کد خبر: ۱۱۵۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی نیشابور، گفت: ۶۴۳ هکتار از باغ‌های نیشابور به کشت گیلاس اختصاص یافته که از این میزان ۴۹۶ هکتار سطح زیرکشت بارور بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۳ هزار و ۴۷۲ تن انواع گیلاس از این سطح برداشت شود.
پیش‌بینی ۳ هزار و ۴۷۲ تن گیلاس از سطح باغ‌های نیشابور

به گزارش آرانیوز از نیشابور، علی مبارکی در بازدید از برداشت گیلاس در سطح باغ‌های شهرستان نیشابور، اظهار داشت: تیرماه 1403 روزهای پایانی برداشت محصول خوش رنگ وطعم گیلاس در نیشابور است و پیش‌بینی می‌شود حدود 3 هزار و 475 تن محصول گیلاس از سطح باغات شهرستان نیشابور برداشت شود.

وی ادامه داد: 643 هکتار از باغ‌های نیشابور به کشت گیلاس اختصاص یافته است که از این میزان 496 هکتار سطح زیرکشت بارور بوده و پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 3 هزار و 472 تن انواع گیلاس از این سطح برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور بیان کرد: از نظر محصولات باغی شهرستان نیشابور از جایگاه ویژه‌ای در استان خراسان رضوی برخوردار بوده و کیفیت محصول تولیدی گیلاس شهرستان بسیار مرغوب است.

مبارکی افزود: یکی از مشکلات عمده گیلاس کاری های شهرستان باروری کم درختان گیلاس بخصوص رقم تک دانه مشهداست لذا در راستای از بین بردن این مشکل در باغات چند سالی است که با همکاری اداره تولیدات گیاهی واحد باغبانی و مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی اقدام به اجرای طرح سرشاخه کاری باغات کم بارده گیلاس شهرستان شده است.

وی بیان کرد: در این طرح با استفاده از ارقام معرفی شده مرکز تحقیقات، در باغات بهره‌برداران پیشرو اقدام به پیوند سرشاخه کاری و جایگزینی ارقام اصلاح شده و گرده افشان به‌صورت پایلوت در دو منطقه گیلاس کاری شهرستان (روستای میرآباد وفوشنجان بخش مرکزی) انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور، گفت: بیشترین سطح کشت گیلاس در بخش مرکزی شهرستان بوده و امسال با برگزاری روز مزرعه گیلاس ضمن استقبال خوب گیلاس کاران نسبت به آموزش هرس اصولی و فنی، معرفی ارقام جدید خود گرده افشان گیلاس نیز انجام شد.

مبارکی افزود: ارقام استلا، برلت، سوئیت آن، سوئیت هارت، عطار، زشک جزو ارقام خودگرده افشان و پر محصول هستند که در استان قابل کشت بوده و نیشابور پس از طرقبه و شاندیز رتبه سوم استان را از لحاظ سطح زیر کشت به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر از محل تولید و عرضه گیلاس سالیانه بیش از 380 میلیارد تومان سود ناخالص عاید کشاورزان نیشابوری می‌شود.

 
نظرشما
آخرین اخبار