کد خبر: ۷۹۶۸۶
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
همدان-معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان گفت: نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان)، طرحی با ائتلاف ملی است و برای اجرای آن همه دستگاه ها باید پای کار باشند.

به گزارش آرانیوز:عباس نجفی ظهر دوشنبه در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان همدان با محوریت پیشگیری‌های رشد مدار دانش‌آموزان د ر قالب طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان)، عنوان کرد: برنامه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رشد مدار برای نسلی اجرا می‌شود که قرار است آینده کشور را بسازند.

وی ادامه داد: طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان)، طرحی با ائتلاف ملی است و تنها یک دستگاه نمی‌تواند در این خصوص اقدام نمایند.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با بیان اینکه همانطور که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز بارها تأکید فرموده‌اند «بحث پیشگیری امری فراقوه‌ای است»، گفت: باید تمامی تکالیفی که در این طرح، قانون پیشگیری از جرم و قانون حمایت اطفال و نوجوانان بر دستگاه‌ها محول شده، با هماهنگی میان دستگاه‌ها به خوبی به سرانجام برسد.

وی در ادامه بیان کرد: همه دستگاه‌ها ملزم هستند از باب تکلیف و مسئولیت اجتماعی خود، وظایف قانونی خود را انجام دهند و باید به جد این مسائل را پیگیری کنند.

نجفی با اشاره به اینکه در ماده ۴ قانون حمایت از کودکان و نوجوان به صراحت برای ۸ دستگاه قانون و تکلیف در خصوص حمایت از اطفال بزه دیده یا در معرض خطر مشخص شده است، اضافه کرد: با توجه به تکلیف آموزش و پرورش در این ماده قانونی، معلمان و مربیان دانش‌آموزان می‌توانند در صورت تشخیص وضعیت مخاطره‌آمیز برای طفل یا نوجوانان، آن را گزارش کنند تا برای دریافت مداخلات مورد نیاز به دستگاه‌های مسئول معرفی شوند.

وی ابراز کرد: در راستای اجرای مسئولیت ذاتی دادگستری استان همدان در مقوله پیشگیری از وقوع جرم؛ دفتر حمایت از حقوق زنان و خانواده راه اندازی شده که بخشی از اقدامات این دفتر در راستای اجرای ماده ۴ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان است.

معاون قضائی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان همدان با اشاره به متفاوت بودن فرایند رسیدگی به پرونده‌های اطفال و نوجوانان در مجموعه قضائی، عنوان کرد: از سنوات گذشته تمامی رسیدگی پرونده‌های مرتبط به اطفال و نوجوانان در دادگاه‌های تخصصی اطفال و با حضور مشاورین متخصص این حوزه انجام می‌شود و مشاور نیز علاوه بر ارائه نظر تخصصی به قضا، در صورتی که طفل نیاز به اقدامات حمایتی داشته باشد توسط دفتر حمایت از زنان و کودکان به دستگاه مسئول معرفی خواهد شد.

منبع: مهر
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار