کد خبر: ۱۱۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۵
علامه حسن‌زاده آملی همیشه تلاش می‌کردند تا معرفت النفس تفهیم و تبیین کنند و این مهم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیت علمی ایشان است و باید از طریق آن این عالم والامقام را شناخت.
علامه حسن‌زاده آملی برای تبیین معرفت النفس تلاش می‌کرد

به گزارش آرانیوز از اصفهان، همایش بزرگداشت علامه حسن‌زاده‌آملی با محوریت بررسی ابعاد شخصیت علمی و عملی این چهره معاصر پیش از ظهر امروز در اصفهان برگزار شد.

در ابتدای این همایش اصغر طاهرزاده، فرا رسیدن هفته دفاع مقدس را گرامیداشت و گفت: امام راحل(ره) تاکید داشتند که رزمندگان اسلام با افق معنوی بلندی به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام شوند و در همین راستا به همراه شورای عقیدتی پادگان خدمت علامه حسن‌زاده آملی رسیدیم و از ایشان درخواست کردیم تا معارف اسلامی و معنوی را برای رزمندگان اسلام بیان کنند و علامه حسن‌زاده آملی هم از این موضوع استقبال کردند.

وی افزود: علامه حسن‌زاده آملی در نخستین جلسه‌ای که با رزمندگان اسلام داشتند، فرمودند عزیزان عنایت داشته باشید که امام زمان(عج) حاضر و ما غایب هستیم‌؛ درباره حضرت ولی عصر(عج) دو دیدگاه وجود دارد؛ در یک دیدگاه امام زمان (عج) موعودی است که وجود دارند و زمانی هم ظهور خواهند کرد اما دیدگاه دوم امام زمان(عج) را حی و حاضر می‌بیند و امامت دائما و به طور مستمر بر قرار است؛ براساس این دیدگاه نسبت ما با امام زمان(عج) هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود و در آن نهایت حضور، حقیقت متعالی معین خواهد شد.

مقام معظم رهبری از علامه حسن‌زاده آملی به عنوان عالمی ذوفنون یاد کرده‌اند

این استاد درس و حوزه در بخش دیگری از سخنانش به تشریح شخصیت حسن‌زاده‌آملی پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری از علامه حسن‌زاده‌آملی به عنوان عالمی ذوفنون یاد کردند و باید زمان زیادی بگذرد تا دوباره عالمی مثل ایشان در دنیا متولد شود و ابعاد شخصیتی این عالم والامقام‌ را با تألیفات ایشان می‌توان شناخت.

وی در بخش دیگری از سخنانش به توصیف مقام معظم رهبری از دیدگاه علامه حسن‌زاده‌آملی پرداخت و گفت: علامه حسن‌زاده‌آملی درباره مقام معظم رهبری فرموده که رهبر عظیم‌الشان‌ انقلاب را دوست بدارید؛ چرا که ایشان عالم و رهبری مومن، موحد، سیاس، دین‌دار و انسانی ربانی پاک و منزه هستند و ان‌شاءالله سایه ایشان مستدام باشد.

طاهرزاده با بیان اینکه علامه حسن‌زاده را باید از طریق خود ایشان بشناسیم و برای شناخت دقیق‌تر عالمانی مثل ایشان باید نسبت خودمان با آنها را دریابیم، تصریح کرد: علامه حسن‌زاده آملی همیشه تلاش می‌کردند تا معرفت‌النفس تفهیم و تبیین کنند و این مهم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیت علمی ایشان است و باید از طریق آن این عالم والامقام را شناخت.

وی ادامه داد: انسان برای سلوک باید نسبت خود را با جهان هستی و خالق آن، ائمه اطهار، عالمان و اندیشمندان را بشناسد و رهبر معظم انقلاب هم بر همین اسال از انسان 250 ساله سخن می‌گویند.

برای مقابله با دنیای کفر و الحاد باید حکمت اسلامی را بشناسیم

در ادامه آیت‌الله احمد کلباسی، تولیت موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی با اشاره به تکرار واژه حکمت در قرآن گفت: واژه حکمت و حکیم گاهی به فلاسفه و حتی طبیبان اطلاق می‌شود و گاهی به معنای دانایی مطلق، فهم و بصیرت انسان از دین است؛ غربی‌ها فلسفه غرب تدوین کردند و به دنبال مصادره فکر انسان‌ها بودند و برای جلوگیری از این امر، کسانی در مکتب اسلام تلاش کردند تا حکمت را از دیدگاه دین تعریف کنند و در همین راستا حکمایی مثل ابن‌سینا، ملاصدرا و شیخ اشراق ظهور کردند.

وی افزود: علامه طباطبایی و علامه حسن‌زاده آملی از جمله شخصیت‌های برجسته دوران معاصر ما هستند که در این معقوله حرف برای گفتن داشتند.

تولیت موسسه علوم اسلامی علامه کلباسی یادآور شد: متاسفانه عده‌ای که حکمت را نفهمیدند، با این عنوان که یک علم وارداتی است و ربطی به مکتب اهل بیت(ع) ندارند، شروع به تخریب کردند، در حالی که اگر می‌خواهیم با دنیای کفر و الحاد مبارزه کنیم، باید فکر و علمیت آنها را بفهمیم و بدانیم که در دین خودمان چه حرف‌هایی برای مبارزه داریم.

وی یادآور شد: بزرگداشت‌ها باید به نحوی برگزار شود که نشان دهد حکمت و عرفان به معنای حقیقی چیست؛ چه مقدماتی دارد و چرا فراگیری آن ضروری است. حکمت و فلسفه تنها مختص به خوزه نیست و برای مردم کوچه و باز و حتی کودکان فلسفه داشته باشیم.

آیت‌الله کلباسی گفت: امام راحل، در کنار فقاهت به ترویج حکمت نیز اعتقاد داشت و در نامه به گورباچف خط‌مشی اسلام امروز را تبیین کردند و مقام معظم رهبری نیز این سیر را ادامه دادند و امیدواریم که ما نیز بدون افراط و تفریط در این مسیر پایدار باشیم.

علامه حسن‌زاده آملی در مسائل سیاسی، اجتماعی و انقلابی نقش پررنگی داشت

در ادامه سید‌علی حسینی‌آملی با بیان اینکه علامه حسن‌زاده‌آملی در مسائل سیاسی، اجتماعی و انقلابی روز حضور پررنگی داشت، گفت: علامه حسن‌زاده‌آملی اعتقاد داشتند که منظور از فرج آل پیامبر، اجرای احکام قرآنی است به نحوی که قرآن را در زندگی روزمره عملیاتی کنیم و تبرج کردن را بیاموزیم.

وی افزود: به اعتقاد علامه حسن‌زاده آملی بر‌پایی حکومت اسلامی و تامین امنیت زندگی اجتماعی مردم، از دیگر اهداف فرج آل پیامبر است.

این استاد حوزه و درس با بیان اینکه نماز جمعه هسته مرکزی تاسیس جامعه اسلامی است، یادآور شد: علامه حسن‌زاده قبل از پیروزی انقلاب در آمل نماز جمعه را اقامه کردند و 3 سال قبل از پیروزی انقلاب در آمل روی مبارزه رفتند و گفتند که دین خدا، ناموس خداست و هیچ غیرتمندی توهین به ناموسش را تحمل نمی‌کند؛ حالا که نظام طاغوت به دین خدا دست‌درازی کرده و تاریخ هجرت پیامبر را با تاریخ شاهنشاهی عوض کرده‌اند، دیگر خداوند به آنها مهلت نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: علامه حسن‌زاده آملی همانند امام راحل در مقابل رژیم طاغوت مواضع صریحی داشت و معتقد بود که خانه از پایبست ویران است و رژیم فاسد پهلوی باید براندازی شود. عده‌ای می‌گفتند که شاه و دولت مجریان مصوبات مجلس هستند و می‌خواستند تا مسیر انقلاب را منحرف کنند اما علامه حسن‌زاده آملی در پاسخ به آن عده گفتند که ساختار رژیم پهلوی فاسد است و باید کنار برود‌. علامه حسن‌زاده آملی به برپایی حکومت اسلامی امیدوار بود و همیشه در صف اول راهپیمایی علیه رژیم پهلوی حضور داشت.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار