مرحله عقد قرارداد است برای الباقی 8100 واحد قرارداد مشارکت مدنی با بانک بسته و عملیاتی شده است. این در حالیست که پنج بانک در پروژه 8100 واحدی اراک دخیل هستند.

یوسف زاده بیان کرد: یکی از اقدامات دولت قانون جوانی جمعیتی است که در دولت سیزدهم به صورت جدی پیگیری شد به طوری که در استان مرکزی حدود 2500 واحد تا امروز در راستای قانون جوانی جمعیت تحویل شده است، این در حالیست که تاکنون حدود 4 هزار و 100 متقاضی حائز شرایط تشخیص داده شدند و بخشی از آن پاسخ داده شده است. زمین‌هایی در سطح استان در شهرهای ساوه و محلات تامین شده و در این شهرستان‌ها دغدغه واگذاری زمین در حوزه جوانی جمعیت وجود ندارد.

وی ادامه داد: سامانه خودنویس و سامانه جامع املاک و مستغلات و اقدام بسیار خوب در حوزه مسکن است، در سامانه خودنویس 11هزار و 866 واحد ثبت شده است و سامانه املاک مستغلات به ثبات بازار مسکن و نرخ مسکن کمک دارد و سامانه املاک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مستغلات به شناسایی خانه‌های خالی کمک می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی بیان کرد: در حوزه راه 2هزار و‌173 میلیارد تومان اعتبار در سفر ریاست جمهور پیش بینی شد که یک هزار و 916 میلیارد تومان اختصاص یپدا کرد و‌‌‌‌150 میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی برای پروژه‌های راه‌های اصلی، آزادراه و بزرگراه تخصیص پیدا کرد. حدود 900 کیلومتر راه اصلی، آزادراه و بزرگراه در سطح استان وجود دارد که حدود 270 کیلومتر تاکنون به بهره‌برداری رسیده که حدود 70 کیلومتر در سه ساله دولت سیزدهم افتتاح شده است.

یوسف زاده عنوان کرد: در حوزه ساخت ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی نیز 207 میلیارد تومان اعتبار در سه سال گذشته تخصیص داده شد که پروژه‌های نیمه تمام ده ساله و بیشتر مانند مجتمع فرهنگی محلات، مجتمع اداری شهرستان زرندیه، مجتمع فرهنگی کمیجان و غیره در این سه سال به اتمام رسید، پروژه شاخص در حوزه ساخت ساختمان و تاسیسات محور 23 کیلومتر توره_ بروجرد بود که از محل اعتبارات دولت افتتاح شد.

وی ادامه داد: در حوزه ساختمان‌ها بیمارستان خمین به محله بهره برداری رسید و در شهر اراک کتابخانه مرکزی در دستور کار قرار گرفت که در ابتدای دولت سیزدهم 45 درصد پیشرفت داشت و اکنون 75 درصد پیشرفت دارد و با اعتبارات ملی و استانی امید داریم این کتابخانه مرکزی تا پایان سال به مرحله بهره‌برداری برسد.

 

 
نظرشما
آخرین اخبار