به گزارش آرانیوز از بیرجند، خراسان جنوبی با بیشترین مرز مشترک با کشور افغانستان، یکی از مهمترین استانهای استراتژیک ایران در حوزه تجارت خارجی و ارتباطات مرزی به شمار میرود. این استان دارای چهار معبر تجاری خارجی است که متأسفانه بیش از یک دهه است تنها گذرگاه ماهیرود فعال بوده و بار اصلی تجارت خارجی کشور و استان از طریق همین گذرگاه انجام میشود.
این وضعیت باعث شده است که تمام بار تجاری خارجی استان و کشور تنها از طریق گذرگاه ماهیرود انجام شود و همین مسئله ظرفیت استان را محدود کرده است.
توسعه و بهسازی محور سربیشه – ماهیرود؛ اولویت اصلی راهسازی استان
میر محمد مودی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درباره پروژههای در دست اجرا در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: محور سربیشه – ماهیرود که به طول 140 کیلومتر است، یکی از شریانهای حیاتی حمل و نقل مرزی استان است. تاکنون 50 کیلومتر از این مسیر به صورت کامل ساخته شده و مابقی مسیر در دست تکمیل است. پیشبینی میشود که تا پایان سال جاری 30 کیلومتر دیگر از این محور به صورت دوبانده و استانداردسازی شده به بهرهبرداری برسد.
وی با اشاره به اهمیت دو باندهسازی این محور اظهار داشت: دو بانده شدن مسیر، افزایش ظرفیت عبور و مرور کامیونها و کاهش زمان حمل و نقل کالا را به دنبال خواهد داشت که میتواند تحولی مهم در تجارت مرزی استان ایجاد کند.
پروژه 117 کیلومتری جاده ماهیرود – فراه؛ گامی بزرگ در توسعه مرزهای تجاری
وی با اشاره به پروژه کلان راهسازی ماهیرود – فراه تصریح کرد: این پروژه به طول 117 کیلومتر از جمله مهمترین مسیرهای مرزی استان است که سالها به دلیل مشکلات و عدم نگهداری طرف افغانستانی، متوقف شده بود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: 64 کیلومتر از این مسیر نیازمند عملیات ترمیمی جدی بود که اکنون با حمایت وزارت امور خارجه و همکاری وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست. هماکنون 53 کیلومتر از این پروژه در دست اقدام است و 25 کیلومتر آن آسفالت شده است.
مودی با اشاره به میزان اعتبار لازم بیان کرد: برای تکمیل این پروژه بالغ بر هزار میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده که وزارت امور خارجه عهدهدار تأمین آن است و وزارت راه و شهرسازی نیز در قالب تأمین قیر و اجرای عملیات به صورت فعال همکاری میکند.
وی افزود: امیدواریم با روند موجود، بخش عمده یا کل این پروژه تا پایان سال جاری به بهرهبرداری برسد تا ظرفیت حمل و نقل و تجارت مرزی استان به طور قابل توجهی ارتقا یابد.
توسعه محورهای مهم استان در دستور کار است
مودی، درباره وضعیت سایر محورهای مهم استان گفت: در محور قائن – یزدان، 12 کیلومتر مسیر تا انتهای منطقه مسکونی شاهرخت در مرحله آسفالت قرار دارد و 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. برنامهریزی شده است که 7 کیلومتر باقیمانده نیز تکمیل شود.
وی درباره محور قائن – کالشور که استان را به پایانه مرزی دوغارون متصل میکند، اظهار داشت: از مجموع 20 کیلومتر مسیر در حوزه استحفاظی خراسان جنوبی، تاکنون 13 کیلومتر آن تکمیل شده و 8 کیلومتر دیگر امسال به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، درباره محور بیرجند – اسدیه نیز گفت: برای کاهش مشکلات ترافیکی در سهراهی منصورآباد، حدود 4 کیلومتر مسیر بهسازی شده و این پروژه همچنان در دست اقدام است.
چشمانداز توسعه معابر مرزی؛ رونق اقتصادی و امنیت پایدار
مودی خاطرنشان کرد: توسعه معابر مرزی و بهبود زیرساختهای حمل و نقل استان، نه تنها ظرفیت صادرات و واردات را افزایش میدهد، بلکه امنیت مرزها را نیز ارتقا میبخشد. این پروژهها به صورت مستقیم به رشد اقتصادی، ایجاد فرصتهای شغلی و ارتقای سطح رفاه مردم استان کمک خواهند کرد.
وی تأکید کرد: افتتاح معبر تجاری فرا مرزی ماهیرود – فراه که پس از سالها وقفه، امسال به بهرهبرداری میرسد، نقطه عطفی در تاریخ روابط تجاری استان و کشور خواهد بود و مسیر را برای همکاریهای گستردهتر دو کشور باز خواهد کرد.