به گزارش آرانیوز رضامراد صحرایی با حضور در شبکه آموزش سیما، اظهار کرد: از ستاد ملی تربیت شورایعالی انقلاب فرهنگی خواستیم که امکانی را برای ما فراهم کنند تا بهترین دانشآموزان ما در یک فرآیند روشن معلمان آینده ما شوند. وی ادامه داد: در شورایعالی انقلاب فرهنگی یک مصوبهای تحت عنوان «کشف استعدادهای معلمی» گرفتیم که طبق آن دانش آموزانی که خلق و خوی معلمی دارند بتوانند در آینده معلمان ما شوند. این کار را شروع کردیم و نهایتا منتج به آیین نامه جذب استعدادهای برتر ملی در حوزههای آموزشی، فرهنگی، تربیتی، قرآنی، هنری، ادبی، پژوهشی، تربیت بدنی و ادبی شده است که انشالله مرحله پایانی خود را طی میکند. وزیر آموزش و پرورش در عین حال خاطر نشان کرد: ورود به آموزش و پرورش نیاز به ردیف استخدامی دارد چراکه اینها دانشجوی عادی محسوب نمیشوند و از لحظه ورود به دانشگاه فرهنگیان مستخدم رسمی آموزش و پرورش هستند. قرار شده است تا سازمان امور اداری و استخدامی ۱۰ درصد از کل ردیفهای استخدامی ما را برای این کار اختصاص دهد و امور حقوقی آن در حال انجام است. وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه روز بیکیف و کتاب برای ابتداییها کاملا در حال نهادینه شدن است، توضیح داد: باید این اتفاق یک روز در هفته رخ دهد و ما به طور جدی دنبال این موضوع هستیم. کارهای نهایی این امر در حال انجام شدن است. همه تلاش ما این است، البته روز بیکیف و کتاب نیاز به مصوبه شورایعالی آموزش و پرورش دارد. وی درباره اجرای نظام دوری در مدارس ابتدایی پس از گذشت ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش پرورش، افزود: طبق این نظام دانش آموزان در سه پایه اول ابتدایی باید یک معلم داشته باشند که مادرانه و پدرانه در کنار بچهها باشد. خیلیها میگفتند اجرای این امر ممکن نیست اما ما اجرای آن را امسال با ۶۴۰ کلاس درس شروع کردیم و الان مراقبت میشوند. صحرایی همچنین از نهایی شدن آیین نامه «مسیر رشد معلمی» خبر داد و گفت: آیین نامه مسیر رشد معلمی در حال آماده شدن است تا پس از رتبهبندی معلمان نهضت یادگیری در بین تمام معلمان به راه افتد. وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود عنوان کرد: اگر هر ولی دانش آموز حداقل دو ساعت در هفته برای بچه خود در مدرسه وقت نگذارد این انتقاد که «چرا مدرسه برای بچه من کاری نکرده است» از او پذیرفته نیست. اولیا دانش آموزان در حد قابل توجهی تحصیل کرده هستند و مهارت هایی دارند که اگر روی مهارت معلم بگذارند خیلی اتفاقات میافتد. صحرایی با اشاره به اهمیت نقش والدین در امر پرورش دانش آموزان، خطاب به والدین دانش آموزان بیان کرد: به مدرسه بیایید و دوستان بچه هایتان را جمع کنید و آن مهارت هایی که بلد هستید را به بچهها یاد دهید. دولت بالاترین بودجه خود را به آموزش و پرورش میدهد اما مردم بیایند، مسائل را دست بگیرند و کمک کنند. در مقوله پرورش بیش از آموزش به کمک مردم نیاز داریم. وی همچنین درباره اجرای برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس با کمک بخش «نورینو» که خاص معاونت پرورشی در سامانه «مای مدیو» است، تصریح کرد: ما میدانیم در یکایک ۱۲۰ هزار مدرسه خود چه کار پرورشی در حال انجام است. مدرسه با سایر مدارس مقایسه میشود و میفهمیم امتیاز پرورشی مدارس چطور است. به «بخشنامه ممنوع» اعتقاد داریم اما زمان میخواهد تا در تمام امور این امر محقق شود. «بخشنامه ممنوع» وقتی امکانپذیر میشود که مدرسه هویت خود را پیدا کرده باشد و تمام امور مدرسه با اختیار کافی به مدیر داده شود. در امور پرورشی یک بخشنامه به نام برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی به مدارس دادیم و در باقی معاونتها نیز این امر را اجرا میکنیم. تمام مدارس به سامانه «نورینو» دسترسی دارند. وزیر آموزش و پرورش همچنین این را هم گفت که دستورالعمل «آموزش معکوس» در حال آماده شدن است. صحرایی در بخش دیگر سخنان خود درباره برگزاری رویداد ورزشی ۱۰۰ در ۱۰۰ افزود که از اول آبان امسال تا ۲۹ اسفند یعنی طی این ۱۰۰ روز ۱۰۰ رویداد ورزشی در مدارس برگزار میشود و دانش آموزان میتوانند در این رویداد شرکت کنند. وی با بیان اینکه سهم زمانی برنامههای پرورشی مدارس از برنامه آموزشی مدارس کم است، ادامه داد: البته همه معلمان کار پرورشی میکنند اما برای درست کردن این امر نیاز به مصوبه شورایعالی آموزش و پرورشداریم. وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان این برنامه مبنی بر اینکه بعضا مدیران مدارس با این توجیه که دورس اصلی دانش آموزان عقب مانده است به معلم پرورشی وقتی برای حضور در کلاس نمیدهند، گفت: در برخی مدارس که تعداد آنها نیز کم نیست، مدیر به این امر توجه میکند و البته مدیر میگوید که اولیا از من این درخواست را دارند. صحرایی در بخش دیگر سخنان خود به طرح «نماد» (نظام مقابله با آسیبهای اجتماعی دانش آموزان) نیز اشاره و تصریح کرد: باید پیش از آسیب دیدن، دانش آموزان را شناسایی کنیم و پس از شناسایی کردن باید خانوادهها و نهادهای متولی دست بهدست آموزش و پرورش دهند تا دانش آموز آسیبپذیر را حفظ کنیم و نگذاریم آسیب ببیند. به هر مقداری که از مدرسه دور شویم قابلیت اقدام ما کم تر میشود. به گفته وزیر آموزش و پرورش، این وزارتخانه بالغ بر ۳۵۰ اردوگاه دارند که از این تعداد ۴ اردوگاه ملی و حدود ۶۰ اردوگاه استانی و مابقی شهرستانی هستند. وی تاکید کرد: آموزش و پرورش نزدیک ۷۲ میلیون مترمربع اردوگاه دارد که به اندازه یک کشور است. اما باید به ما در این راستا کمک شوند. از همه قرارگاههای جهادی برای فعال کردن این اردوگاه کمک میخواهیم تا بچهها بتوانند به این اردوگاهها آیند.