احسان عظیمی راد در گفت و گو با خبرنگار آرانیوز در واکنش به نظافت اجباری مدرسه توسط ولی دانش آموز مشهدی، گفت: باید مشخص شود علت اصلی این مسئله چیست، آیا به اجبار مدرسه نظافت انجام پذیرفته و یا سایر دلایل منجر به انجام این فعل شده است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو مشکل کلی در نظام تعلیم و تربیت کشور وجود دارد، افزود: نظام آموزش و پرورش در کلام مسئولان همیشه در اولویت قرار دارد اما در عمل مسائل مهمی همچون امکانات، زیرساختها و نیروی انسانی در ارجحیت نبوده است.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات بودجهای میتواند در اشکال مختلف خود را نشان دهد، یادآور شد: اعتبارات بودجهای عاملی شده تا مدیران مدارس به هر نحو ممکن اقدام به دریافت هزینه از والدین کنند، برخی از خانوادهها به دلیل عدم وضعیت نامناسب مالی، خودخواسته اقدام به نظافت مدارس میکنند که این مسئله برای نظام آموزش و پرورش کشور خوشایند نیست.
عظیمی راد با بیان اینکه باید سیستم آموزش و پرورش کشور به روز رسانی شود، تاکید کرد: توجه به تامین سرایدار و فراهم کردن امکانات از جمله موضوعاتی است که باید در اداره مدارس مورد توجه قرار بگیرد، کمیسیون آموزش مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۴ با حمایتی که دکتر قالیباف داشت توانست احکام مناسبی را در این حوزه مصوب کند تا بدهیها و سرانه حق الزحمهای نیروهای سرایدارها(باباهای مدرسه) افزایش یابد، امیدواریم در شورای نگهبان این مسئله نیز مورد تایید واقع شود.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم، ادامه داد: کمبود ۴۷ هزار نیروی سرایدار در مدارس از جمله مباحثی است که باید وزارتخانه آموزش و پرورش به آن به ورود جدی داشته باشد، به نظر میرسد با گام بلندی که کمیسیون در خصوص باباهای مدرسه برداشت و سازمان های برنامه و بودجه و امور استخدامی را مکلف به جذب نیروهای مورد نیاز سرایداری در مدارس کرد، شاهد برطرف شدن بخشی از نیازهای آموزش و پرورش کشور در سال ۱۴۰۴ باشیم.
عظیمیراد با بیان اینکه نظافت مدارس توسط والدین را میتوان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرارداد، تصریح کرد: نگاه مسئولان نظام به حکمرانی آموزش و پرورش فقط در کلام جزو اولویتهای نخست است و متاسفانه این مسئله پاشنه آشیل برای چرایی نظافت مدارس توسط والدین شده است و میتواند آسیبهای جدی به دنبال داشته باشد در چنین سناریویی نمیتوانیم مردم، والدین، مدیران و معلمان را متهم کنیم، بلکه متهم ردیف اول این ماجرا خود حاکمیت است که نتوانسته خلاهای آموزش و پرورش را برطرف کند.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید خلاهای آموزش و پرورش حل شود، گفت: زمانی که در ساختار مدیریتی چارچوب درستی را شاهد نباشیم ماحصل آن در بخش دوم نمایان میشود به فرض مثال مدیر مدرسه برای جبران خلاء موجود چنین رفتاری را از خود نشان میدهد به بیانی با کمبود اعتبار، مسئولان مدارس، والدین را مجبور به انجام اقدامات خدماتی میکنند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، ادامه داد: گاهی این نظافت اجباری مدرسهها توسط مسئولان مدارس نبوده اما خانوادهها خود خواسته در برابر کمک به مدارس این عمل را انجام میدهند.
عظیمی راد با بیان اینکه نظافت مدارس توسط والدین را میتوان از ابعاد مختلف مورد بررسی قرارداد، تصریح کرد: نگاه مسئولان نظام به حکمرانی آموزش و پرورش فقط در کلام جزو اولویتهای نخست است این مسئله پاشنه آشیل برای چرایی نظافت مدارس توسط والدین شده است و میتواند آسیبهای جدی به دنبال داشته باشد در چنین سناریویی نمیتوانیم مردم، والدین، مدیران و معلمان را متهم کنیم، بلکه متهم ردیف اول این ماجرا خود دولت است که نتوانسته خلاهای آموزش و پرورش را برطرف کند.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید خلاهای آموزش و پرورش حل شود، گفت: زمانی که در ساختار مدیریتی چارچوب درستی را شاهد نباشیم ماحصل آن در بخش دوم نمایان میشود به فرض مثال مدیر مدرسه برای جبران خلاء موجود چنین رفتاری را از خود نشان میدهد به بیانی با کمبود اعتبار، مسئولان مدارس والدین را مجبور به انجام اقدامات خدماتی میکنند.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، ادامه داد: گاهی این نظافت اجباری مدرسهها توسط والدین نبوده اما خانوادهها خود خواسته در برابر کمک به مدارس این عمل را انجام میدهند.
عظیمی راد عامل نخست این اتفاق نامناسب سیستم آموزشی را همان دولت دانست و خاطرنشان کرد: دولت باید به مسئله آموزش و پرورش توجه ویژهای داشته باشد و بتواند با تامین زیرساختها، اعتبارات، بودجهای، نیروی انسانی، امکانات آموزشی اهداف این دستگاه عریض و طویل را فراهم کند.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه هنوز در سیستم آموزشی کشور شاهد تحولات نیستیم، ادامه داد: آموزش و پرورش هنوز در ساختار مدیریتی، تامین نیروی انسانی، برقراری عدالت آموزشی، بازبینی زیرساختها، توجه به بازنشستگان، توجه به مدارس دولتی دچار مشکلاتی است، اگر همین مسائل حل شود بیتردید شاهد برطرف شدن بسیاری از مشکلات سیستم آموزشی کشور خواهیم بود به فرض مثال اگر در حوزه جذب سرایدار مدرسه یک بخشنامه و آیین نامه محکمی از طرف آموزش و پرورش ارسال و با خطاکاران برخورد جدی صورت پذیرد دیگر شاهد تکرار چنین موضوعاتی نخواهیم بود.
نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه از وزیر آموزش و پرورش خواستار بررسی جزییات نظافت مدارس توسط والدین هستیم؛ یادآور شد: قطعاً چنین مسئلهای ضعف برای دولت و سیستم آموزشی کشور است که به دلیل کمبود اعتبارات متاسفانه شاهد چنین مباحثی طی چند ماه اخیر بودیم دستگاه مربوطه باید با برنامهریزی دقیق و قدرت بیشتر مانع از تکرار چنین حوادث تلخی در نظام آموزشی کشور باشد. به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ نظافت اجباری مدرسه توسط ولی دانش آموز مشهدی دبستان دخترانه دولتی، در حالی رخ داد که مدیر کل آموزش و پرورش خراسانرضوی این اقدام را تخلف و بر خلاف قوانین دانسته است./