کد خبر: ۱۱۹۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۲
بارش تگرگ پاییز گذشته خسارت‌هایی را در سوادکوه به بار آورده بود که تعدادی جبران خسارت شدند و نبود اعتبارات باعث شده همه افراد آسیب دیده مشمول جبران خسارت نشوند.
گزارش| تگرگ پاییزی و خسارت‌هایی که در سوادکوه جبران نشد

به گزارش آرانیوز از سوادکوه، باد و باران و برگ‌ریزان پاییز را بر پنجره‌ها می‌کوبد و هوا کارش از لطافت بوی خاک نم خورده گذشته و چترهای رنگین در خیابان برای در امان ماندن از باران‌های پائیزی باز شده است اما همیشه این خزان پر هیاهو شاعرانه پیش نمی‌رود و گاهی دل آسمان سنگ سردی حال و هوای جَو می‌شود و تگرگ‌های سخت و سرد را بر زمین می‌ریزد.

پائیز گذشته حال و هوای مازندران هر روز به شکلی غیرمنتظره زمین را غافلگیر می‌کرد و در لجاجت ابرها، تگرگ را نیز بر زمین می‌کوبید، پائیز گذشته زمین پر بود از حوادث آسمانی و شاید هنوز خاطرات بارش تگرگ از یاد نرفته باشد به ویژه از یاد کسانی که دچار خسارت از آن شده بودند همچون خسارتی که تگرگ در سوادکوه به بار آورده بود، همان روزی که ناگهان صداهای مهیب توجه را به خود جلب کرده بود و آسمان تیره تگرگ‌های سفید با قطر توپ تنیس را بر سر خانه‌های مردم سوادکوه فرود آورده بود.

سقف خانه‌ها پر از حفره‌های به جای مانده از اصابت سخت تگرگ شد و بدنه خودروها نیز دچار فرورفتگی ناشی از این بارش گردیده بود و بعد آن بارش باران امان منازل را از ورود آب بریده بود و مردم خسارت دیده به تکاپو افتاده بودند، بازدیدها صورت گرفت و هر کسی قولی برای جبران خسارت منازل آسیب دیده داده بود اما پائیز پر باران امسال فرا رسید و بسیاری از آسیب دیدگان بارش تگرگ گذشته، جبران خسارت نشده‌اند.

 

یکی از این افراد آسیب دیده ناشی از بارش تگرگ پائیز گذشته در شهر زیراب، گفت: شدت خسارت به سقف خانه‌ام به حدی بود که بعد وقوع بارندگی بعد تگرگ امکان سکونت برای ما فراهم نبود،بعد آن شدت بارش باران را هم داشتیم هرچند تلاش کردیم آب باران به داخل خانه نفوذ نکند اما تلاش ما بی‌فایده بود و وسایل زندگی را آب گرفته بود.

وی افزود: جبران خسارت صورت نگرفت، توان مالی برای بازسازی سقف و دیواره آب گرفته نداشتم و به ناچار خانه را ترک کردیم و دیگر امکان سکونت در آن خانه وجود نداشت و در حال حاضر نیز باوجود مشکلات مالی به مستاجری رفته‌ام.

یکی دیگر از هم شهری‌های آسیب دیده نیز گفت: در آن روز وقتی سقف خانه آسیب دید آب باران از نقاط مختلف سقف به خانه نفوذ پیدا کرده بود و پشت بام کاملا درگیر باران شد، آب به داخل خانه راه پیدا کرد و وسایل خانه هم آسیب دیدند.

وی افزود: آن روز فقط درگیر این بحران بودم اما روزهای بعد پیگیری‌هایی از بنیاد مسکن داشتم، به ما گفته بودند تعمیر سقف را انجام دهید و بعدا ما جبران خسارت خواهیم کرد و هزینه‌های شما را پرداخت می‌کنیم اما پائیز امسال فرا رسید اما وعده‌ها عمل نشد.

این فرد آسیب دیده، گفت: باوجود اینکه توان مالی برای جبران خسارت نداشتم اما مجبور بودم برای ادامه زندگی در این خانه سقف را تعمیر کنم و با توجه به وعده‌ای که به ما دادند با قرض و وام سقف خانه را تعمیر کردیم اما بنیاد مسکن هنوز هزینه‌های ما را پرداخت نکرده است.

 

امین ولی‌زاده رئیس بنیاد مسکن شهرستان سوادکوه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم درمورد جبران خسارت ناشی از بارش تگرگ چند ماه گذشته در سوادکوه که منجر به آسیب به واحدهای مسکونی شده بود، گفت: در حال حاضر باتوجه به میزان پرداختی دولت فقط 15 وام به متقاضیان خسارت دیده پرداخت کردیم یعنی 15 خسارت دیده تاکنون وام را دریافت کرده‌اند که از قبل در سامانه ثبت نام کردیم.

وی افزود: پرداختی وام به سایر خسارت دیدگان بستگی به پرداختی دولت دارد، باید اعتبار بیاید تا به بقیه افراد نیز پرداختی انجام شود.

ولی‌زاده، خاطرنشان کرد: این وام‌های پرداختی در قالب حوادث بوده است، افراد آسیب دیده دیگری هم وجود دارند که هنوز جبران خسارت نشده‌اند چرا که پرداختی دولت برای ادامه روند جبران خسارت صورت نگرفته است.

رئیس بنیاد مسکن سوادکوه با بیان اینکه افرادی که متقاضی دریافت این وام هستند باید یکسری اقدامات اولیه را انجام دهند تا مشمول شوند، اظهار داشت: باید در سامانه ثبت نام کنند و جهت پیگیری می‌توانند از طریق بخشداری و مدیریت بحران فرمانداری درخواست دهند و ما در سامانه بحران درخواست را ثبت می‌کنیم و کارهای مربوطه را انجام می‌دهیم.

ولی‌زاده، تصریح کرد: تا مادامی که دولت به ما پرداختی نداشته باشد ما نمی‌توانیم جبران خسارت کنیم، حتی اگر افراد فاکتور تامین خسارت بیاورند هم نمی‌توانیم مبلغی پرداخت کنیم، درواقع تا موقعی که دولت پرداختی را انجام ندهد ما نمی‌توانیم در بحث مالی اقدامی انجام دهیم و همه چیز به اعتبارات دریافتی از دولت بستگی دارد.

 

وی یادآور شد: اگرچه می‌توانیم بگوئیم که با نظارت ما کار را شروع و انجام دهند و موقعی که اعتبار دولتی آمد به آنان پرداخت کنیم آن هم درصورت ثبت در سامانه اما به این معنی نیست که با آوردن  فاکتور به آنها پرداخت می‌کنیم و چنین چیزی مطرح نیست، ما هم منتظر اعتبار دولت برای جبران خسارت هستیم.

رمضان غلامی اِواتی فرماندار شهرستان سوادکوه در گفت و گو با تسنیم با بیان اینکه در آن زمان بررسی‌ها توسط کارشناسان انجام شده بود، یادآور شد: کارشناسان ما با بازدیدی که داشتند خسارت‌ها را دیده و لیستی را تهیه کرده بودند تا برای مدیریت بحران استان ارسال کنند.

وی افزود: لیست آسیب‌ها به استان ارسال شده بود و مدیریت بحران استان نیز به کشور ارسال کرده بود.

غلامی اِواتی، اظهار داشت: در آن موقع با نامه‌نگاری که مدیریت بحران استان با کشور داشت گفته شده بود که اگر هزینه‌ای شده است به خسارت‌دیدگان پرداخت شود.

محمدعلی سلیمانی مدیر جهاد کشاورزی سوادکوه نیز با بیان خسارت ناشی از باران و تگرگ سال گذشته، عنوان کرد: در پائیز گذشته تگرگ، باران و سیل ناشی از آن خسارت‌هایی را در حوزه کشاورزی به بار آورده بود که در بخش گندم و جو 70 درصد خسارت به میزان 30 هکتار با برآورد مالی600 میلیون تومان خسارت داشتیم.

 

وی افزود:در بخش سیاه ریشه باغ‌های گردو صد در صد و به میزان 3 میلیارد تومان خسارت ناشی از تگرگ دیده بودند.

سلیمانی با بیان اینکه تنها منبع و مرجع تامین خسارت آسیب‌دیدگان در بخش کشاورزی صندوق بیمه محصولات کشاورزی است ، اظهار داشت: کسانی که بیمه بودند طبق تعرفه و گزینه بیمه خسارت خود را گرفتند مابقی که بیمه نبودند کاری نمی‌شد برایشان انجام داد،
بخش‌هایی که دارای بیمه نامه بودند چه دامداری و زراعت و چه باغات به دنبال جبران خسارت نمایندگان بیمه استان آمده بودند و صد در صد اعلام خسارت شده بود.

وی، یادآور شد:بخشی از بیمه شدگان جبران خسارت شدند و بخشی هم در مرحله اجرایی قرار دارند، اما کسانی که بیمه نبودند باید منتظر باشند تا چه دستوری داده می‌شود.

به گزارش تسنیم، جبران خسارت‌ها همیشه لنگ اعتبارات دولتی است، اعتباراتی که مناطق کم برخورداری همچون سوادکوه کمتر به خود می‌بیند اما ابرهای باران زا این حرف‌ها سرشان نمی‌شود و کارشان باریدن است.

خسارت‌دیدگانی هنوز جبران خسارت نشده‌اند و یا هزینه‌هایشان پرداخت نشده است و پیگیری‌های جدی متولیان شهرستانی را برای این موضوع می‌طلبد. 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار