به گزارش آرانیوز، سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانهای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر میپردازد. هر روز میتوانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگترین رویداد سینمایی کشور، در تازهترین دوره برگزاری قرار بگیرید.
امروز چهارشنبه ۲۰ بهمنماه و همزمان با دهمین روز اکران فیلمهای چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه با دهمین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.
گزارش ویدئویی خبرگزاری مهر از نهمین روز برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر را اینجا تماشا کنید.
چهره روز؛ کیوان علیمحمدی
چقدر احترامبرانگیز بود لحظهای که کیوان علیمحمدی یکبهیک از پیشکسوتان نیروی هوایی ارتش که در سالن نشست رسانهای فیلمش حاضر شده بودند، نام میبرد و اصحاب رسانه با تشویق این بزرگان نامآور دوران دفاع مقدس را تجلیل میکردند.
نشست رسانهای فیلم سینمایی «۲۸۸۸» اما به همان اندازه که فرصتی برای تکریم قهرمانان فراموششده دفاع مقدس بود، تبدیل به تریبونی برای انعکاس یک «افسوس» و «حسرت» جمعی هم بود؛ حسرت به هدر رفتن فرصت این تکریم از بزرگان بیرقیب نیروی هوایی، بر پرده نقرهای سینما!
کیوان علیمحمدی فیلمسازی بهشدت ساختارشکن و علاقهمند به تجربههای فرمی متفاوت در سینما است. از همان فیلمهای ابتدایی که در کنار امید بنکدار کارگردانی میکرد تا همین دو تجربه اخیر که با همراهی علیاکبر حیدری آنها را به سرانجام رسانده است؛ یکی «سینما شهر قصه» و دیگری «۲۸۸۸».
فیلم «۲۸۸۸» یکی از غریبترین و افسوسبرانگیزترین فیلمهای حاضر در ویترین چهلمین جشنواره فیلم فجر است، فیلمی که نه فقط در جدول آرای مردمی جشنواره قعرنشین است و حتی امتیازی کمتر از فیلمهای «ماهان» و «لایههای دروغ» از مخاطبان دریافت کرده است، که رونمایی از آن در سالن اصحاب رسانه و منتقدان هم با واکنش منفی مواجه شد.
فیلم تلاش دارد روایتی از شهدای پایگاه شکاری سوباشی در روزهای ملتهب دفاع مقدس را به تصویر درآورد اما بازیهای فرمی آن بهویژه در زمینه تمرکز بر عنصر «صدا» به جای «تصویر»، فیلم را تبدیل به تجربهای الکن بر پرده سینماها کرده و مخاطب امکان همراهی با قهرمانان واقعی بهتصویر درآمده در فیلم را بهدست نمیآورد.
این ویژگی فیلم که حتی منجر به ترک سالن اکران از سوی برخی مخاطبان در میانه راه نمایش شد، در حالی است که زندگی و سرنوشت اکثر شهدای مورد اشاره در فیلم، ظرفیت دراماتیک بسیار بالایی برای خلق روایتی تأثیرگذار بر پرده سینما داشتند و به همین دلیل فیلم را میتوان اثری هدر شده در سینمای ایران توصیف کرد.
کیوان علیمحمدی به کارش باور داشته و گواه این باور اشکهای ناخواستهای بود که در زمان یادآوری حماسهآفرینی بزرگانی چون شهید بابایی، امکان ادامه حضور در نشست رسانهای را از او گرفت؛ فیلم کوتاه چند دقیقهای منتشرشده از لحظه شکستن بغض این فیلمساز در تکریم قهرمانان جنگ، به مراتب از روایت ۹۹ دقیقهای فیلم «۲۸۸۸» تأثیرگذارتر از کار درآمد و افسوس بابت از دست رفتن فرصت خلق فیلمی ماندگار از بلندپروازان نیروی هوایی ارتش در سالهای دفاع مقدس را دو چندان کرد!
حاشیه روز؛ فیلم «ملاقات خصوصی» مدعی پیدا کرد!
این روزها در صدر آرای مردمی است؛ «ملاقات خصوصی» که اولین ساخته بلند امید شمس به شمار میرود همان کارگردانی که پیش از این فیلمهای کوتاه موفقی را هم عرضه کرده بود همزمان با اوجگیری فیلم اما حاشیهای جدید برایش ایجاد شد و تا امروز ادامه دارد. فیلم حالا با ادعایی تازه پیدا کرده است، محسن جسور کارگردان و فیلمنامهنویسی که مدعی است طرح «ملاقات خصوصی» متعلق به اوست که در سال ۹۷ ایدهاش را در دفتر کامران مجیدی تهیه کننده سینما مطرح کرده و از همان روزها داستان خرید فیلمنامه پیش آمده اما او زیر بارش نرفته است.
نوک پیکان صحبتهای او رو به علی سرآهنگ است، فیلمنامه نویسی که به همراه بهمن ارگ و امید شمش فیلمنامه «ملاقات خصوصی» را نوشته و جسور طرحش را در حضور او در میان گذاشته، بنا به گفتههای خودش حتی بعد از اینکه متوجه شده این طرح در حال نگارش است با علی سرآهنگ تماس گرفته اما او این موضوع را رد کرده است. جسور حالا ادعا میکند تا مدارک این امر را در اختیار دارد و آن را از مراجع قانونی پیگیری میکند.