کد خبر: ۱۱۹۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
تبریز _ نوآم شازیر، مهندس برجسته هوش مصنوعی که سه سال پیش پس از عدم توافق با گوگل این شرکت را ترک کرد، با پرداخت ۲.۷ میلیارد دلار توسط گوگل به همراه فناوری استارتاپ موفقش Character.AI به این غول فناوری بازگشت. این توافق به گوگل اجازه می‌دهد به سرعت از فناوری Character.AI استفاده و به تیم تحقیقاتی این استارتاپ دسترسی پیدا کند.

گوگل با پرداخت 2.7 میلیارد دلار کارمند سابق خود را به تیم بازگرداند

به گزارش آرانیوز طبق یک گزارش، گوگل مبلغ ۲.۷ میلیارد دلار پرداخت کرده است تا نوآم شازیر، نابغه هوش مصنوعی، را که سه سال پیش در پی اختلاف با این شرکت، برای تأسیس استارتاپ خود گوگل را ترک کرده بود، دوباره به کار گیرد.

نوآم شازیر، مهندس نرم‌افزار ۴۸ ساله که اولین بار در سال ۲۰۰۰ به عنوان یکی از چند صد کارمند اولیه گوگل استخدام شد، در سال ۲۰۲۱ این شرکت را ترک کرد، پس از آنکه گوگل درخواست او را برای انتشار چت‌باتی که با همکاری دنیل د فریتاس توسعه داده بود، رد کرد.

شازیر و د فریتاس پس از خروج از گوگل استارتاپ Character.AI را تأسیس کردند که به سرعت تبدیل به یکی از داغ‌ترین استارتاپ‌های هوش مصنوعی در سیلیکون ولی شد و سال گذشته به ارزش ۱ میلیارد دلار رسید.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، ماه گذشته گوگل و Character.AI اعلام کردند که شازیر، د فریتاس و برخی اعضای تیم تحقیقاتی Character.AI به واحد هوش مصنوعی گوگل، DeepMind، ملحق خواهند شد.

در زمان انجام این معامله، Character.AI اعلام کرد که بیش از ۲۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

گوگل برای دسترسی به فناوری Character.AI و همچنین برای بازگرداندن شازیر و تیمش به شرکت، ۲.۷ میلیارد دلار پرداخت کرد.

این توافق، که به جای یک خرید کامل، یک قرارداد مجوز فناوری محسوب می‌شود، به گوگل این امکان را می‌دهد که فوراً به مالکیت فکری Character.AI دسترسی پیدا کند، بدون اینکه نیاز به اخذ تأییدیه‌های قانونی و بوروکراتیک داشته باشد که در صورت خرید کامل شرکت لازم بود.

بازگشت شازیر به گوگل، به گفته کارکنان شرکت، دلیل اصلی این معامله بوده است.

اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل، گزارش شده که از شازیر به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بود، به حدی که متقاعد شد او قادر است یک مدل هوش مصنوعی با هوش هم‌تراز انسان بسازد.

اشمیت در سال ۲۰۱۵ در سخنرانی‌ای در دانشگاه استنفورد گفته بود: "اگر کسی در دنیا هست که بتواند چنین چیزی را بسازد، آن فرد نوآم شازیر است."

شازیر و دنیل د فریتاس در سال ۲۰۲۱ پس از آنکه گوگل از انتشار چت‌باتی که به‌طور مشترک توسعه داده بودند خودداری کرد، شرکت را ترک کردند.

در سال ۲۰۱۷، شازیر و د فریتاس چت‌باتی به نام Meena را توسعه دادند که قادر بود با انسان‌ها در طیف گسترده‌ای از موضوعات گفتگو کند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، شازیر چنان به کاربرد Meena اطمینان داشت که پیش‌بینی کرد این چت‌بات روزی جایگزین موتور جستجوی گوگل خواهد شد.

اما مدیران گوگل به دلیل نگرانی‌های مرتبط با ایمنی و انصاف، از انتشار Meena خودداری کردند.

گوگل پس از انجام معامله، شازیر را به عنوان یکی از سه نفر تعیین کرد که مسئولیت توسعه نسخه بعدی Gemini، مدل هوش مصنوعی جدید گوگل را بر عهده دارند. این مدل به منظور رقابت با رقبایی همچون ChatGPT از OpenAI ساخته شده است.

اوایل امسال، گوگل به‌طور موقت قابلیت تولید تصاویر در Gemini را پس از تولید تصاویر نادرست و حساس تعلیق کرد، اما ماه گذشته پس از رفع اشکالات، این ویژگی را مجدداً در دسترس کاربران قرار داد.

مبلغ هنگفتی که گوگل برای بازگرداندن شازیر و د فریتاس پرداخت کرده، نشان‌دهنده رقابت شدید میان غول‌های فناوری سیلیکون ولی برای جذب بهترین استعدادهای هوش مصنوعی در عصر هوش مصنوعی است — به ویژه پس از عرضه ChatGPT توسط OpenAI.

این رقابت در حدی داغ شده که مدیرعامل Meta، مارک زاکربرگ و بنیان‌گذار گوگل، سرگئی برین شخصاً نامه‌هایی به برخی از افراد مستعد نوشته و از آن‌ها درخواست کرده‌اند به شرکت‌هایشان بپیوندند.

برین طبق گزارش‌ها، شخص کلیدی در متقاعد کردن شازیر برای بازگشت به گوگل بوده است.

شرکت‌هایی مانند OpenAI به استعدادهای برجسته پکیج‌های جبرانی بین ۵ تا ۱۰ میلیون دلار — عمدتاً به‌صورت سهام — ارائه می‌کنند. در مقابل، Meta شهرتی در پیشنهاد پکیج‌های کمتر، بین ۱ تا ۲ میلیون دلار، به دست آورده است.

برچسب ها: گوگل ، هوش مصنوعی
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار