کد خبر: ۹۶۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: توزیع داروهای آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌های استان به صورت مدیریت شده و هدفمند توزیع می‌شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه پزشکی همدان: مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک ممنوع

 قدرت‌الله رستمی در گفت‌و‌گو با آرانیوز در همدان، اظهار داشت: با توجه به ورود از فصل گرما به سرما، شاهد شیوع و افزایش بیماری‌های تنفسی و سرماخوردگی هستیم که این موضوع تجویز و مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک را افزایش داده است.

وی با تاکید بر اینکه برخی بیماری‌ها ویروسی است و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد، تصریح کرد: اما متاسفانه مردم به صورت خودسرانه اقدام به خرید و مصرف این نوع داروها می‌کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه فروش بدون نسخه داروهای آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها ممنوع است، گفت: برخی از بیماران با اصرار خود پزشک را مجبور به تجویز آنتی‌بیوتیک یا سرم می‌کنند.

رستمی با بیان اینکه افزایش تقاضای آنتی‌بیوتیک سبب محدودیت در توزیع این دارو شده است، اظهار داشت: موجودی داروخانه‌ها در حدی است که پاسخگوی نیاز بیماران ضروری باشد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است موجودی آنتی‌بیوتیک در برخی داروخانه‌ها به اتمام رسیده باشد، تصریح کرد: بنابراین بیماران می‌توانند برای اطلاع از موجودی داروخانه‌ها با سامانه 190 تماس بگیرند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه تجویز خودسرانه آنتی‌بیوتیک عوارض زیادی به دنبال دارد، گفت: آنتی بیوتیک برای درمان بیماری‌های عفونی و میکروبی است و مصرف آن در بیمار‌ی‌های ویروسی سبب مقاومت میکروبی و در مواردی، تکثیر میکروبی می‌شود.

 

رستمی با بیان اینکه سرایت‌پذیری بیماری‌های ویروسی بسیار سریع است، عنوان کرد: بیماران باید استراحت کافی و مصرف مایعات گرم داشته باشند و با استفاده از ماسک از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کنند.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار