احمد محمودزاده در گفتوگو با آرانيوز در زنجان، در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برنامههای وزارت آموزش و پرورش برای حمایت مالی از معلمان در این شرایط اقتصادی و همین طور بهتر شدن سطح کیفیت تحصیلی چیست و آیا کیفیت سطح آموزش به خاطر حقوق پایین معلمان پایین نیامده است؟ اظهار داشت: بنده به صراحت میگویم که هیچ گاه معلمی به خاطر حقوق و دستمزدش، سطح کیفیت آموزش را پایین نیاورده است. در واقع معلمان کمکاری در کلاس درس را هیچ گاه به حقوق و مزایا گره نمیزنند.
وی افزود: در خصوص اینکه آیا معلمان از منزلت و مرجعیت کافی در جامعه برخوردار هستند، بحثی است که ما هم به آن اعتقاد داریم و در سند تحول بنیادین از 23 هدف عملیاتی، حدود پنج مورد به این موضوع برمیگردد.
معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال چه اقداماتی در راستای حمایت معلمان شده است؟ افزود: همین بحث رتبهبندی معلمان و جذبهایی که از دانشگاه فرهنگیان انجام میشود که باید بگویم متأسفانه در گذشته این دانشگاه به سمت نیمه تعطیلی حرکت کرده بود بخشی از اقداماتمان برای بهتر شدن منزلت جایگاه معلمان است، اجرای قانون رتبهبندی معلمان پس از 11 سال کاملاً نشان میدهد نگاه دولت، نگاه رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش به موضوع معیشت معلمان نگاه جدی است.
وی جایگاه معلم را عنصر اصلی تربیت در سند تحول بنیادین دانست و تشریح کرد: این اقدامات تازه آغاز کار است و اقدامات حمایت دیگری در آینده رخ خواهد داد. معلم باید از ساختار آموزش و پرورش بیرون بیاید و معلمان جدید را باید در ساختار و قالب جدید دانشگاه فرهنگیان تربیت کنیم. در کنار این موضوع، حوزه معیشتی و اقتصادی معلمان هم باید جدی گرفته شود.
محمودزاده عنوان کرد: امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که جایگاه معلمان به جایی برسد که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده و مورد تأکید مقام معظم رهبری است تا بتوانیم دانشآموزان خوبی تربیت کنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم مبنی بر اینکه محتواهای کتب درسی و همین طور محتواهایی که توسط معلمان تدریس میشود را چقدر برای دانشآموزان کاربردی میدانید؟ گفت: یک فضا در مجازی و یک فضا در حقیقت وجود دارد. در فضای مجازی که مدیریت نشده به حال خود رها شده است، محتواهای بارگزاری شده در آن توسط دیگران بارگزاری میشود و مدیریت آن از عهده ما خارج است. یک فضا هم در حقیقت وجود دارد که محتواهای کتب درسی است، در دوران کرونا مجوز حضور دانشآموزان به فضای مجازی صادر شد بدون آن که مدیریتی داشته باشیم و خوراک فضای مجازی را برای دانشآموزان مهیا کرده باشیم. در واقع برگزاری کلاسهای درس به صورت مجازی در ایام کرونا و فضایی که تحت کنترل آموزش و پرورش نبود سبب شکلگیری بسترهایی در اذهان دانشآموزان شد که تصمیمگیری آنها را در امور مختلف تحت تأثیر قرار داد و حال با حضوری شدن فضای آموزش، دانشآموزان و معلمان باید بدون هیچ خط قرمزی مسائل را در کلاس مطرح کنند تا با مفاهیم بنیادی انقلاب اسلامی آشنا شوند که سبب اصلاح و به واقعیت نزدیکتر شدن بسترهای فکری آنان شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: این موضوع کرونا یک تلنگری در حوزه فرهنگ به دستگاههای فرهنگی و تربیتی از جمله آموزش و پرورش بود که باید برنامهریزی متناسب با شرایط روز را داشته باشند. نمیشود برنامهریزی دانشآموزان امروز با دانشآموزان قبل از دوران کرونا یکی باشد و محتواهای روز باید در کتب درسی آورده شود، همین طور علاوه بر تغییر کتب درسی، باید یک فضای رقابتی، گفتمانی، فضای پاسخگویی به موضوعات مختلف در مدارس ایجاد شود تا بخشی توسط معلمان ما انجام گیرد که البته لازمه آن تسلط معلم است که معتقدیم باید افزایش یابد. به عبارتی دیگر باید انتقال مفاهیم و ارزشهای انقلاب اسلامی از طریق معلمان آموزش دیده به دانشآموزان صورت بگیرد.