حمیدرضا شیخالاسلام در گفتگو با آرانیوز در قم، به تشریح اقدامات صورتگرفته طی حدود 10 ماه گذشته پرداخت اظهار داشت: کلیه مراکز پیشدبستانی و تمامی کودکان از بدو تولد تا پایان 6 سالگی باید تحت پوشش برنامههای سازمان قرار گیرند. در حال حاضر نزدیک به 40 هزار مجوز تأسیس مراکز پیشدبستانی در سطح کشور صادر شده است.
شیخالاسلام گفت: یکی از مشکلات اساسی این سازمان، نبود ساختار مشخص در استانها بود که با حمایت ریاست جمهور و تلاش وزیر آموزش و پرورش این مشکل برطرف شد. امروز با افتخار میتوانم اعلام کنم که در 32 استان کشور، اداره تعلیم و تربیت شکل گرفته است. این ساختار سازمانی هم در سازمان اداری و استخدامی تثبیت و هم به استانها ابلاغ شد. در حال حاضر، تمامی رؤسای ادارات سازمان در سطح کشور پس از انجام مصاحبه، احکام خود را دریافت کرده و مشغول فعالیت هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک کشور به موضوع شهریه مراکز پیشدبستانی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از دغدغههای جدی اولیا و موسسان، مسئله شهریه بود. در سالهای گذشته بهدلیل برخی مشکلات، شهریهها معمولاً در بهمن یا اسفند ماه اعلام میشد. این امر موجب بروز مشکلاتی برای خانوادهها و همچنین ایجاد اختلاف میان اولیا و موسسان میشد. از زمان ورود بنده به این مسئولیت، این موضوع بهعنوان یکی از چالشهای اصلی مطرح شد. امسال توانستیم شهریه را در خرداد ماه اعلام کنیم که اقدامی مؤثر در جهت ایجاد شفافیت و رفع ابهامات بود.
وی در خصوص نحوه تعیین شهریه عنوان کرد: شهریهها بر اساس شاخصهای مشخص و بهصورت شفاف محاسبه میشود. این شاخصها شامل اجارهبهای ملک که توسط کارشناس رسمی دادگستری قیمتگذاری و در سامانه بارگذاری میشود، تعداد نیروی انسانی مورد نیاز که موسس موظف به ثبت آن در سامانه است، هزینه تجهیزات آموزشی که 20 درصد آن توسط کارشناس رسمی دادگستری قیمتگذاری میشود و 12 درصد نیز بهعنوان هزینه جاری در نظر گرفته میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: تمامی این اطلاعات پس از ثبت در سامانه، بهصورت خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی، میزان شهریه را محاسبه و اعلام میکند.
شیخالاسلام درباره اقدامات اخیر سازمان، به موضوع شفافیت شهریهها اشاره کرد و تصریح کرد: با تدابیر اتخاذشده و همکاری همکاران در سازمان تعلیم و تربیت، تغییراتی ایجاد شد که هیچ ابهامی برای موسسان و اولیا باقی نمیماند. اگر کارشناسان رسمی دادگستری در ارزیابی آیتمهایی همچون تجهیزات، امکانات و اجارهبها دقت لازم را داشته باشند، شفافیت بهطور کامل محقق خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش به برنامههای پیشروی سازمان پرداخت و با اشاره به اهمیت حوزه تربیت و یادگیری اظهار داشت: یکی از مسائل بسیار مهم برای ما، تدوین و اجرای بستههای یادگیری و بستههای تربیتی است. لازم است نوآموزان در سنین 4 تا 6 سال، یعنی در دورههای پیشدبستانی 1 و 2، محتوای آموزشی مناسب و روزآمد دریافت کنند. از همین رو، سیاست حاکم بر آموزش و پرورش، بهروزرسانی مستمر محتوای آموزشی است.
به گفته وی، در همین راستا فراخوانی منتشر کردیم تا تمامی فعالان و متخصصان حوزه تعلیم و تربیت بستههای تربیتی خود را به سازمان ارائه دهند. برای نخستین بار، داورانی از سراسر کشور که از صاحبنظران برجسته این حوزه هستند، در سازمان مستقر شدند و از صبح تا عصر تمامی بستهها را بهطور کامل ارزیابی کردند. برخی از بستهها در مرحله نخست مورد تأیید قرار گرفت و برخی دیگر نیازمند اصلاح بود که با دعوت از مؤلفان و ناشران، اصلاحات لازم انجام شد.
شیخالاسلام اذعان کرد: تمام بستههایی که امروز توسط سازمان تعلیم و تربیت به موسسان و اولیا معرفی میشود، متناسب با نیازهای روز جامعه در حوزه تربیت و یادگیری طراحی شده است. هدف ما، ایجاد فاصلهگیری از وضعیت موجود و حرکت بهسوی وضعیت مطلوب است؛ به گونهای که نوآموز هنگام ورود به پایه اول ابتدایی بسیاری از مهارتها و یافتههای اساسی را کسب کرده باشد.
رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک کشور با اشاره به اهمیت دوره پیشدبستانی تأکید کرد: این دوره حساسترین مقطع زندگی کودک است؛ زیرا در این مرحله قوه تفکر، احساس، ادراک، حافظه و تخیل شکل میگیرد. بسیاری از صاحبنظران معتقدند که از بدو تولد تا پایان 6 سالگی حدود 50 درصد از شخصیت انسان پایهگذاری میشود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در سالهای گذشته برخی دانشآموزان هنگام ورود به پایه اول ابتدایی دچار اضطراب میشدند و حتی والدین در روزهای نخست پشت در کلاسها میایستادند. این امر نشان میدهد که ذهنیت درست از مدرسه و معلم بهعنوان خانه دوم و ولی دوم در ذهن کودک شکل نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد: با تدوین بستههای یادگیری و اجرای دقیق دوره پیشدبستانی، تلاش کردیم این کاستیها جبران شود. امیدواریم با این اقدامات، نسل توانمندی وارد دوره ابتدایی شود و شاهد کاهش مشکلاتی همچون تکرار پایه باشیم.