به گزارش آرانیوز از اراک، سیدمصطفی آذرکیش ظهر امروز در بازدید از هنرستان جوار صنعت شرکت ماشینسازی اراک با اشاره به ضرورت توسعه هنرستانهای جوار صنعت در راستای تامین نیروی کار ماهر گفت: توسعه هنرستانهای جوار صنعت از جمله اهداف مهم دولت است که با هدف ارتقاء سطح آموزشهای فنی و حرفهای و همچنین تأمین نیازهای بازار کار در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: هنرستانهای جوار صنعت کانون خلاقیت و مهارتآموزی برای آیندهسازان ایران هستند و باید به این مراکز توجه ویژه شود، دولت با حمایت از این هنرستانها، در تلاش است تا جوانان را با مهارتهای عملی و تخصصی لازم برای ورود به صنایع مختلف آماده کند و از این طریق، بستری برای اشتغال و رشد اقتصادی کشور فراهم آورد.
آذرکیش تصریح کرد: در سطح کشور 849 هنرستان جوار صنعت در کشور با هدف پرورش مهارتهای عملی و نظری دانشآموزان، زمینهساز آمادهسازی جوانان برای ورود به بازار کار و ایجاد اشتغال در حوزههای مختلف صنعتی و خدماتی ایجاد شده است که هنرستان جوار صنعت شرکت ماشینسازی اراک را به عنوان یک نمونه موفق در کشور است.
وی بیان کرد: هنرستان جوار صنعت ماشین سازی اراک با رویکردی نوین به آموزشهای فنی و حرفهای، توانسته است بستر مناسبی برای پرورش استعدادها و مهارتهای دانشآموزان فراهم کند و به رشد و توسعه صنعت استان مرکزی و شهر اراک کمک کند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در بازدید از پژوهشسرای قلمچی اراک اظهار کرد: پژوهشسراها به عنوان مراکزی برای تقویت تواناییهای علمی و پژوهشی دانشآموزان، محیطی غنی و پویا را فراهم میآورند که میتواند به رشد فکری و خلاقیت این قشر از جامعه کمک کند، این فضاها با فراهم کردن امکانات و تجهیزات لازم، همچنین برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی، زمینهساز شکلگیری پژوهشهای موثر و کاربردی هستند.
وی افزود: در حال حاضر694 پژوهشسرا در نقاط مختلف کشور فعالیت میکنند، استفاده حداکثری از ظرفیت پژوهشسراها یکی از اولویتهای پروژه مهر امسال است و لازم است تمامی استانها به این مهم توجه ویژه داشته باشند، این امر میتواند به انتقال تجربههای علمی و ارتقاء کیفیت آموزشی در مدارس کمک شایانی نماید.
آذرکیش عنوان کرد: با توجه به نیازهای روز جامعه، انتظار میرود پژوهشسراها نقش موثری در ایجاد فرصتهای پژوهشی و شکوفایی توانمندیهای علمی دانشآموزان ایفا کنند، عدالت، روابط بینبخشی، مشارکت و بهرهگیری از تکنولوژی چهار اصل اساسی مدیریت پزشکیان است و رعایت این چهار اصل باید سرفصل برنامههای پژوهشسراها قرار گیرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اعضای هیات امناهای پژوهشسراها رکن مهم اداره این مجموعه هستند و باید با تشکیل جلسات داخلی و جلسات با مدیران مناطق با سر فصل قرار دادن چهار اصل ذکر شده به دنبال رشد و شکوفایی دانشآموزان باشند.