به گزارش آرانیوز از اصفهان، رضوان حکیمزاده با اشاره به ویژگیهای فرهنگی، علمی و تاریخی استان اصفهان، با تأکید بر ضرورت پیوند میان حوزه نظر و میدان عمل گفت: سالهاست شاهد فاصلهای میان یافتههای دانشگاهی و نیازهای واقعی کلاسهای درس هستیم؛ ما دانشگاهیان گاهی از واقعیتهای پرچالش کلاسهای چندپایه و مناطق محروم دور هستیم؛ درحالیکه معلمانی در دل چادرهای عشایری و کلاسهای کانکسی، با خلاقیت و عشق، تربیت تمامساعتی را عملی کردهاند.
وی با اشاره به رویکرد تحولی دولت چهاردهم به آموزشوپرورش افزود: در آغاز دولت، بسیاری از ما وعدههای تحول را انتخاباتی تصور میکردیم، اما برخلاف آن تصور، رئیسجمهور از همان ابتدا جلسات جدی با آموزشوپرورش برگزار کرد، کارگروه تشکیل داد و پیگیر طراحی راهبردی تحول شد؛ این پیگیری کمنظیر بود و به تدوین برنامهای مبتنی بر دو محور اصلی منجر شد که نخست، محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی، و دوم، تحول در کیفیت آموزش و یادگیری است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با انتقاد از برخی رویههای غلط آموزشی اظهار کرد: ما در مدارس، گاهی بهجای همراهی با سند تحول، به غربالگری دانشآموزان پرداختهایم؛ محیط مدرسه، باید فضایی گرم، مشارکتپذیر و بانشاط باشد که در آن، همه دانشآموزان احساس احترام و موفقیت کنند؛ نه اینکه تنها عدهای محدود در کانون توجه باشند و دیگران فراموش شوند.
وی با اشاره به تجربه کشورهای پیشرو مانند فنلاند، ژاپن و سنگاپور ادامه داد: در بسیاری از نظامهای آموزشی موفق، مفاهیمی چون «مدارس خاص» و «دانشآموز تیزهوش» در دوره ابتدایی وجود ندارد؛ همه در کنار یکدیگر یاد میگیرند و از مهارتهای زندگی، تفکر انتقادی، حل مسئله و خودشناسی برخوردار میشوند و ما نیز باید به جای حفظمحوری، به سمت یادگیری عمیق و معنادار حرکت کنیم.
حکیم زاده با دعوت از معلمان به تفکر، نوآوری و مشارکت فعال در تحول، خاطرنشان کرد: ما باید در شیوههای آموزش خود بازنگری کنیم و از خود بپرسیم که چه چیزی را باید تغییر دهیم؛ مدرسه باید جایی باشد که کودکان با شادی، احترام، مشارکت و امید رشد کنند و اگر مرجعیت معلم بخواهد در عصر هوش مصنوعی حفظ شود، باید متناسب با اقتضائات روز، نوسازی شود.
تحول مدرسه با معلم متفکر و مدیر یادگیرنده آغاز میشود
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت ارتقای نگرش و مهارت معلمان و مدیران مدارس، گفت: مسیر تحول در مدرسه با تکیه بر سه مؤلفه کلیدی آغاز میشود و آن سه مؤلفه معلم متفکر، کلاس درس خلاق و مدرسه پویا با مدیریت یادگیرنده است.
محمدرضا نظریان با اشاره به راهکار 17-3 سند تحول بنیادین افزود: برای تحقق تربیت تمامساحتی و رشد متوازن دانشآموزان، تغییر در نگرش و مهارت معلم امری اجتنابناپذیر است و حرکت از نظام آموزشمحور به سمت نظام یادگیری فکورانه، مهارتآفرین و خلاق باید با اصلاح روشها و گرایش به روشهای فعال و گروهی همراه شود؛ دغدغه امروز آموزشوپرورش کشور نیز همین موضوع است که معلم و مدیر مدرسه باید در خط مقدم تحول تربیتی قرار گیرند.
وی با اشاره به مفاد مختلف سند تحول بنیادین بیان کرد: معلم باید به سطوح بالای صلاحیت حرفهای از مسیر یادگیری درونزا دست یابد؛ طرحهایی مانند "جتماعات یادگیری" میتواند فضای تبادل تجربه و ارتقای حرفهای را برای معلمان همرشته و همپایه فراهم سازد و دیگر نباید منتظر دورههای رسمی باشیم، بلکه معلم امروز باید در مسیر یادگیری شخصی و مبتنی بر نیاز واقعی خود حرکت کند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان اصفهان ادامه داد: کلاس درس فعال و خلاق بهعنوان دومین مؤلفه تحول، کلاسی است که ساختار آن از الگوی سنتی فاصله گرفته، تمرکز را از معلم به دانشآموز انتقال داده و پویایی را با روشهایی مانند آموزش بازیمحور، پروژهمحور، ترکیبی و مشارکتی فراهم کرده است؛ در چنین کلاسی، تفکر انتقادی، حل مسئله، خودآموزی و یادگیری مادامالعمر به دانشآموز منتقل میشود.
وی در تشریح سومین مؤلفه، یعنی مدرسه پویا، گفت: مدیر مدرسه باید بهعنوان رهبر تحولآفرین شناخته شود؛ مدیری که نخست به رشد و ارتقای شخصی خود میاندیشد و سپس بستر رشد همکاران و دانشآموزان را مهیا میسازد؛ چنین مدیری، از همه ظرفیتها، منابع و نیروی انسانی برای ارتقای کیفیت آموزشی بهره میگیرد و محور توسعه حرفهای تیم خود میشود.
نظریان با تأکید بر استفاده از فناوریهای نوین و بهرهگیری هوشمندانه از هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد: معلم امروز باید تعامل مؤثری با برنامه درسی داشته باشد، با اقتضائات فرهنگی، اجتماعی و فردی دانشآموزان آشنا باشد و طراحی آموزشی را متناسب با موقعیت تربیتی انجام دهد. همچنین مشارکت در یادگیری جمعی، بازمهندسی فرآیند تدریس و پژوهشمحوری باید بهعنوان اصول بنیادین آموزش در مدارس گسترش یابد.