
روز مجلس فرصتی است برای بازخوانی نقش نهاد قانونگذاری در ساماندهی امور کشور و سنجش کارنامهای که طی یکسال گذشته رقم خورده است؛ سالی پر از تصمیمهای مهم، نظارتهای سختگیرانه و قانونگذاریهایی که هرکدام بهنوعی بر معیشت مردم، سرنوشت دستگاهها و مسیر حکمرانی اثر گذاشتهاند. در چنین روزی، نگاهها بار دیگر متوجه خانه ملت میشود؛ جایی که نمایندگان با ترکیبی از نقد، ابتکار و مسئولیتپذیری تلاش کردند در برابر چالشهای مالی، مدیریتی و ساختاری کشور بایستند و مسیرهای تازهای برای اصلاح امور بگشایند.این مناسبت، صرفاً یک تقویم رسمی نیست؛ نقطهای است برای پرسیدن اینکه مجلس در سال گذشته چه کرد، کدام تصمیمها گرههای واقعی مردم را باز کرد و کدام نظارتها توانست دستگاهها را به پاسخگویی وادارد.
غلامرضا تاجگردون، نماینده «باشت و گچساران» در مجلس و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در گفتوگو با خبرنگار آرانیوز ضمن تبریک روز مجلس به «تمامی کسانی که عشق به نهاد قانونگذاری در طول تاریخ ایران داشتهاند»، به تشریح عملکرد یکساله مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه پرداخت.
او ادامه داد: از پارسال تا امسال، یعنی از روز مجلس ۱۴۰۳ تا روز مجلس ۱۴۰۴، علیرغم محدودیتها در نظام اجرایی، قانونگذاری و تقنینی، تلاش کردیم آنچه را که در وظیفه و توان کمیسیون بوده، انجام دهیم. کمیسیون برنامه و بودجه در کنار وظایف اصلی خود مانند بررسی بودجههای سنواتی و رسیدگی به گزارشات و لوایح دولت در امر بودجه، نظارت دقیق خود را اعمال داشته است.
جلسه نظارتی با ۲۲ وزارتخانه !
تاجگردون با اشاره به آنکه امسال نخستین سال اجرای برنامه هفتم توسعه بود، افزود: نظارت کمیسیون در این بخش، نظارت بسیار کاملی بود. کمیسیون با ۲۱ تا ۲۲ وزارتخانه مهم جلسات مفصل برگزار کرد و بند به بند احکام برنامه را مورد بررسی قرار داد. گزارش این بررسیها در صحن علنی ارائه شد تا همه ملت ایران بهصورت آنلاین عملکرد برنامه را در حضور دولتمردان مشاهده کنند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: علاوه بر این، نظارت بر بندهای مختلف قانون بودجه ۱۴۰۴ نیز در کمیسیون انجام شد؛ چه در صحن کمیسیون و چه در جلسات مشترک با دستگاههای اجرایی، چه در بازدید از پروژهها و چه در سفر به استانها. از این رو مشکلات در حوزه بودجه نسبتاً زیاد بود، بهویژه به دلیل کاهش منابع و کسری بودجه و دیگر چالشهایی که کشور در سال ۱۴۰۴ با آن روبهرو بود. اما مجلس و دولت تلاش کردند در حد توان، بخشی از این مشکلات را پوشش دهند. خوشبختانه تلاش کردیم نظارتی کامل داشته باشیم و در اولویتبندیها همراه دولت حرکت کنیم.
وی با اشاره به عضویت رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در جلسات شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: سعی کردیم در حد توان، آنچه را در حوزه کارشناسی و اداره مجلس لازم است را در کنار رییس مجلس و همچنین رییس کمیسیون اقتصادی در شورای هماهنگی سران قوا و شورای عالی نظارت بر برنامه هفتم توسعه پیگیری کنیم. علاوه بر آن سال سپری شده، سال پرکاری برای مجلس بود؛ اگرچه نواقصی هم وجود دارد و باید از مردم عذرخواهی کرد، اما قول میدهیم در حد توان و بضاعت خود آنچه شایسته مردم است، انجام دهیم.
تاجگردون در بخش دیگری از این گفتوگو، به چالشهای اصلی سال گذشته در حوزه بودجه اشاره کرد و اظهار داشت:در صدر چالشها، کسری بودجه قرار دارد؛ اگرچه نمیگویم طبیعی است و نباید به آن عادت کنیم. اما بخشی از این کسری ناشی از این بود که دولت برخی از مصوبات مجلس را نخواست یا نتوانست اجرا کند و این شکاف کسری بودجه را بیشتر کرد. بسیاری از مشکلات فعلی ناشی از همین موضوع است؛ بهویژه در زمینه نرخ ارز، فشار معیشتی و درآمدهای حال از فروش نفت است که چالشها را تشدید کرد.
این نماینده مجلس افزود: یکی دیگر از چالشها نظارت بر اجرای برنامه بود. دولت اذعان داشت که سال اول برنامه، سال نخست فعالیت دولت جدید است و نباید انتظار داشت همه احکام برنامه اجرایی شود؛ همچنین اذعان شد که منابع مورد نیاز نیز کفایت اجرای کامل برنامه را نمیداد. بنابراین این چالش وجود داشت، اما دولت خوب عمل کرد و توانست در سال اول بیشتر از آنچه تصور میکردیم کار انجام دهد. مجلس نیز همراهی کرد. از این رو تلاش می کنیم این نظارت بینابینی و چالشهای حاصله را در سال دوم نیز رفع کنیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به تغییرات آییننامهای و اثر آن بر بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت:طبق ماده ۱۸۲ اصلاحشده، امسال بودجهای که تقدیم مجلس میشود، دیگر شامل احکام متعدد نیست و فقط در قالب جداول ارائه میشود. این موضوع باعث میشود مجلس دقت بیشتری داشته باشد و کمیسیونهای تخصصی نیز کار بیشتری بر عهده بگیرند. دولت هم میتواند با ساختار جدید، اقداماتی انجام دهد.
تاجگردون با تأکید بر اینکه «اعداد در این روش بیشتر خودشان را نشان میدهند»، افزود: چالشهایی نظیر کسری بودجه، عدم تعادل در مصرف منابع و هزینهکرد بودجه در بخشهایی که ضرورت ندارند عمده مسائلی است که در بررسی بودجه سال ۱۴۰۵ مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. در این شرایط دیگر کسری بودجه را نمیتوان در قالب احکام و تفاسیر مختلف پنهان کرد و هرچه هست باید در جداول دیده شود. بنابراین این روش جدید، اگرچه ناشناخته است، اما چالشهای خاص خود را دارد و ما باید در بررسی جداول بودجه به این موارد توجه داشته باشیم.
پایان پیام