
به گزارش آرانیوز از کرمان، عبدالرضا فولادوند، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، صبح امروز در گردهمایی مسئولان سوادآموزی شهرستانها و مناطق استان کرمان با اشاره به تکالیف برنامه هفتم توسعه گفت: بازنگری ساختار نهضت سوادآموزی و تقویت هرچه بیشتر عدالت آموزشی از برنامههای محوری وزارت آموزش و پرورش است.
فولادوند با بیان اینکه رویکرد نهضت سوادآموزی از عرضهمحوری به تقاضامحوری تغییر یافته است، اظهار کرد: اکنون تمرکز برنامهها بر پوشش کمسوادان قرار گرفته و در صورت تصویب اساسنامه جدید این سازمان در مجلس شورای اسلامی، آموزش 12 مهارت اساسی زندگی محور برنامههای سوادآموزی خواهد بود.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ضمن تشریح آخرین وضعیت طرحهای اجرایی گفت: همگرایی دستگاههای همکار و برنامهریزی دقیق در حوزه نیروی انسانی موجب شد سال تحصیلی جاری با حداقل چالش آغاز شود.
وی افزود: با وجود گستردگی ساختار آموزش و پرورش، امسال به دلیل کاهش تدریجی جمعیت دانشآموزی و مدیریت مناسب منابع انسانی، روند آغاز سال تحصیلی آرامتر از سالهای گذشته بود.
بهبود وضعیت نیروی انسانی و پرداخت کامل مطالبات فرهنگیان
فولادوند با اشاره به گامهای مؤثر دولت در بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان گفت: مطالبات معوق فرهنگیان بهطور کامل پرداخت شده و حقالتدریسها از ابتدای دولت بهصورت ماهانه تسویه میشود که این اقدامات عامل مهمی در بهبود رضایتمندی و افزایش بهرهوری نیروی انسانی است.
به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، حوزه نیروی انسانی روزهای بهتری را تجربه میکند و کمبود نیرو در حال کاهش است.
معاون وزیر افزایش اعتبارات آموزشی در دولت را اقدامی بیسابقه برشمرد و گفت: رئیسجمهور تاکنون در حدود 60 جلسه آموزشی و تربیتی حضور داشته که نشاندهنده توجه ویژه دولت به عدالت آموزشی، توسعه فضاهای تعلیم و تربیت و تقویت توانمندیهای نیروی انسانی است.
ضرورت بازنگری در محتوای آموزشی و تقویت مهارتهای اساسی
وی با تأکید بر نیاز فوری نظام آموزشی به بازنگری محتوایی گفت: مهارتهایی همچون سواد رسانهای، سواد مالی، مصرف بهینه انرژی، مهارتهای زندگی و خودمراقبتی هنوز به شکل جدی وارد ساختار آموزشی نشده و همین مسأله امروز در جامعه آثار خود را نشان داده است و بازنگری محتوای آموزشی و اصلاح اساسنامه نهضت سوادآموزی طبق برنامه هفتم در حال اجراست.
فولادوند با اشاره به سابقه 45 ساله نهضت سوادآموزی و تغییرات ساختاری آن از سال 1390 گفت: باوجود پیشرفتها، کشور همچنان با مسئله بیسوادی و کمسوادی مواجه است و عواملی نظیر مهاجرت، طلاق، بدسرپرستی و آسیبهای اجتماعی موجب بازماندگی از تحصیل میشوند و بخشی از این مشکلات خارج از فضای مدرسه شکل میگیرد.
وی از تدوین و اجرای دستورالعملهای جدید در حوزه سوادآموزی خبر داد و گفت: نظارتها به صورت دقیق و الکترونیکی انجام میشود تا کیفیت کلاسهای سوادآموزی ارتقا یابد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره تعیین تکلیف نیروهای طرح خرید خدمات، آموزشدهندگان نهضت، و کارکنان مشمول قانون 88 و ماده 106 گفت: پیگیریهای لازم از سوی وزارت آموزش و پرورش، سازمان امور اداری و استخدامی و کمیسیون آموزش مجلس در حال انجام است و دولت با هدف ایجاد ثبات شغلی برای نیروهای توانمند این حوزه، برنامهریزیهای لازم را آغاز کرده است.