کد خبر: ۱۱۷۹۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۶

سبد پتروشیمی‌شازند بزرگتر می‌شود/ سبد فروش پتروشیمی‌شازند رشد کرد

به گزارش آرانیوز سبد محصولات شرکت شامل ۱۷ نوع از انواع محصولات شیمیایی و پلیمری می‌شود که غالبا محصولات حیاتی و کلیدی برای صنابع مختلف به شمار می‌رود و بدین گونه، شرکت پتروشیمی‌شازند با تولید محصولات انحصاری از جمله اکسید اتیلن، وینیل اسیتات، دو اتیلن هگزانول، نرمال بوتانول، ایزو بوتانول و اتانول آمین‌ها نقش بسزایی در تأمین نیازهای راهبردی صنایع مختلف ایفا می‌کند و اثرگذاری مهمی‌در تولیدات سایر صنایع و شرکت‌ها دارد.

در حال حاضر این مجتمع پتروشیمی‌به عنوان نخستین پتروشیمی‌هوشمند کشور، ظرفیت تولید بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات میانی و نهایی پلیمری و شییمیایی را دارد و بر اساس اطلاعات منتشر شده، در دوره ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ بلغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن انواع محصولات به تولید رسید که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ افزایش ۶۷ هزار تنی را شاهد هستیم و در ۴ ماهه منتهی به تیر سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۵۸۳ هزار تن محصول از خط تولید گذشته است.

پتروشیمی‌شازند با تولید ۱۷ نوع محصول، نسبت به سایر رقبا از تنوع محصول بیشتری برخوردار است و سبد تولیدات بزرگی دارد و تنها تولیدکننده گرید ملی پلیمری خالص پزشکی در کشور شناخته می‌شود.

البته شرکت به همین میزان قناعت نکرده و برنامه توسعه سبد محصولات از طریق تولید گریدهای جدید و افزایش تولید محصولات ویژه و انحصاری را در فهرست کارهای خود گنجانده است.

در بیان اهمیت و جایگاه مهم این شرکت در صنعت پتروشیمی‌باید این نکته را نیز عنوان کرد که نرخ‌های فروش پتروشیمی‌شازند به صورت هفتگی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌تعیین می‌شود و این نرخ به عنوان نرخ فروش پایه محصولات در بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هر چند که پتروشیمی‌شازند تحت قیمت‌گذاری دستوری است و ملکف به فروش محصولات به قیمت تکلیفی ارائه شده در بورس کالا است. سود شرکت نه تنها تحت تاثیر تعیین دستوری نرخ خوراک و نرخ نهایی فروش محصولات است بلکه همزمان تغییرات نرخ ارز نیز عاملی شده تا سودآوری و درآمدزایی شرکت تحت تاثیر قرار گیرد.

در واقع، اگر دست شرکت در خرید خوراک مورد نیاز خود و همچنین فروش محصولات باز بود، قطعا با حاشیه سود بالاتری عملیات خود را پیش می‌برد.

مهمترین محصولات شرکت پلی اتیلن و پلی پروپیلن است که بیشترین درآمدها از محل این محصولات به سمت شرکت جاری می‌شود. مقایسه نرخ فروش این دو محصول در دوره ۴ ماهه منتهی به تیر سال ۱۴۰۳ نسبت به همین مدت از سال ۱۴۰۲ حاکی از رشد میانگین نرخ‌ها در پلی اتیلن سنگین به میزان ۱۱ درصد و پلی پروپیلن به میزان ۲۲ است.

در مدت یاد شده نزدیک به ۲۰۴ هزار تن انواع محصولات در بازار داخل به فروش رسیده و ۹۳ هزار تن نیز به بازارهای خارجی صادر شده است.

بیشترین درآمد صادراتی شرکت از محل فروش هيدروکربور A80 حاصل شده که در بازار داخل از سوی این شرکت عرضه نمی‌شود.

به همین جهت، شاهد افزایش قابل توجه مبلغ درآمدهای شرکت هستیم؛ در حالی که فقط ۴ ماه از سال سپری شده، پتروشیمی‌شازند موفق به کسب درآمد فروش ۱۱ هزار و ۱۲۹ میلیارد تومانی شده که در مقایسه با ۴ ماهه سال قبل، شاهد رشد ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی معادل ۲۸ درصد هستیم که عملکرد قابل قبولی در امر درآمدزایی محسوب می‌شود.

با توجه به روند رو به رشد درآمدزایی این شرکت پتروشیمی‌در سالیان اخیر، انتظار می‌رود در سال جاری نیز شاهد افزایش درآمدها باشیم و با توجه به آمارهای ۴ ماهه ابتدایی سال، این برآورد و انتظار چندان دور از ذهن و دسترس نیست.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار