کد خبر: ۸۲۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
حضرت علی (ع) اول کسی بود که در فضای جاهلیت به حقانیت اسلام پی برد و اولین شخصی بود که شهامت کسر اصنام جاهلی را داشت و به پیامبر اعظم (ص) ایمان آورد.

به گزارش آرانیوز، فردا ۱۳ رجب سالروز میلاد باسعادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) است. امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب (ع) عصاره نظام آفرینش است و آن چه در جهان امکان به طور کثرت، منشور است در حقیقت امام علی (ع) به طور وحدت ملفوف است و هماهنگی این لف و نشر پیام خاص خود را دارد و آن اینکه وجودهای طبیعی، مثالی، عقلی، الهی اشیای عینی، همتای مراحل چهارگانه وجود این عبد محض و با اخلاص خداوند خواهد بود، به گونه‌ای که اگر نظام تکوین به صورت انسان کامل متمثل گردد، همان حضرت علی (ع) خواهد بود و اگر حقیقت انسان کامل مانند علی بن ابیطالب (ع) به صورت جهان عینی متبلور شود، جهان کنونی خواهد شد.

عنایت خاص خداوند بر مولود کعبه و مادر بزرگوارش

حضرت علی (ع) اول کسی بود که در فضای جاهلیت به حقانیت اسلام پی برد و اولین شخصی بود که شهامت کسر اصنام جاهلی را داشته و به پیامبر اعظم (ص) ایمان آورد.خود آن حضرت درباره اول مؤمن بودن خود چنین فرمود: «انا اول من صدّقه»، «انا اول من آمن به»، «انی اول من اناب و سمع و اجاب، لم یسبقنی الا رسول الله (ص)». من اول کسی هستم که او را تصدیق کرده و به او ایمان آورده‌ام، من اول کسی هستم که به رسول خدا رجوع کرده و سخنش را شنید و دعوت او را اجابت کرده است. امام علی (ع) در بین امت اسلامی اول مسلمانی است که معارف الهی و عقاید حقه را تبیین و تعلیل کرد و از آن دفاع و حمایت نمود؛ لذا پیامبر اعظم (ص) به عنوان معلم اولی و امام علی (ع) به عنوان معلم ثانی نزد محققان علوم الهی، معروفند و هیچ فرد دیگری توان تحریر مسائل عمیق توحید و سایر اسماً و اوصاف خداوند را نداشت.

ابن ابی الحدید در شرح خطبه ۸۴ نهج البلاغه می‌گوید: بدان که توحید و عدل و مباحث شریف الهی فقط از کلام این مرد (علی بن ابیطالب علیه السلام) شناخته شد و سخن دیگران چیزی از معارف مزبور را در بر نداشت و آنان چیزی از مباحث الهی را تصور نمی‌کردند و اگر آن را ادراک می‌کردند، حتماً بازگو می‌نمودند، و هذه الفضیلة عندی اعظم فضائله علیه السلام.

عنایت خاص خداوند بر مولود کعبه و مادر بزرگوارش

علی اعظمی در یادداشتی اختصاصی به ویژگی‌های فاطمه بنت اسد مادر والامقام مولود مبارک سیزده رجب پرداخته است که در ادامه با هم می‌خوانیم:

در شرایطی که عموم مردم جزیره‌العرب بت‌پرست بودند، بانو فاطمه بنت اسد، زن عارفه ای بود که هنگام درد زایمان با توسل نزد کعبه، نه تنها دیوار کعبه برایش شکافته شد و در داخل کعبه زایمان نمود، بلکه در مدت سه روز توقف در داخل کعبه مائده آسمانی (سفره آسمانی) بر ایشان نازل می‌شد. همه این امور نشان از فضیلت ایشان می‌باشد؛ زیرا در طول تاریخ چنین رویدادی برای هیچ کسی، حتی برای زنان پاکدامنی مانند حضرت مریم سلام الله علیها اتفاق نیفتاده است.

پاسخ خداوند به فاطمه بنت اسد

وقتی درد زایمان مادر امیرالمومنین علیه السلام کنار کعبه شروع شد، خدا را این چنین مورد خطاب قرار دادند: «پروردگارا، من ایمان دارم به تو، و به همه پیامبران و کتاب‌هایی که از سوی تو آمده و گفتار جدم ابراهیم خلیل را تصدیق دارم و او که این خانه کعبه را بنا کرد. پروردگارا به حق ابراهیم همان کسی که این خانه را بنا کرد و به حق این نوزادی که در شکم من است، ولادت او را بر من آسان گردان …»[۱]

در پاسخ این مناجات خداوند دیوار کعبه را شکافت و فاطمه را به درون خانه فراخواند، این مطلب خبر از فضیلت مولود و مادرش می‌باشد و خداوند با این کار بیان می‌نماید ای فاطمه نیاز نیست از در بیایی! از طرفی، امکان داشت آیندگان شبهه کنند که ایشان به صورت معمولی از در وارد شد و آن را قفل کرد. ولی خداوند با شکافتن دیوار، به مادر این نوزاد و عالم فهماند که این نوزاد، رحمتی خاص و بی نظیر از جانب خدا بر او می‌باشد که مثل و مانندی در عالم ندارد .[۲]

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار