بهگزارش آرانیوز از تبریز، احد صادقی، ظهر امروز در نشست بررسی وضعیت آلودگی هوا که با حضور اعضای شورای اسلامی شهر تبریز و در محل اداره کل حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: هماکنون مطالعات پژوهشی در خصوص منشأ آلودگی هوای تبریز مربوط به سال 1396 است که قطعا نمیتوان با تکیه بر این آمار، اقدامی انجام داد و باید سالها قبل، نسبتبه بهروزرسانی مطالعات، مطالباتی صورت میگرفت.
وی، سهم سازمان محیطزیست را در روایتگری این حوزه کم دانسته و گفت: هم اکنون در زمانی قرار داریم که هرگونه سکوت در قبال موضوعی، فرار از آن محسوب میشود، باید در قبال برخی مسائل روایتگر اول باشیم و این موضوع در حوزه محیط زیست دچار ضعفهایی است.
دبیر شورای شهر تبریز با اشارهبه انتقادات مطرح شده درخصوص سرانه پایین فضای سبز در داخل شهر تبریز، متذکر شد: برای توسعهٔ فضای سبز داخل شهر یکسری کوتاهیهایی صورت گرفته و ما نیز سعی در جبران این کوتاهی در توسعهٔ فضای سبز خارج از شهر تبریز داشتهایم که توسعهٔ بالای 100 هکتار فضای سبز در این راستا بوده است.
صادقی، در خصوص سهم خودروهای فرسوده در آلودگی هوا ابراز کرد: ارادهای از سوی دولت برای خروج خودروهای فرسوده و اختصاص تسهیلات به خودروهای اسقاط شده وجود ندارد و این موضوع میزان آلودگی هوا را افزایش خواهد داد.
تبریز با کمبود ایستگاه سنجش آلودگی هوا مواجه است
شهنام اشتری، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذبایجان شرقی یکی از مشکلات حفاظت محیط زیست استان در حوزه سنجش میزان آلایندگی هوای کلانشهر تبریز را مربوط به کمبود ایستگاه های سنجش اعلام کرد.
وی یادآور شد: اکنون این شهر دارای 9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا است که پنج مورد از آنها به صورت آنلاین فعال است، در حالیکه به دلیل وسعت زیاد و تعداد واحدهای صنعتی فراوان حداقل به تعداد 13 ایستگاه سنجش کیفیت هوا نیاز دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذبایجان شرقی اظهارکرد: قسمت غرب تبریز را به علت تراکم واحدهای صنعتی بزرگ و آلاینده همچون نیروگاه، پالایشگاه، راه آهن و پتروشیمی از اهمیت بالای سنجش لحظه ای کیفیت هوا برشمرد و ادامه داد: بر همین اساس اکنون این شهر به چهار ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیازمند است تا آمار و اطلاعات اخذ شده دقیق و بهتر از گذشته ثبت و ضبط شود.
اشتری به تکالیف قانونی شوراهای شهر و شهرداری ها در قانون هوای پاک اشاره کرد و گفت: در بسیاری از کلانشهرهای کشور شهرداری ها با ایجاد ایستگاه های پایش کیفیت هوا نقش راهبری در حفاظت از محیط زیست را بر عهده دارند که این امر در تبریز به فراموشی سپرده شده است.
وی از شورای اسلامی و شهرداری تبریز درخواست کرد تا اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی را در ایجاد و راه اندازی ایستگاه های سنجش هوا و همچنین تصویب اعتبار برای انجام مطالعه مربوط به سیاهه انتشار آلودگی ها کمک کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذبایجان شرقی اعتبار مورد نیاز برای راه اندازی هر ایستگاه سنجش کیفیت هوا را 100 میلیارد ریال و انجام مطالعات سیاهه انتشار آلودگی ها را 10 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در صورت مساعدت شورای اسلامی و شهرداری می توان اطلاعات دقیق تری از میزان و پهنه های آلایندگی ارائه کرد.
اشتری با تاکید بر اینکه حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از انتشار اخبار و گزارش های واقعی پیرامون وظایف نظارتی خود هیچ ابایی ندارد، افزود: هدف اصلی ما جز بیان واقیعات نیست و در این خصوص هیچ پنهان کاری نکرده ایم، چون معتقدیم هر گونه سهل انگاری در مسایل زیست محیطی خیانت به نسل های کنونی و آینده است.
وی اظهار کرد: هرچند حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی در عمل به وظایف قانونی خود با فشارهایی به خصوص از سوی صاحبان صنایع مواجه است، اما تحت تاثیر این فشارها قرار نگرفته و درباره اصول و مقررات قوانین مربوط به محیط زیست کوتاه نیامده و نخواهیم آمد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذبایجان شرقی به موضوع مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز اشاره و اضافه کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با دقت عمل و رصد کامل شرایط آلایندگی به این مساله ورود داشته و تاکنون نیز نقطه نظرات خود درباره میزان آلایندگی این واحد صنعتی را آشکار و شفاف اعلام و رسانه ای کرده است.
اشتری با بیان اینکه بیان واقعیات مسایل زیست محیطی و شفاف سازی در این خصوص رویکرد اصلی و محوری این مجموعه است، یادآور شد: ما پنهان کاری نمی کنیم.
وی ارتباط و تعامل با رسانه های گروهی را یکی از راهکارهای مفید و موثر در بهبود شرایط زیست محیطی در ابعاد گوناگون دانست و یادآور شد: برهمین اساس این مجموعه در چند سال اخیر بر تقویت ارتباط با رسانه ها و نیز دانشگاه ها و مجامع علمی و تحقیقاتی تاکید داشته و گام هایی را در این زمینه برداشته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذبایجان شرقی گفت: ما به هیچ عنوان دوست نداریم در انتشار اخبار همه چیز را مطلوب و ایده آل فرض کرده و از پرداخت به واقعیات اجتناب کنیم.
تنگناهای مالی یکی از چالشهای مهم در نوسازی ناوگان حملونقل عمومی است
غلامرضا احمدی، رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این نشست بر ارتباط فشرده و سازنده این مجموعه با اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تاکید و آمادگی خود را برای هر گونه مساعدت برای تداوم و تقویت ماموریت های زیست محیطی اعلام کرد.
وی گفت: مسایل مختلف محیط زیست اعم از فضای سبز، آلایندگی ها و عوارض واحدهای آلاینده و آسیب های آلودگی هوا یکی از اولویت های اصلی و مهم شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز است.
رییس شورای شهر تبریز با بیان اینکه همه باید در کنار هم برای بهبود شاخص های زیست محیطی کلانشهر تبریز وارد میدان شوند، ادامه داد: بر همین اساس شهرداری باید تکالیف قانونی خود مصرح در قانون هوای پاک را به دقت رعایت و عمل کند.
احمدی شفاف سازی و به روزرسانی اطلاعات و آمار مربوط به میزان آلودگی هوا، عوامل و عناصر تاثیرگذار بر آن و راهکارهای قانونی و عملیاتی را زیربنای سیاست گذاری برای مقابله با هر گونه تخریب محیط زیست دانست و افزود: ما به دنبال همکاری، تعامل، هم افزایی و البته حمایت از مجموعه حفاظت محیط زیست استان هستیم.
وی کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز را یکی از فعال ترین کمیسیون های شورا معرفی و اظهار کرد: ما از حضور و مشارکت جامعه رسانه ای و خبرنگاران در نشست های این کمیسیون استقبال کرده و هیچ مانعی برای حضور آنها وجود ندارد.
رییس شورای شهرتبریز، نوسازی تعداد 2 هزار تاکسی و برنامه ریزی برای نوسازی 500 دستگاه دیگر را از جمله اقدامات موثر شورا و شهرداری تبریز در جهت کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: البته تنگناهای مالی یکی از چالش های مهم در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است، به طوری که خرید هر دستگاه اتوبوس شهری 110 میلیارد ریال برای شهرداری هزینه دارد.
احمدی مطالبات اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از شورای شهر و شهرداری تبریز مبنی بر راه اندازی ایستگاه های پایش هوا و پرداخت هزینه های طرح مطالعاتی سیاهه انتشار آلایندگی را به حق دانست و گفت: در این زمینه همه گونه همکاری و مساعدت را انجام می دهیم.