کد خبر: ۱۱۷۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان اصفهان از برگزاری نشستی به منظور تسهیل‌گری در فعالیت مراکز حفظ ضمن تحصیل و هم‌افزایی برای جذب بیشتر دانش‌آموزان به این مراکز خبر داد.

نشست هماهنگی برنامه‌های مؤسسات قرآن و عترت استان اصفهاننشستی با عنوان «هماهنگی برنامه‌های مؤسسات قرآن و عترت استان اصفهان(دوره‌های تخصصی حفظ قرآن کریم)» روز گذشته، 21 مردادماه به میزبانی اداره‌کل آموزش و پرورش این استان برگزار شد. 

بهنام محمدیان، مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در خصوص این نشست اظهار کرد: طی سال‌های اخیر، برای جذب بیشتر دانش‌آموزان به حفظ قرآن تسهیل‌گری انجام شده است و شاهد رشد حضور آنها در مراکز حفظ ضمن تحصیل هستیم؛ بنابراین لازم بود تا میان برنامه‌های این مراکز هماهنگی صورت گیرد و اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی مردمی قرآن و عترت استان به منظور تجمیع برنامه‌های حفظ قرآن مراکز یادشده با آموزش و پرورش وارد مذاکره شده است و ما نیز در بدنه آموزش و پرورش برای تسهیل‌گری در این زمینه، حمایت از مراکز را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی افزود: مراکز حفظ ضمن تحصیل می‌توانند به جذب قرآن‌آموز اقدام کنند و از میان آنها، کسانی که حضور فعالی داشته باشند، می‌توانند تحصیل خود را به‌صورت غیرحضوری ادامه دهند. درواقع دانش‌آموزان پایه‌های چهارم تا نهم می‌توانند با استفاده از قانون کمیسیون خاص، بری حفظ قرآن در این مراکز حضور پیدا کنند، طی سه سال حافظ کل قرآن شوند و در کنار آن، تحصیل را به‌صورت غیرحضوری ادامه دهند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: در سراسر استان، 30 مرکز که جزو مؤسسات شاخص نیز محسوب می‌شوند، به‌صورت تخصصی در زمینه حفظ قرآن ضمن تحصیل مشغول فعالیت‌اند که جامعه دانش‌آموزی می‌تواند از ظرفیت آنها استفاده کند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در اجرای قانون کمیسیون خاص برای دانش‌آموزان مراکز حفظ ضمن تحصیل گفت: در نشست روز گذشته، مقرر شد که در خصوص مدارس غیرانتفاعی این تسهیل‌گری انجام شود. اداره سنجش و ارزیابی تحصیلی اداره‌کل آموزش و پرورش نیز با اجرای این طرح موافق است و حمایت خوبی از آن دارد. هر جا مرکز یا مؤسسه‌ای با مشکل مواجه شده است، تلاش ما این بوده که آن را حل کنیم.

محمدیان ادامه داد: اکنون مشکلی که وجود دارد، این است که مراکز در کنار حفظ قرآن نمی‌توانند امور آموزشی مربوط به مدارس را پیش ببرند؛ بنابراین اداره مشارکت‌ها و مدارس غیردولتی اعلام کرد که این مراکز می‌توانند با دریافت مجوز مرکز آموزش عالی آزاد یا مدرسه غیرانتفاعی، این مشکل را حل کنند. دغدغه خانواده‌ها در خصوص تحصیل قرآن‌آموزان نیز به همین موضوع برمی‌گشت و نیمی از مراکز موفق به دریافت مجوز شده‌اند. درواقع نشست روز گذشته به منظور هماهنگی و تسهیل‌گری در حل مشکلات برگزار شد.

وی در خصوص تجمیع برنامه‌های مراکز حفظ ضمن تحصیل نیز گفت: در شورای نظارت بر این مراکز که متشکل از اداره‌کل آموزش و پرورش، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌ امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی، اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی مردمی قرآن و عترت و نمایندگان مؤسسات قرآنی است، شیوه‌‌نامه‌ای برای حفظ ضمن تحصیل تصویب شده که ویژه حفظ تخصصی قرآن کریم است. طبق این شیوه‌نامه، دانش‌آموزان در ماه حداقل باید دو و نیم جزء محفوظات قرآنی داشته باشند و اگر دانش‌آموزی به این میزان نرسد، به‌منزله خروج او از این طرح است و نمی‌تواند از قانون کمیسیون خاص استفاده کند؛ بنابراین تحصیل را باید به شکل حضوری ادامه دهد و در اوقات فراغت خود به حفظ قرآن بپردازد.

محبوبه فرهنگ

انتهای پیام

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار