کد خبر: ۷۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
همدان- نقش فناوری اطلاعات در توسعه صنعتی استان همدان جدی و انکار ناپذیر است، اما این روزها جای خالی نقش آفرینی این بخش در استان را می‌توان احساس کرد.

به گزارش آرانیوز:یکی از حوزه‌های فعالیت‌های بشر در جهت توسعه، حوزه فناوری اطلاعات است؛ هدف از این فعالیت‌ها نه تنها کشف حقایق، شناخت قانونمندی‌ها و روابط حاکم با پدیده است؛ بلکه باید دانست که دوران حاضر به گفته دانشمندان این حوزه، دوران توسعه علمی و فناوری است. دورانی که عوامل توسعه ساز در آن به علوم و فناوری‌هایی متکی هستند که از درون دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی می‌جوشد و تمام ابعاد توسعه را در بر می‌گیرد.

با توجه به شتاب روزافزون علم و فناوری، ثروت جهان حاضر نه بر مبنای منابع طبیعی، بلکه بر اصل امکان و قدرت دگرگونی منابع و بر مباحثی چون تولید ناخالص داخلی، بهره وری و غیره استوار است؛ اما حال با این روند، آیا توانسته‌ایم اقدامات مناسبی را در استان همدان سازمان دهی و این روند را ارتقا بخشیم؟

در دنیای فناورانه امروز که اقتصاد، جامعه و فرهنگ بر پایه فناوری بنا شده است، چه قدم‌هایی در استان همدان برداشته شده و در این مسیر باید برداشته شود؟

جای خالی فناوری اطلاعات در توسعه صنعتی استان همدان

فناوری، عامل اصلی استراتژیک برای توسعه اقتصادی استان‌ها است

یک مشاور ارشد اقتصادی و سرمایه گذاری در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: فناوری از دیرباز به‌عنوان یکی از عناصر اساسی تولید و توسعه مطرح و همواره با رشد دانش بشر در حال تغییر بوده است. پیشرفت فناوری میزان کارایی سایر عناصر درگیر در فرایند تولید و توسعه را بالابرده و نقش خود را نیز در این فرایند پررنگ‌تر کرده‌است.

بهرام هاشمی با بیان اینکه این روند، تا آنجا ادامه پیدا کرده است که امروزه دیگر، فناوری به‌عنوان عامل اصلی استراتژیک برای توسعه اقتصادی کشورها و در زیرمجموعه استان‌ها مطرح است، عنوان کرد: می‌توان فناوری پیشرفته و مدرن را مبنای پیشرفت منطقه‌ای، ملی و استانی دانست.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت‌های سال‌های اخیر در حوزه‌های سلول‌های بنیادی، موشکی، رادارهای نظامی و غیرنظامی، انواع ربات‌های صنعتی و نظامی و پهپادها، تحت تأثیر فناوری‌های نوین بوده‌است، خاطرنشان کرد: به‌ویژه در شاخه‌هایی که به شکل خلاقانه‌ای در حال رشد هستند و فقط کسانی که دسترسی مطمئنی به این فناوری‌های کلیدی دارند می‌توانند همچنان به‌عنوان یک اولین و تولیدکننده موفق باقی بمانند.

هاشمی ادامه داد: از طرفی تنها خرید فناوری‌های مورد نیاز کافی نیست؛ بلکه لازم است در بلندمدت در اداره و مالکیت بر آن‌ها به‌صورت مستقل، توانایی کافی را داشته باشیم، در این میان شناسایی و دستیابی به فناوری‌های نوین از اهمیت خاصی برخوردار است به‌خصوص آنکه کشورهای در حال توسعه در این فناوری‌ها به‌صورت چشمگیری از کشورهای توسعه‌یافته عقب نیستند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این مورد به نکته مهمی اشاره دارند، اظهار کرد: ایشان فرموده‌اند تولید علم فقط انتقال علم نیست و نوآوری علمی در درجه نخست اهمیت است، این را من ازاین‌جهت می‌گویم که باید یک فرهنگ شود این نواندیشی فقط مخصوص اساتید نیست مخاطب آن دانشجویان و کل محیط علمی هم هست… (صنعتگران، بازرگانان، کشاورزان و هنرمندان…) دو چیز لازم است؛ یکی قدرت علمی و دیگری جرأت علمی؛ یعنی ایشان مشخصاً این مطلب را برای ما مشخص می‌کنند، نخست، تولید علم و استفاده از علوم روز دنیا جهت تولیدات صنعتی، هنری و غیره، دوم، دانستن‌ها تبدیل توانایی شود و سوم استفاده از خلاقیت و نوآوری حتی از فناوری‌هایی که انتقال داده شده‌است.

جای خالی فناوری اطلاعات در توسعه صنعتی استان همدان

هاشمی در ادامه این گفتگو بیان کرد: به‌واسطه قابلیت‌های ویژه استان همدان و در راستای تحقیق برنامه‌های توسعه کلان کشور و ایجاد تمهیدات لازم جهت پشتیبانی از واحدهای تحقیق و توسعه صنایع، صنایع تبدیلی، صنایع‌دستی و جهت هم‌افزایی فعالیت‌های علمی و کاربردی نیاز به تولید نرم‌افزارها و فناوری‌های نوین و های‎تک (فناوری‌های برتر)، ایجاد مکانی بدین منظور با چشم‌اندازی ملی و حتی منطقه‌ای به نام مجتمع فناوری‌های نوین در استان همدان ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه در واقع، مجتمع فناوری نوین با توجه به ظرفیت‌های استان، تکمیل‌کننده زنجیره ایده تا بازار در این کریدور بوده است، تصریح کرد: این روند، تجاری‌سازی، تولید فناوری‌های نوین و محصولات ناشی از آن را بر عهده می‌گیرد.

این تحلیلگر اقتصادی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: چنین مسیری می‌تواند به‌عنوان یک مرجع و واحد در خصوص صنایع با فناوری‌های پیشرفته و مورد قبول تمامی کشورهای جهان باشد تا ایجاد و به‌صورت ملی تقویت شود.

هاشمی ادامه داد: در راستای بررسی اهداف و انتظارات تعیین‌شده در رابطه با فناوری‌های نوین در اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز بیست‌ساله کشور، برنامه پنجم و ششم توسعه و همچنین اسناد استانی مانند سند توسعه استان همدان و بررسی زمینه‌های صادراتی محصولات عمده مبتنی بر فناوری‌ها نوین، می‌توان از صادرات خدمات فنی و مهندسی و تولید انواع نرم‌افزار، درنهایت ارزش‌افزوده ایجاد کرد و بهره‌برداری از آن را در اولویت‌ها استان دانست و پیگیری کرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود تصریح کرد: بررسی و شناسایی ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و محدودیت‌های ایجاد و توسعه فناوری‌ها در کشور و استان به همراه بررسی وضعیت جهانی و داخلی بازار در هر یک از فناوری‌های نوین می‌تواند به‌عنوان یکی از نکات اصلی در توسعه استان و ایجاد مجتمع‌های نوین در همدان باشد.

موارد قانونی قابل استناد در ایجاد مجتمع نوین آی. تی در استان همدان

هاشمی با اشاره به موارد قانونی قابل استناد در ایجاد مجتمع نوین آی. تی در استان همدان تشریح کرد: از آنجایی که در بسته راهبری «ایجاد زیر ساخت مناسب شامل امکانات فیزیکی و خدمات نرم افزاری به منظور توسعه فناوری و ارتقای توان رقابت پذیری واحدهای صنعتی»، با استناد به موارد قانونی، مطالعات ایجاد شهرک‌های فناوری به طور جدی از سال ۷۸ در دستور کار سازمان و شرکت‌های استانی منتخب قرار گرفته است.

جای خالی فناوری اطلاعات در توسعه صنعتی استان همدان

وی خاطرنشان کرد: بدین سان، به نظر می‌رسد که ایجاد مجتمع آی. تی استان همدان نیز مشمول مفاد «حمایت از واحدهای فناور و دانش بنیان، ایده‌های کارآفرینانه و تجاری سازی نتایج تحقیقات و همچنین ایجاد بستر مناسب تحقیق و توسعه و تسهیل فعالیت متخصصین و محققین» است.

این تحلیلگر اقتصادی در بخش پایانی گفتگو خاطرنشان کرد: با این تفاسیر به راستی، می‌توان به غایت ایجاد مجتمع آی. تی همدان فکر و برای آن برنامه‌های عملیاتی داشت تا به دستاوردهای این حوزه نائل آییم.

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، اهمیت و نقش بسیاری در توسعه جوامع دارند، جهان این روزها به سمت اقتصادی مبتنی بر دانش در حال پیش روی است؛ موضوعی که استان همدان می‌تواند با تکیه بر قابلیت‌های خود، نیروی انسانی متخصص و ظرفیت‌های موجود در بخش‌های مختلف نرم افزاری و سخت افزاری و غیره در این مسیر گام بردارد.

این درحالی است که شاهدیم جای خالی فناوری اطلاعات در توسعه صنعتی استان همدان هم چنان به چشم می‌آید، بدین ترتیب امید است تا مسئولین استانی با نگاهی ویژه، به روز و البته برنامه ریزی شده به موضوع اقتصاد و توسعه استان فکر و برای آن گام‌های جدی بردارند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار