کد خبر: ۱۱۷۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۶

یادداشت دکتر اسماعیل جلیلی بمناسبت رفتار جوانمردانه میرزا زاده/«کشتی‌گیر پهلوان میرزا زاده در پاریس ارزش ها و غیرت ایرانی »

چند ماه پیش وقتی به پاس قدردانی از تلاش‌های پهلوان امین میرزا زاده همراه با هیت مدیره بانک قبل از مسابقات المپیک از ایشان دعوت و تقدیر کردم فکر نمی کردم در پاریس اتفاقی را رقم بزند که جهان را به تحسین وادارد. آنهم نه برای پیروزی بر رقیب و مدال برنز بلکه برای روحیه جوانمردی و انسانیت این جهان پهلوان وقتی رقیب شکست خورده خود صباح شریعتی کشتی گیر ایرانی الاصل آذربایجانی را که قصد خداحافظی از کشتی را داشت و کادر فنی و مدیران تیم آذربایجان هیچ‌یک حاضر به همراهی با کشتی گیر خود نشدند. پهلوان میرزا زاده به روی تشک برگشت روی دو زانو نشست، خم شد و رقیب را بر دوش گرفت و دور تکریم  و خداحافظی را همراهش انجام داد.

یکی از زیباترین و دراماتیک ترین صحنه‌های المپیک پاریس که فراتر از یک مسابقه ورزشی بود و پیام‌های ارزشمندی را در دیدار رده بندی همراه داشت.
میرزا زاده با این کار دل هر بیننده‌ای را به لرزه انداخت. این رویداد را به یک اتفاق تاریخی تبدیل و خود به نمادی از جوانمردی، دوستی، اخلاق ، غیرت ، احترام و روحیه ورزشی تبدیل شد.

این حرکت، ریشه در فرهنگ و تربیت این پهلوان بختیاری با اصالت دارد که بر اساس آن، به مهمان و رقیب احترام گذاشته می‌شود، نشان از ارزش‌هایی است که در فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه‌ای دارند.

بنظر بنده عمل میرزا زاده در المپیک پاریس، بسیار فراتر از یک مسابقه ورزشی بود. این حرکت، پیامی پر مفهوم و ماندگار را به همراه داشت که شاید کتاب ها یا سخنرانی قادر به انتقال آن نباشد. درباره ارزشهای اخلاقی بسیاری سخن می‌گویند، اما عمل میرزا زاده نشان داد که اقدام به عمل چقدر مهم است.یک عمل کوچک، گاهی اوقات می‌تواند بسیار بیشتر از ساعت‌ها سخنرانی تأثیرگذاری داشته باشد.رفتار عملی، قوی تر از هر کلمه ای است.
 
میرزا زاده با این عمل، الگویی برای نسل آینده، به ویژه جوانان ورزشکار، شد.او نشان داد که موفقیت تنها در کسب مدال و پیروزی نیست، بلکه در داشتن اخلاق و رفتار پسندیده نیز نهفته است.
دروس ارزشمندی که از عمل جوانمردانه میرزا زاده می‌توان آموخت:

۱.  این رفتار به ما یادآوری می‌شود که ورزش صرفاً یک مسابقه نیست، فرصتی برای نشان دادن انسانیت، جوانمردی و بزرگواری است.میرزاده با احترام به حریفی که سال‌ها رقیب او بوده، نشان داد که حتی در اوج رقابت نیز می‌توانم به حریف احترام بگذارم.

۲.  پیروزی در مسابقه ممکن است موقتی باشد، اما ارزش‌های اخلاقی مانند جوانمردی  و  انسان دوستی، ماندگار و ارزشمند هستند.

۳. این روحیه نشان داد که ورزش می‌تواند از مرزهای سیاسی و فرهنگی خارج شود و به عنوان پلی برای ارتباط بین مردم و فرهنگ های مختلف عمل کند. 

۴. به طور قابل توجهی روحیه ملی ایرانی ها را تقویت کرد و باعث شد تا احساس غرور و افتخار به هویت ایرانی داشته باشند.

۵. پهلوان میرزا زاده ، توجه رسانه‌های خارجی را به ایران و ورزش ایران جلب کرد و باعث شد تا تصویری مثبت از ایران در جهان ارائه شود و احساسات میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده و خاطره‌ای ماندگار در ذهن‌ها بر جای بگذارد. 

 این صحنه به یک نماد جهانی تبدیل شد و نشان داد که یک عمل کوچک می‌تواند پیام‌های بزرگی را همراه داشته باشد.

به امید موفقیت روزافزون جوانان کشور عزیزمان ایران اسلامی 

✍: اسماعیل جلیلی 
۱۷ مرداد ۱۴۰۳

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار