کد خبر: ۱۱۵۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
جنگ انتخاباتی و تبلیغاتی دو نامزد به اوج خود رسیده است. حمله پزشکیان با ضد حمله جلیلی مواجه شده و سبد آراء در حال تغییر است.

جنگ تبلیغات در انتخابات/ حمله پزشکیان با ضد حمله سنگین جلیلی مواجه شد/ نبرد بر سر رای روستانشینان/ روش احمدی نژادی جلیلی به پیروزی او منجر می شود؟

به گزارش آرانیوز دو نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال 1403، در دور دوم شروع به تبلیغات وسیع کرده اند. سفرهای استانی، مناظره ها و تجمعات وسیعی در سراسر ایران برگزار می شود. پزشکیان و جلیلی در اوج رقابت هستند و می خواهند با پیروزی بر رقیب، پیروز انتخابات شوند. اما روش تبلیغاتی دو نامزد چیست؟

تک پزشکیان و پاتک جلیلی

همانطور که بارها بیان شد، تکیه اصلی مسعود پزشکیان در جذب رای بیشتر، جلب توجه 60 درصد از افراد تحریم کننده است. پزشکیان باید بین 2 تا 5 میلیون رای بیشتر جذب کند تا بتواند پیروز انتخابات شود. اما او در این مسیر با مشکلاتی مواجه است. همانطور که پیش از این هم تبیین شد، پزشکیان از طریق تعادل و عدم ورود به حاشیه توانست مسیر خود را از سایر نامزدها جدا کرده و یک سبد رای 10 میلیونی برای خود فراهم کند. این سبد رای برای پیروزی نهایی او کوچک است و احتیاج به بزرگ شدن دارد. برای افزایش ظرفیت سبد رای، پزشکیان باید لحن صریح تر و شفاف تری گرفته و بر مشی «اصلاح طلبی – اعتدال گرایی» خود تاکید بیشتری کند اما همین رفتار می تواند سبد رای 10 میلیونی او را کوچک کند؛ چرا که رای دهندگان به او علاقه ای به مشی اصلاح طلبانه او ندارند. آنها به شعارهای عدالت محورانه پزشکیان علاقه مندند و اگر پزشکیان از این ایده دور شود، ممکن است رای خود را پس بگیرند (اینجا بخوانید).

 

پزشکیان از طریق تند کردن شعارهای خود، قصد جذب آراء خاموش و تحریمی هایی را دارد که از روی کار آمدن دولت رادیکال جلیلی می ترسند اما سعید جلیلی به خوبی از مشکل و تناقض پزشکیان باخبر است و قصد دارد از طریق یک ضد حمله بزرگ، حمله پزشکیان را خنثی کند. سعید جلیلی می داند که بخش بزرگتر آراء قالیباف به سبد رای او خواهد ریخت اما به خوبی از این مساله هم آگاه است که اگر 5 میلیون تحریمی وارد کارزار شوند، احتمال پیروزی او بالا نخواهد بود. به همین دلیل، جلیلی به جای انفعال شروع به فعالیت کرده و به سراغ 10 میلیون رای پزشکیان رفته است. جلیلی به خوبی می داند که از میان 10 میلیون رای پزشکیان، گروهی اصولگرا بوده و گروهی دیگر نیز افراد غیر حزبی و غیر سیاسی بودند که در روستاها و شهرهای کوچک زندگی کرده و مجذوب شعارهای عدالت محورانه پزشکیان شدند. جلیلی به قلب سبد رای 10 میلیونی پزشکیان زده و به خصوص با طرح «تبلیغات در روستاها» سعی کرده آراء پزشکیان را بشکند.

سعید جلیلی در طول هفته اخیر تیم هدفمند خود را به سمت روستاها فرستاد. او در پیام تبلیغاتی خود اعلام کرد: «اکنون وقت درنگ نیست! به روستاها بروید و صدای ما را به آن‌ها برسانید، به حاشیۀ شهرها بروید و حرف ما را به آن‌ها بگویید!» بعد از این اعلام عمومی، تیم جلیلی که شبکه ای گسترده و چند لایه در میان روحانیون و بسیجیان دارند، با ارسال پیامک گسترده برای روحانیون و طلبه ها از آن ها برای اعزام به روستاها، مساجد و مناطق مختلف کشور دعوت کرد. طبق برخی اخبار، در حال حاضر، ستادهای تبلیغاتی جلیلی در روستاها فعال هستند و تلاش زیادی برای جذب آراء می کنند.

همچنین، تحلیل تیم جلیلی این است که گروهی از تحریمی ها در میان روستاییان قرار دارند. آنها می دانند که وضعیت فکری و فرهنگی روستاییان در حال حاضر تغییر کرده است. بسیاری از روستانشینان به علت شرایط بد اقتصادی، انتخابات را تحریم کرده اند. به همین دلیل، تیم جلیلی سعی دارند از طریق تبلیغات وسیعِ احمدی نژاد گونه و حتی عوام گرایانه، بخشی از تحریمی ها را به سمت خود جذب کنند تا بتوانند نقشه پزشکیان در جذب تحریمی ها را بشکنند.

 

سفرهای استانی دو نامزد

مساله مهم دیگری که در روش تبلیغاتی جلیلی و پزشکیان مشخص است، نحوه تمرکز آنان بر استان های مختلف کشور است. در این زمینه، به نظر می رسد روش جلیلی بهتر باشد. سعید جلیلی در آخرین سفرش به لرستانی رفت که در دور اول، رای زیادی به او نداد و بیشترین سبد رای اش به مسعود پزشکیان اختصاص داشت. از آن سو، مسعود پزشکیان به کرمانشاه و ارومیه رفت؛ دو منطقه ای که در دور اول، در آنها پیروز بود. به نظر می رسد جلیلی به دنبال جذب آراء سایر استان ها است اما پزشکیان می خواهد سبد رای خود در استان های پیروز را بزرگتر کند.

هنوز مشخص نیست نتیجه انتخابات چه می شود اما پر واضح است که جنگ انتخاباتی و تبلیغاتی دو نامزد به اوج خود رسیده است. حمله پزشکیان با ضد حمله جلیلی مواجه شده و سبد آراء در حال تغییر است. روز شنبه مشخص می شود که آخرین تلاش های جلیلی و پزشکیان به چه نتیجه ای انجامیده است.

نظرشما
آخرین اخبار