حسن امیدی در گفتوگو با آرانیوز در اراک، با اشاره به وضعیت بازار مسکن در شهر اراک و استان مرکزی اظهار داشت: طبق آمار موجود از بازار مسکن در سطح استان مرکزی و شهرستان اراک باید بگوییم وضعیت بازار مسکن در استان مرکزی و شهر اراک همانند همه کشور و استانهای دیگر رکود نسبی دارد.
وی افزود: با توجه به وضعیت قیمتها و ناهمترازی عرضه و تقاضا این رکود قابل پیش بینی است، اما با توجه به نزدیکی به شب عید اگر دولت فکری بابت کاهش هزینههای صدور مجوز نکند افزایش قیمت وحشتناک را در پیش خواهیم داشت و بازار ملک در رکود چندین ساله خواهد رفت.
گرانی زمین و مسکن در شهر اراک نسبت به استانهای دیگر
رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان مرکزی با اشاره به دلیل گرانی زمین و مسکن در شهر اراک نسبت به استانهای دیگر بیان کرد: اراک به جهت وجود کارخانجات و مهاجرهای زیادی که وارد این شهر شدند و قاعدتاً به دلیل ناآشنا بودن با مناطق مختلف شهر، قیمتهای مختلفی از طریق فضای مجازی اعلام و خرید توسط این افراد صورت گرفت که این امر یکی از عوامل گرانی قیمت مسکن در اراک بوده است.
امیدی عنوان کرد: دومین عامل گرانی مسکن در سطح شهر اراک این است که سیاست مسئولان به این شکلی بود که زمینهای بایر اطراف شهر اراک را با قیمت مناسب در اختیار سازندگان بگذراند، و از آنجا که اراک فضای گسترش بابت مناطق دیگر را نداشت متاسفانه در قسمتهای خاص ساخت و ساز به صورت تکراری انجام شد و فضای شهر را محصور به چند نقطه کردند و قاعدتاً در این مناطق قیمت به صورت یکنواخت ماند اما افزایش قیمت توسط سازندگان صورت میگرفت.
نقش فضای مجازی بر افزایش قیمت های غیرکارشناسی مسکن
رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان مرکزی در ارتباط با نقش فضای مجازی از جمله شیپور و دیوار در افزایش قیمت مسکن گفت: قاعدتا در هر صنف و صنعتی بحث قیمت گذاری و اظهار نظر در راستا با سیاستهای کلان توسط افرادی که تجربه دارند و به صورت میدانی کار میکنند اتفاق میافتد که به طور حتم با این نوع قیمت گذاری در بحث افزایش قیمت مشکل نخواهیم داشت.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان مرکزی ادامه داد: اما سایت دیوار و هر سایت دیگر در فضای مجازی چون به صورت خوداظهاری است و هر کسی بنا به شرایط خود قیمت را غیر کارشناسی با شرایط مشکلات مالی و نظرات خود برای تبدیل به احسنت میگذارد قاعدتا تاثیر زیادی در بازار مسکن خواهد داشت، به ویژه در مدتی که عملا خرید و فروش مسکن در دفاتر املاک و جاهای تخصصی کمتر صورت گرفت و مردم از طریق فضای مجازی پیگیر ملک بودند نیز خود به خود افزایش قیمت ملکه ذهن افراد شد و با توجه به اعداد و قیمتهایی که در سایت های فضای مجازی میدیدند با آن پیش فرض در بازار حضور پیدا میکردند و این امر تاثیر زیادی بر افزایش قیمت مسکن به همراه داشت.