کد خبر: ۱۲۰۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۴
در جلسه کمیته اقتصادی کارگروه عالی و هماهنگی توسعه کریدور شرق کشور مطرح شد که باید مشکلات حوزه سوخت و اعتبارات برطرف شود.
مشکلات حوزه سوخت و اعتبارات کریدور شرق کشور برطرف شود

به گزارش آرانیوز از بیرجند، علیرضا خامه زر در اولین جلسه کمیته اقتصادی کارگروه عالی و هماهنگی توسعه کریدور شرق، اظهار کرد: جاده‌های استان باید به  سطح یک کوریدور بین‌المللی برسد و این مهم با فراهم کردن زیرساخت‌های جاده‌ای مانند تیر پارک‌ها (تیرپارک‌ها محل توقف و پارک کامیون‌ها در راه‌های بین شهری است که استانداردهای مخصوص به خود دارد) و پمپ بنزین‌ها محقق می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه خراسان جنوبی می‌تواند به عنوان استان میانی کریدور شرق به صورت زمینی و ریلی به توسعه برسد، افزود: باید شرایطی ایجاد شود که بتوانیم پست قرنطینه ای و سردخانه ای را در مرز راه اندازی کنیم.

خامه زر با اشاره به اهمیت موضوع کریدور در خراسان جنوبی، اظهار داشت: افغانستان تاکید زیادی بر بندر چابهار دارد لذا باید به گونه‌ای عمل کنیم از مسیر مرز ماهیرود وارد کریدور شویم.

وی با بیان اینکه باید یک سری مطالبات واحد از جمله اعتبارات جاده‌ای، نوسازی و زیرساخت ها را از مرکز داشته باشیم، افزود: بندر چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که معمولا شامل تحریم ها نمی شود لذا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل استان باید در اولویت قرار گیرد، گفت: باید سرمایه گذارانی در این حوزه داشته باشیم. خوشبختانه مدیریت مرز ماهیرود کنترل شده و شرایط مطلوب است و باید درخواست کانتینرهای یخچالی را در راستای توسعه کریدور شرق داشته باشیم.

خامه زر با اشاره به اینکه اولویت اصلی ما احداث بندر خشک است که باید مصوبه آن پیگیری و اخذ شود، اظهار داشت: کارگروه توسعه کریدور شرق کشور، اوایل آذر ماه امسال به میزبانی استان خراسان جنوبی برگزار می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: در حوزه توسعه کریدور شرق باید جلسه‌ای با حضور 3 استاندار خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، اعضا و فعالان اقتصادی در خراسان جنوبی برگزار شود.

حسین زارعی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته جلسات زیادی در حوزه کریدور شرق برگزار شده اما متاسفانه به نتیجه مطلوبی نرسیده است، افزود: هنوز زیرساخت‌های لازم در این راستا فراهم نشده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در راستای توسعه کریدور شرق مشکلات حوزه سوخت و اعتبارات باید برطرف شود، گفت: باید اعتبار ویژه‌ای در این راستا از سوی مقام عالی استان پیگیری و تامین شود.

وی با بیان اینکه باید تمام تمهیدات برای حضور افراد جهت برگزاری جلسه ویژه کریدور شرق در خراسان جنوبی اندیشیده شود، عنوان کرد: حتما از ظرفیت مرز باید در حاشیه این برنامه استفاده شود.

زارعی با اشاره به اینکه یکی از آیتم‌های اصلی و اعضای اصلی در حوزه توسعه کریدور شرق شرکت نفت است و باید در تمامی جلسات حضور داشته باشند، بیان کرد: هفته اول آذر ماه سال جاری می‌تواند زمان مناسبی برای برگزاری جلسه مشترک توسعه کریدور شرق در خراسان جنوبی باشد.

وی اظهار داشت: باید بودجه‌ای ویژه محور شرق برای سه استان خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: در جلسه بعدی کمیته اقتصادی کارگروه عالی و هماهنگی توسعه کریدور شرق بعدی می توان به صورت ویدیو کنفرانس با استان‌های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان بحث و گفتگو کرد تا به جمع‌بندی بهتری برسیم.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: از مسئولین ملی دستگاه‌های مربوطه در جلسه توسعه کریدور شرق در خراسان جنوبی باید دعوت شود.

وی با بیان اینکه سند آمایش ملی سرزمینی کشور به دو راهبرد ایجاد پیوندها و مناسبات سیاسی و اجتماعی و تعامل با کشورهای آسیای میانه و افغانستان اشاره شده است که می‌توان در توسعه کریدور شرق از آن استفاده کرد، افزود: موضوعات کریدور شرق اگر نیاز به مصوبات استانی دارد باید از طریق کارگروه‌های زیربنایی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

لگزی، معاون امور گمرکی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه خوشبختانه ترانزیت خارجی در مرز و منطقه ویژه خراسان جنوبی فعال است، اظهار داشت: از هفته گذشته تاکنون با پیگیری‌های انجام شده خراسان جنوبی جزو گمرکات مبدا و مقصد کارنه تیر خواهد بود.

مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه باید از ظرفیت شورای برنامه‌ریزی توسعه استان در زمینه کاستی‌های موجود در مرز از جمله پست قرنطینه گیاهی و دامی استفاده کرد، اظهار داشت: اگر در راستای محدودیت‌های وارداتی به کشور افغانستان نیز از رئیس سازمان دامپزشکی کشور در جلسه توسعه کریدور شرق دعوت شود قطعا موثر خواهد بود.

رحیمی با بیان اینکه در سال گذشته هیچ درخواست سردخانه‌ای وجود نداشته که به بانک مراجعه نشده باشد، افزود: پنج هزار میلیارد تومان درخواست تسهیلات در سامانه ثبت شده است.

حکیم پور نماینده سازمان صمت خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های معدنی یکی از موضوعات مهم در توسعه کریدور شرق است لذا باید مکاتباتی برای حضور معاونت معدن وزارتخانه انجام شود.

نماینده ادره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز بیان کرد: 692 کیلومتر از کریدور شرق در استان خراسان جنوبی است که از این میزان حدود 298 کیلومتر دو بانده نشده است.

ابراهیمی افزود: برای دو بانده کردن جاده‌های کریدور شرق در خراسان جنوبی به بیش از 7 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

علیزاده نماینده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  نیز در این جلسه افزود: باید راهکارهایی برای تقویت ترانزیت ورودی مرز ماهیرود ارائه شود.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار