کد خبر: ۱۲۰۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸
رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در نشست جهاد تبیین با موضوع «چگونگی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، در قالب حرکت مردمی»، گفت: رهبر معظم انقلاب (دام ظله) صرف نظر از بُعد مرجعیت، فرماندهی کل قوا و رهبری سیاسی، یک متفکر اصیل انقلاب اسلامی هستند.
رهبر معظم انقلاب یک متفکر اصیل انقلاب اسلامی هستند

به گزارش آرانیوز از شیراز، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم در نشست جهاد تبیین در حرم مطهر شاهچراغ علیه السلام، با موضوع «چگونگی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، در قالب حرکت مردمی»، اظهار داشت: صدور بیانیه گام دوم، نقطه‌ای برجسته در دستاورد‌ها و آثاری است که ولی‌فقیه زمان ما ارائه کرده‌اند. یعنی یک فکر منسجم، یک منطق روشن درباره انقلاب اسلامی، یک چتر فراگیر گفتمانی و نگاه جذب حداکثری، یک بازخوانی دقیق از انقلاب که مانع تحریف گفتمانی انقلاب شود و ارائه یک مسیر روشن که همه می‌توانند در آن مسیر مشارکت داشته باشند.

وی گفت: در این قالب نه فقط جوان دغدغه‌مند، موحد، مومن و انقلابی، بلکه یک جوانی که تنها تعهدی به کشور خودش داشته باشد و دلسوز جامعه باشد، یک متخصص، کارآفرین، سرمایه‌گذار مدیر، فن‌آور و هر فردی در هر گوشه‌ای از این کشور در نقشه پیشرفت کشور که در بیانیه گام دوم انقلاب ترسیم شده می‌تواند جای خود را پیدا کند.

معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، بیان کرد: حدود 400 گزاره قبل توجه در این بیانیه کوتاه وجود دارد که هر کدام قابلیت آن را دارد که موضوع مقالات و استدلال‌های علمی قرار گیرد.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با بیان بخش‌هایی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به نیاز تغییر و تحولاتی در دانشگاه‌ها، نقش حوزه علمیه و تحول علوم انسانی پرداخت و گفت: تولید و تقویت علوم انسانی قرآنی و علوم انسانی مبتنی بر انسان شناسی اسلامی که بتواند در جهان اسلام حل مسئله کند، ضروری است.

ذوعلم عنوان کرد: بیانیه گام دوم برای جناح‌های سیاسی حرف و دلالت دارد، اگر بپذیرند و قدرت طلبی و منیت را کنار بگذارند بیانیه گام دوم حلال مشکلات و نسخه بسیار جامعی است و این نسخه باید بازخوانی، توضیح و تکرار شود.

وی یادآور شد: کار این اندیشگاه امتداد تبیینی است که رهبر معظم انقلاب آن را انجام داده‌اند.

معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری، گفت: نظریه مهجور ولایت فقیه در متن اسلام اقامه شد و امام خمینی (ره) با تکیه بر همین دیدگاه و نظریه، انقلاب را پیش برد و موفقیت‌هایی که ما در طول این 45 سال داشتیم؛ ما مفتخریم که تنها کشور و جامعه‌ای هستیم که نظام سیاسی ما نظام ولایی است که آثار و برکات آن در جامعه مشهود است که گاهی از آن غفلت داریم.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، افزود: یکی از دستاورد‌های ولایت فقیه، دستاورد امنیتی، نظامی و استقلال کشور است که رهبری انقلاب به عنوان فرماندهی کل قوا در آنجا نقش ایفا می‌کنند و همه به آن اذعان دارند که امروز اگر تدابیر، برنامه‌ریزی و آینده نگری رهبر معظم انقلاب نبود، ما صحنه را باخته بودیم و خبری از ایران، ایرانی، انقلاب و نظام مردمی نبود.

وی بیان کرد: دیگر دستاورد‌های ولایت فقیه، بُعد مدیریتی و سیاسی است که اگر مدیریت سیاسی رهبری در طول این 45 سال بعد از انقلاب نبود، چه در دوران امام خمینی (ره) که مسائل بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر بوده و چه پس از آن که کشور دچار بحران و بن‌بست‌های زیادی شد، مدیریت سیاسی رهبر معظم انقلاب راهگشا بوده است.

بیانیه گام دوم انقلاب لازمه جهاد تبیین است  

ذوعلم، ادامه داد: سومین دستاورد مربوط به بُعد فقهی و تحول در اجتهاد فقهی است که امین انقلاب به عنوان فقهایی جامع شرایط ناظر بر مسائل روز کشور، اجتهاد پویا، سنتی و راهگشای ایشان که در مباحث فقهی، دستاورد‌های بلندی را به همراه داشته است.

وی افزود: دیگر دستاورد ولایت فقیه، دستاورد‌های فکری است؛ رهبر معظم انقلاب، یک متفکر اصیل انقلاب اسلامی هستند و بسیاری به آن اذعان کرده‌اند چنان که به بیان شهید سید حسن نصرالله ما امروز متفکری در سطح آیت الله خامنه‌ای مبانی اسلامی و نیاز‌های امت را با یکدیگر ببیند و راهگشایی کند.

معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب گفت: دستاورد دیگر اقامه ولایت فقیه در جامعه تربیتی و اخلاقی است که شاهد آن هستیم که در مواجهه رهبر معظم انقلاب با گروه‌های مختلف دانشجویان، بانوان و مسئولان نکات اخلاقی ارزشمند و سازنده‌ای را مطرح می‌کنند.

ذوعلم یادآور شد: به تازگی چند جلد از مباحث اخلاقی رهبر معظم انقلاب به عنوان مربی تربیت، اخلاق و معنویت منتشر شده است.

وی اضافه کرد: دیگر دستاورد ولایت فقیه در کشور ما حراست از دین و دینداری است؛ گاهی یک شبهه در جامعه شکل می‌گرفته که یا یک جریان انحرافی در حال شکل‌گیری بود، که رهبر معظم انقلاب با یک جمله و اشاره‌ای آن شبهه را می‌زدودند و آن را تبیین و روشنگری کردند و آنها به محاق رفتند و امروز دینداری جامعه ما در سطوح مختلف، عمدتاً بر نگاه اسلام ناب محمدی (ص) تکیه دارد.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد: دیگر دستاورد ولایت فقیه، بعد تمدنی در امت اسلامی است که دستاورد بسیار بزرگی به شمار می‌رود.

ذوعلم گفت: امروز رهبر معظم انقلاب در جهان اسلام و بین بخش‌های زیادی از مسلمانانی که در غیر از جهان اسلام زندگی می‌کنند یک مرجعیت فکری و فقهی دارند که در طول تاریخ گذشته شیعه واقعاً بی‌نظیر است و حتی کشور‌هایی که مذهب رسمی آنها اهل سنت است ولی رهبر معظم انقلاب به عنوان یک مرجع و نقطه قله پیشبرنده وحدت اسلامی و دمنده روح وحدت، همگرایی و تدین در امت اسلامی تلقی و شناخته می‌شوند.

معاون موسسه پژوهشی حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری بیان کرد: همین اثرگذاری سبب شده تا هجمه‌های بسیاری از سوی دشمن در فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه رهبر معظم انقلاب شکل بگیرد که در طول تاریخ علیه هیچ شخصیتی از شخصیت‌های جهان وجود نداشته است.

ذوعلم ادامه داد: این اخلاص، دغدغه مندی صادقانه، مجاهدات عمیق و عقلانیت بسیار دوراندیشانه در حضرت آقا می‌باشد و در جهت نصرت اسلام، احیای حق و پیشبرد آرمان‌های اسلامی است.

تحریف، بزرگترین تهدیدکننده انقلاب اسلامی است

تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) نیز در ادامه این نشست، تحریف و قلب حقیقت را اصلی‌ترین تهدید و چالش پیش روی انقلاب اسلامی دانست چنان که رهبر معظم انقلاب نیز به آن پرداخته و فرموده‌اند: «برای برداشتن گام‌های استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغ‌ها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدید‌های ناشناخته قرار خواهد گرفت».

وی یادآور شد: یکی از پیام‌های اصلی بیانیه گام دوم اهمیت «شناخت دقیق انقلاب اسلامی» با همه مؤلفه‌های اصلی آن است؛ اگر این مهم به درستی به انجام نرسد، بی‌گمان انقلاب اسلامی با تهدید و چالش «تحریف و قلب حقیقت» روبرو می‌شود که از بدترین آفات یک انقلاب است چنانکه مصیبت کربلا حال تحریف بنی امیه از اسلام بود.

کلانتری ادامه داد: از همین نکته می‌توان به اهمیت جهاد تبیین پی برد معارف انقلاب اسلامی، چرایی و چگونگی به بار نشستن انقلاب، اصول زیرساختی انقلاب، دستاورد‌های کلان و خُرد انقلاب، دشمنان انقلاب و چالش‌های پیش روی انقلاب همگی از موضوعات بسیار مهمی است که باید به درستی و با روش‌ها و ابزار‌های مناسب و به طور مستمر برای نسل‌های جدید تبیین شوند.

تولیت حرم مطهر احمدبن موسی (ع) گفت: «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» یک موضوع بسیار مهم است و باید همه دلسوزان انقلاب، پیروان ولایت و علاقه‌مندان به میهن اسلامی با همه وجود، ضمن بیان و انتقال آن به همگان، آن را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.

وی عنوان کرد: در یک نگاه کلان و به لحاظ محتوا می‌توان این بیانیه را حاوی سه بخش و در پاسخ به سه پرسش کلیدی دانست؛ 1ـ انقلاب را چرا، چگونه و از کجا آغاز کردیم؟، 2ـ راه طی شده کدام است و اکنون به کجا رسیده‌ایم؟، و3ـ نقشه راه آینده چیست و به کجا باید برسیم؟

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: گام دوم انقلاب اسلامی به لحاظ مدیریتی، یک بیانیه راهبردی است که اجزای مختلف دخیل در انقلاب، یعنی آحاد مردم، بخصوص نسل جوان، مسئولان و مجموعه‌ مدیریت‌های خُرد و کلان کشور را در برهه جدیدی از حیات سیاسی ایران اسلامی به پویشی فراگیر، جوششی امیدوار، عزمی راسخ و حرکتی جهادی و مبتنی بر تجربه‌ای گرانسنگ از اتکا بر ظرفیت‌ها و توانایی‌های داخلی برای آغاز «بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ»، فرا خوانده است.

کلانتری خاطرنشان کرد: زمانی که چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است و این بیانیه صادر می‌شود، عملاً مخاطب آن نسل‌های جدیدی هستند که در انقلاب روییده‌اند و به «بیانیه گام دوم خطاب به جوانان» معروف است و جوانان قرار است گام دوم انقلاب را بردارند و چله دوم انقلاب را رقم بزنند.

تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) افزود: این بیانیه، علاوه بر پیام‌های صریح و آشکار، حامل پیام‌های اصلی نهفته‌ای است که از یکسو به مؤلفه‌های اصیل و ممتاز انقلاب اسلامی توجه کرده و از سوی دیگر به آنچه در گام دوم باید مد نظر سکانداران انقلاب باشد، تأکید کرده است.

وی اضافه کرد: برپایه چنین خوانشی، پیام‌های اصلیِ نهفته در بیانیه‌ گام دوم نوعی ارتباط و پیوستگی میان مؤلفه‌های اصیل و بنیادین انقلاب اسلامی و آنچه باید در گام دوم به مرحله‌ی اقدام درآید تا بتواند به دفع چالش‌های پیش روی انقلاب در این مقطع زمانی بیانجامد، پرداخته است.

کلانتری یادآور شد: پس از صدور این بیانیه، بسیاری از اندیشمندان انقلاب، نویسندگان و اساتید حوزه و دانشگاه، برای تبیین بیانیه گام دوم پای کار آمدند و تا امروز بیش از 100 عنوان مقاله علمی- پژوهشی در مورد این بیانیه نوشته و منتشر شده است و ده‌ها همایش، نشست، گفت‌وگو، مناظره و بحث‌های مختلف راجع به آن شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی 6 مولفه اصیل دارد، ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب، برداشتن گام دوم در گرو شناخت گام اول انقلاب است، یعنی اگر قرار باشد گام دوم انقلاب به درستی در همان مسیر اسلام ناب با لحاظ همه مؤلفه‌های اصیل شش‌گانه انقلاب برداشته شود، باید گام اول را به خوبی شناخت. انقلاب اسلامی.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی عنوان کرد: نخست اینکه، انقلاب اسلامی مبتنی بر اسلام ناب محمدی (ص) است؛ انقلاب ما، انقلاب کمونیستی، کارگری یا متعلق به قشری خاص نیست، بلکه انقلابی است که ریشه اصلی آن اسلام ناب است.

کلانتری افزود: دوم اینکه این انقلاب بر اساس رهبری یک فقیه جامع شرایط به سرانجام رسیده، مؤلفه سوم، مردمی بودن آن است، مؤلفه چهارم انقلاب اسلامی این است که آرمان‌های فطری بشر را نشانه رفته است، مولفه دیگر انقلاب اسلامی، وجهه فرهنگی بارز آن است و آمیختن دین و دنیا و توجه همزمان به امور مادی و معنوی مردم، ششمین مولفه شاخص انقلاب اسلامی ایران است.

رئیس انجمن علمی انقلاب اسلامی گفت: باید کوشید تا نسل‌های پس از پیروزی انقلاب به شناختی از حقایق انقلاب برسند که به آن مؤمن شوند و شانه زیر بار انقلاب ببرند؛ باید جوانانی که قرار است گام دوم را بردارند در عمل نیز درگیر مسائل انقلاب شوند و به صورت عینی خود را در متن حوادث انقلاب ببینند.

وی بیان کرد: به وسط میدان انقلاب آوردن جوانان، بر خلاف کار تئوریک، سخت است و کار هرکسی نیست؛ اما با تمام سختی، باید این کار را که یک تکلیف مهم است، به نحو احسن انجام داد.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار