کد خبر: ۱۱۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
پزشکیان در نخستین نشست خبری گفت: مبنای امور را بر وفاق و وحدت و انسجام گذاشته‌ایم که البته کار سختی است و قطعاً جای نقد هم دارد .

پزشکیان: مبنای امور را بر وفاق و وحدت و انسجام گذاشته‌ایم

به گزارش خبرنگار آرانیوز نخستین نشست خبری «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور کشورمان با رسانه‌های داخلی و خارجی از ساعت ۱۵ امروز دوشنبه ۲۶ شهریورماه در محل سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی آغاز شد.

طبق گزارش‌ها، بیش از ۳۰۰ خبرنگار و عکاس داخلی و خارجی این نشست خبری را پوشش می‌دهند. همچنین علاوه بر شبکه‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها، پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌های داخلی و خارجی، برای اولین بار خبرنگاران نشریات ادواری و مجلات مکتوب هم در نشست خبری رئیس‌جمهور حضور دارند.

آقای پزشکیان در ابتدای این نشست با اشاره به تقارن جالب اولین نشست خبری خود با آغاز هفته وحدت گفت: روزی که برای این نشست خبری انتخاب شده با رویکردی که ما داریم همخوانی دارد. هفته وحدت است و با جلسه تطابق دارد. باور و اعتقاد من این است همه کسانی که در کشور زندگی می‌کنند براساس توانمندی حق دارند و باید جایی باشند که حقشان است. اینکه لر، ترک، عرب و از هر نژاد و قومی باشند، فرقی ندارد. 

رئیس‌جمهور ادامه داد: رسول خدا وقتی به مدینه آمدند دعوا بین قبائل بود تا اینکه در این فضا رسول خدا به مدینه رسیدند و  اولین کاری که کردند همه با هم پیمان برادری بستند. الان هم سیاسیون ما با هم دعوا دارند و ما باید بین آنها وحدت ایجاد کنیم. 

تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم

پزشکیان اضافه کرد: انسانها از زمانی که حضرت آدم بوده تا حالا مانند دندانه‌های یک شانه هستند. هیچ عربی بر عجم و هیچ عجمی بر عرب و سیاه و سرخ برتری ندارد مگر به تقوا و تقوا از نظر ما یعنی حرکت بدون خطا. 

رئیس‌جمهور گفت: ما مبنای کار خود را بر وفاق و وحدت گذاشته‌ایم؛ البته کار سختی هست و الان گیر دهید می توانید چیزی پیدا کنید که نقد شود. ما روند کار را با این نگاه ادامه می‌دهیم؛ البته این به معنای این نیست که خطا نداریم بلکه تلاش می‌کنیم کمترین خطا را داشته باشیم.

رئیس‌جمهور درباره انتخاب وزرا نیز خاطرنشان کرد: برای کابینه دنبال آدم‌هایی گشتم که سابقه داشته باشند و دنبال جناح و دسته نبودیم و باید از مجلس که همکاری کرد قدردانی کنیم و همینطور از رهبر معظم انقلاب که خیلی کمک کردند و روند را با این نگاه ادامه می‌دهیم. البته معنی این نیست که بدون اشتباه خواهیم بود.

پس از سخنان کوتاه رئیس‌جمهور، نوبت به خبرنگاران رسید تا سوالات خود را از آقای پزشکیان بپرسند. نوبت‌دهی به خبرنگاران به صورت قرعه‌کشی انجام شد و خبرنگار خبرگزاری فارس اولین خبرنگاری بود که پشت تریبون قرار گرفت.

کشورهای اسلامی باید «ید واحده» باشند

در ادامه نشست خبری، پزشکیان در پاسخ به سوال خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه موانع طرح وی در زمینه راه‌اندازی اتحادیه کشورهای اسلامی، اظهار کرد: در عراق هم عنوان کردیم چرا ما مسلمانان نباید رفتاری با هم داشته باشیم که دیگران حسرت ما را بخورند؟ این همان حرف احادیث ما است. می‌گویند مسلمانان با هم برادرند. چرا نباید در کشورهای اسلامی افراد راحت به شهرهای همدیگر رفت و آمد داشته باشند. وقتی بتوانیم راحت با یکدیگر رفت و آمد داشته باشیم یعنی اقتصاد و فرهنگ و امنیت یکدیگر را حفظ کرده‌ایم و قدرت بزرگی در منطقه می‌شویم و ما هم می‌شویم «ید واحده» در برابر کسانی که می‌خواهند به مسلمانان آسیب برسانند. کشورهای اسلامی باید جنگ و دعوا را کنار بگذاریم و مشکلات را حل کنیم.

باید مسائل خود را با دنیا حل کنیم

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسش دوم خبرنگار فارس مبنی بر برنامه دولت چهاردهم برای معیشت مردم افزود: در گام اول باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم. ما در این زمینه باید به یک نگاه مشترک، داشتن یک برنامه که همان سیاست‌های کلی است و عملیاتی کردن آن برنامه توجه کنیم که این برنامه عملیاتی هم در هر وزارتخانه‌ای بر اساس وظایفش در حال تدوین است.

چاره‌ای جز حل مسئله FATF نداریم

پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه FATF را حل کنیم و نامه‌ای به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهم نوشت تا آن را حل کنیم. درباره مسائل خارجی تلاش می‌کنیم ارتباطاتمان با کشورهای همسایه را بهبود بخشیم و سفری که به عراق داشتیم بیشتر مبتنی بر این نگاه بود و می‌خواهیم برنامه‌های راهبردی و پروژه‌های مشترک داشته باشیم و عین همین کار را با سایر همسایگان مثل پاکستان، جمهوری آذربایجان و غیره داشته باشیم. لازمه رشد اقتصادی ایجاد بازار آزادی است که سرمایه‌گذاری‌های خارجی را ایجاد کنیم. سیاست خارجی را براساس عزت حکمت و مصلح پیش خواهیم برد.

چین شریک راهبردی ماست

پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره روابط دیرینه ایران و چین در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، عضویت این دو کشور در سازمان شانگهای و بریکس و آینده روابط میان دو کشور گفت: ما تاکنون با چین ارتباط خوبی داشته‌ایم و بیشتر تعاملات ما نیز اکنون با چین و روسیه و کشورهای همسایه است.

رئیس‌جمهور کشورمان گفت: کاری که چین به عنوان میانجی میان ما و عربستان سعودی انجام داد قدم بزرگی برای هماهنگی در منطقه است. موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله اهمیت بسزایی دارد و بنده به عنوان رئیس جمهور موظف هستم آن چیزی که نوشته شده و قرار بود اجرا شود را بررسی کنم که چرا اجرا نشده است تا عملیاتی شود.

رئیس قوه مجریه متذکر شد: طبیعتاً ارتباط ما درباره بحث راه‌های ارتباطی بین کشورهای منطقه می‌تواند هدف کشور چین در دسترسی به بازارهای ما را تحقق ببخشد چراکه ما می‌خواهیم شاهراه‌هایی را درست کنیم که قبلاً در جاده ابریشم وجود داشت.

وی گف.

پزشکیان ادامه داد: حتی قبایل تا می‌توانستند از قبایل دیگر می‌کشتند و این را آزادگی و جسارت می‌دانستند و بعضاً دیده می‌شد، بین قبایل ۱۰۰ سال دعوا و جنگ وجود داشته است و در چنین فضایی رسول خدا آمد و اولین کاری که کرد همه این قبایل را خواست که با یکدیگر پیمانه برادری ببندند.

رئیس جمهور تصریح کرد: گفتن این حرف خیلی ساده است اما اجرای آن به این سادگی نیست. همچنین وقتی رسول الله مکه را بعد از هشت سال از هجرت فتح کرد، فرمود، مسلمانان برادر هستند و مسلمان برادر مسلمان است و همه آنها ید واحده در مقابل کسانی که مقابل این‌ها می‌خواهند بایستند، هستند. در آنجا پیامبر نگفت مؤمنین برادر هستند، بلکه ابوسفیان و همه کسانی که مسلمانان را کشته بودند و تسلیم شده بودند و معلوم نبود باورشان چقدر درست است، همه را برادر و ید واحده خواندند، لذا چرا ما باید در این مملکت اختلاف و دعوا داشته باشیم.

پزشکیان گفت: انسان‌ها از زمانی که حضرت آدم بوده تا حالا و بعد از این مانند دندان‌های یک شانه هستند و هیچ سیاهی بر سرخی بر سفیدی و عربی بر عجمی برتری ندارد، مگر بر اساس تقوا، و تقوا در ادبیات اعتقادی در نگاه من مدیر یعنی حرکت بدون خطا در اقتصاد در پزشکی در مدیریت است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مؤمن و مسلمان حرف محکم و مستند می‌زند که به این سادگی تغییر پیدا نمی‌کند. این کلیت نگاه ما است در نتیجه مبنای امور را بر وفاق و وحدت و انسجام گذاشته‌ایم که البته کار سختی است و قطعاً جای نقد هم دارد اما همه تلاشمان را کردیم تا با وفاق حرکت کنیم.

پزشکیان ادامه داد: واقعاً به دنبال آدم‌هایی گشتیم که تجربه و سابقه داشته باشند و در گذشته کار و اثرگذاری داشته باشند و به دنبال جناح و دسته نبودیم که باید از مجلس قدردانی کنیم همچنین مقام معظم رهبری خیلی به ما کمک کردند و نتیجه این شد که دولتی در این چارچوب تشکیل شده است.

وی گفت: روند را با همین مسیر ادامه خواهیم داد و معنای آن البته این نیست که بدون اشتباه خواهیم بود، اما به دنبال آن هستیم که این نگاه را نهادینه کرده و اجرایی کنیم.

 

اگر جنگ و طمع را بگذاریم کنار می‌توانیم با هم همراه باشیم

پزشکیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در سفر به عراق ایده کشورهای اسلامی و برداشتن مرزهای بین ایران و همسایگان با استفاده از تجارب اتحادیه اروپا را مطرح کردید، به نظر شما موانع این طرح چیست، و همچنین اینکه در حوزه سیاست داخلی سه اولویت اول برای بهبود معیشت مردم چیست، گفت: چرا ما مسلمانان نباید رفتارمان با یکدیگر به گونه‌ای نباشد که وقتی دیگران می‌بینند حسرت این ارتباط را بخورند؟

وی با طرح این سوال که چرا کسی که در کشورهای اسلامی است نتواند به راحتی میان دیگر کشورهای اسلامی تردد داشته باشد؟ ادامه داد: این امر به معنای زیر سوال بردن امنیت و اقتدار و مرزها نیست اما همین تردد آسان باعث تقویت نگاه و زبان مشترک می‌شود و بازار مشترک ایجاد می‌کند و در برابر دیگران یک ید واحده می‌شویم تا از حقوق مسلمانان دفاع کنیم. اگر جنگ و طمع را بگذاریم کنار می‌توانیم با هم همراه باشیم و همه مسلمانان در یک جمع قرار گیرند.

رئیس جمهور گفت: در گام اول باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم.

پزشکیان عنوان کرد: ما در این زمینه باید به یک نگاه مشترک، داشتن یک برنامه که همان سیاست‌های کلی است و عملیاتی کردن آن برنامه توجه کنیم که این برنامه عملیاتی هم در هر وزارتخانه‌ای بر اساس وظایفش در حال تدوین است.

 

در تلاش هستیم که ارتباط خود را با اولویت کشورهای همسایه تقویت کنیم

پزشکیان در پاسخ به سوالی در رابطه با راهکار رفع مشکلات اقتصادی کشور، اظهار کرد: در رابطه با رفع تحریم‌ها و FATF چاره‌ای نداریم جز اینکه بحث FATF را حل کنیم و باید حل شود. نامه‌ای را حتماً به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهم نوشت تا مجدداً درباره بحث FATF صحبت کنیم.

وی ادامه داد: در رابطه با مسائل خارجی در تلاش هستیم که ارتباط خود را با اولویت کشورهای همسایه تقویت کنیم. سفری که به عراق داشتم، بیشتر برای این نگاه بود و قرار شد پروژه‌های مشترکی با آنان داشته باشیم. عین همین کار را می‌توانیم با پاکستان، آذربایجان و ترکیه و کشورهای همسایه داشته باشیم. لازمه رشد، ایجاد بازار آزاد است و باید ارتباطات و سرمایه گذاری‌های خارجی را داشته باشیم. دیپلماسی خارجی ما بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت خواهد بود و این مسیر را پیش خواهیم برد.

 

تاکنون با چین ارتباطات خوبی داشته‌ایم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در رابطه با آینده مناسبات میان ایران و چین، گفت: تاکنون با چین ارتباطات خوبی داشته‌ایم و بیشتر ارتباط ما الان با کشورهای همسایه و چین و روسیه است.

وی ادامه داد: کاری که چین در میانجی‌گری میان ایران و عربستان برای حل مشکلات انجام داد، قدم بزرگی برای هماهنگی در منطقه است. موافقتنامه مشترکی برای توافق ۲۵ ساله ایران و چین نوشته شده است، یکی از جاهایی است که می‌توانیم روی آن متمرکز شویم و باید عملیاتی شود. بنده مصمم هستم آنچه را که نوشته شده است و قرار بوده است اجرا شود، باید بررسی کنیم که چرا اجرا نشده است و باید اجرایی کنیم.

پزشکیان بیان کرد: طبیعتاً ارتباط ما در بحثی که در راه‌های ارتباطی بین کشورهای منطقه شکل گرفته است، می‌تواند هدف کشور چین در دسترسی به بازارهای ما و دسترسی ما به بازارهای چین را کاملاً هماهنگ کند و می‌خواهیم شاهراه‌هایی را درست کنیم که قبلاً در مسیر ابریشم وجود داشت. مطمئناً ما با چین یک شریک کاملاً همراه و استراتژیک خواهیم بود و این را تقویت خواهیم کرد و در ارتباطات بعدی هم که با هم خواهیم داشت، تلاش خواهیم کرد این چیزی را که نوشته شده است، عملیاتی کنیم و همکاری‌ها افزایش یابد.

 

باید ارتباطات بین‌المللی را تصحیح کنیم

رئیس جمهور در پاسخ به موضوع رونق تولید و رشد اقتصادی هشت درصدی، بر اساس برنامه هفتم نظام و رهبری و همینطور رفع مشکلات مرتبط با ناترازی انرژی از جمله بنزین و برق و حساسیت‌های مردم نسبت به زندگی خود، گفت: در رابطه با رونق اقتصادی و تولید آنچه که در مقدمه خدمتتان عرض کردم‌این است که قدم اول، ایجاد بستر مناسب برای تولید و سرمایه‌گذاران داخلی است، زیرا اکثر آنان به دلیل نبودن FATF، روند تجارت و خرید و فروش آنها با مشکل و گرانی مواجه است.

وی‌افزود : باید ارتباطات بین‌المللی را تصحیح کنیم لذا به دنبال تصحیح روابط با همسایگان و دنیا خواهیم بود ،زیرا بدون FATF سرمایه‌گذاری خارجی میسر نخواهد بود و این نظر کارشناسان است .

رئیس جمهور در خصوص ناترازی‌ها ی اقتصادی، گفت: ادامه وضعیت اقتصادی کشور با این روند ناترازی‌ها، روز به روز بدتر خواهد شد. ناترازی برق، گاز، بنزین و پول داریم و اگر این‌ها را رها کنیم روز به روز حل آنها سخت‌تر خواهد شد.

پزشکیان از رسانه‌ها خواستار شد: از رسانه‌ها می‌خواهیم که برای حل ناترازی‌ها به دولت کمک کنند و اینکه اگر به ناترازی‌ها دست نزنیم صداها در اینجا و آنجا بلند می‌شود، این درست نیست و امکان برون رفت از مشکلات را نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: راه حل‌هایی را به ما بدهید که بتوانیم ناترازی را حل کنیم و شما می‌توانید به ما کمک کنید. واقعیت این است با این نوع ترازی و به این شکل نمی‌توان راه را ادامه داد، لذا
شما رسانه‌ها می‌توانید در حل ناترازی‌ها جلوی ما را گرفته و یا آن را توجیه کنید در نتیجه می‌توانید طرح‌ها را هماهنگ کنید و ایده دهید تا بتوانیم کارها را انجام دهیم.

 

حتما از جوانان، بانوان و مذاهب بر اساس شایستگی‌ها در مناصب دولتی استفاده می‌کنم

پزشکیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در ۳۷ سالگی رئیس علوم پزشکی تبریز بودید و در ۴۷ سالگی وزیر بهداشت شدین، شما به شورای راهبری دستور دادین متوسط سنی افراد ۵۵ سال باشد در حالی که در حال حاضر میانگین سنی وزرا ۵۹ / ۸ و میانگین سنی معاونین ۵۹/۵ است، ۱۱ وزیر ۶۰ سال و بیشتر و دو معاون بالای ۷۰ سال است، در حالی که سن بازنشستگی در کشور حدود ۶۰ سال است، اگر تحقق وعده‌ها در اختیار شما نباشد به‌کارگیری جوان‌ها قطعاً در دست شماست، آیا از جوانان استفاده خواهید کرد یا خیر، گفت: بنا گذاشته بودیم برای وزرا میانگین سنی ۵۵ سال باشد. نزدیک ۲۰ تیم برای بررسی سوابق تشکیل شد، این ۲۰ تیم به اضافه شورای سیاست گذاری بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند. در نهایت آنهایی که جریان‌ها و جناح‌های مختلف معرفی کرده بودند در ارزیابی‌ها به این افراد رسیدیم.

وی با بیان اینکه مشکل کار ما در بی ثباتی در مدیریت و عمر محدود مدیرانی است که انتخاب می‌کنیم، است، ادامه داد: مدیران در روند سازمان پله به پله بالا نیامده‌اند.

وی گفت: به معاونت‌ها توصیه کرده‌ایم حتماً از نخبگان و جوانان همراه خود داشته باشند و تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دهند و در این مسیر آموزش دهند.

پزشکیان افزود: در عین حال با نصب جوانان سعی در آموزش مهارت اجرا و سلسله مراتب اداری داریم. دادن پست سازمانی و حقوق کفایت نمی‌کند چون مسؤول سازمان باید تربیت و ارتقا نیروی سازمانی را انجام دهد نه اینکه در صورت اشتباه کردن یک نیرو، آن نیرو را کنار بگذارند و نفر دیگر را انتخاب و منصوب کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: حتماً از جوانان، بانوان و مذاهب بر اساس شایستگی‌ها در مناصب دولتی استفاده می‌کنم.

 

اگر چاپ پول را افزایش دهیم سفره مردم بی رنگ تر خواهد شد

پزشکیان در مورد گرانی نان، اظهار داشت: در تمام صحبت‌هایمان اعلام کردیم که نگاه‌مان به کسانی است که مشکلات معیشتی دارند. تلاش کردیم در حد توان مشکلاتی از جمله بدهی گندم کاران، حقوق بازنشستگان، حقوق پرستاران و.. را حل کنیم. این مواردی است که به ما به ارث رسیده است.

وی گفت: اگر اینگونه ادامه دهیم و چاپ پول را افزایش دهیم سفره مردم بی رنگ تر خواهد شد. در کمیسیون اقتصادی هر هفته در مورد بهتر شده معیشت مردم جلساتی را برگزار می‌کنیم.

 

مشکل کار ما بی ثباتی در مدیریت و عمر محدود مدیرانی است که انتخاب می‌کنیم

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر آنکه خود مدیریت را از میان‌سالی و ۳۷ سالگی آغاز کرده است اما در حالی که به شورای راهبری دستور داده بودید متوسط سن کابینه ۵۵ سال باشد، اما در حال حاضر میانگین سنی وزرا ۵۹ سال و ۸ ماه و میانگین سنی معاون رئیس جمهور ۵۹ و نیم است، لذا آیا در سطح استان‌ها فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها از جوانان استفاده خواهید کرد، گفت: این حرف کاملاً درست است، ما بنا را بر این گذاشته بودیم که برای وزرا و میانگین سنی آنها از ۵۵ سال افزایش نیابد، اما در فراخوان‌هایی که دادیم و تیمی که خواستند سوابق دریافتی را بررسی کنند که نزدیک ۲۰ تیم به همراه شورای سیاست گذاری بود، بیش از ۱۰ هزار ساعت کار کردند تا آنها که خود را کاندید کرده بودند یا جریان‌ها و جناح‌های مختلف آنها را معرفی کرده بودند، منجر به آن شد که در ارزیابی‌ها به همین کابینه رسیدیم.

پزشکان تاکید کرد: مشکل کار ما بی ثباتی در مدیریت و عمر محدود مدیرانی است که انتخاب می‌کنیم. معمولاً مدیران ما طول عمر زیادی ندارند و در روند سازمانی، پله به پله بالا نمی‌آیند و به همین دلیل ثبات مدیرانی که به لحاظ ثبات سازمانی شکل گرفته‌اند تعدادشان کم است.

وی ادامه داد: به وزرا و معاونین محترم توصیه کرده‌ایم که از نخبگان دانشجویان و جوانان در کنار داشته باشم که همراه معاونین تجربه‌های لازم را کسب کنند.
همچنین جوانان را در بخش‌های پایین‌تر میدان دهیم تا آموزش‌های لازم را فرا بگیرند. همچنین برای مدیریت اداری استخدامی به دنبال کسی هستیم که مفاهیم عملکرد مدیریت انسانی را بداند و توان و مهارت اجرایی داشته باشد، چون هر نیروی انسانی امکان اشتباه دارد و اینگونه نیست تا کسی رئیس شد بتواند سریع استخدام و جذب نیرو بکند.

رئیس جمهور بیان کرد: اگر که کسی اشتباه کرد باید او را آموزش داد نه اینکه او را جابجا کرد و نفر جایگزینی را برای پست او قرار دهیم. ۴۰ تا ۴۵ سال است که نیروها اشتباه کردند آنها را کنار گذاشتیم و نیروی جایگزین آوردیم بدون آنکه به آموزش و ارتقا آنها فکر کنیم.

 

 

وی درباره حضور افراد زاویه‌دار و فعالان فتنه و حامیان اغتشاشات در دولت، گفت: آن چیزی که شما می‌گوئید، فتنه، هر نگاهی و در هر سطحی اعتراضی کرده است و ما در سطح دیگری اعتراض دیگری کردیم. شما تصور می‌کنید که حق با شماست و طرف مقابل فکر می‌کند که حق با آنان است. هر فردی خیال می‌کند، حق با آنان است. ما که همدیگر را نکشتیم، حالا در جریانی شما یک اعتراضی داشتید و دیگری اعتراض دیگری داشت. الان نگاه ما آن است که همه به سیاست‌ها و چشم اندازهای مقام معظم رهبری عمل خواهیم کردیم.

پزشکیان ادامه داد: ممکن است آن فردی که شما این نگاه را درباره وی دارید، فردی توانمندی باشد و بخواهد کمک کن و نباید به آن فرد بگوییم که کنار بایستد چون در گذشته فلان موضع را داشته است. با این شرایط چگونه می‌خواهیم وحدت کنیم و وفاق داشته باشیم؟ اگر معنای وفاق این است که فردی را پیدا کنیم که هیچ اشتباه و گناهی نداشته است، پیدا نخواهیم کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: قرار نیست افراد را به خاطر اشتباهات آنان کنار بگذاریم. برای وفاق، باید عیب‌ها را نادیده بگیریم و بر اساس قانون و رهنمودهای رهبری عمل کنیم. اگر فردی خلاف این عمل کرد، با وی برخورد خواهیم کرد.

وی متذکر شد: شما می‌دانید من را برای نمایندگی مجلس رد کرده بودند؟ جرم من می‌دانید چه بود؟ به دلیل عدم التزام به اسلام و نظام جمهوری اسلامی مرا رد کردند. خدا وکیلی در همه زندگی خودم به یاد ندارم که حتی یک هفته مرخصی گرفته باشم. من بعد از وزارت فرصت شد به مشهد بروم، خدا شاهده در آنجا گریه ام گرفت، چرا که تا آن موقع نه تنها خودم، بلکه خانواده و همسرم را نتوانستم به زیارت ببرم. هر کی می‌گوید حق با من است. ما باید کوتاه بیاییم و به چارچوب‌ها عمل کنیم و عیب همدیگر را نگوییم. باید از نقاط مشترک پشتیبانی کنیم.

چگونه ایران به یمن موشک ارسال کرده و آنها ندیده‌اند؟!

در ادامه نشست خبری، خبرنگار الجزیره پرسید "دیروز شاهد این بودیم که گروه انصارالله یمن یک موشک هایپرسونیک علیه اسرائیل شلیک کرد و هدفی را مورد اصابت قرار داد و برخی از کارشناسان بر این باورند که ایران این موشک‌ها را به انصارالله یمن داده و یا تکنولوژی آن را به آنها انتقال داده است. سوال این است که در بحبوحه جنگ اسرائیل علیه غزه آیا ایران یک موشک هایپرسونیک را علیه اسرائیل آزمایش کرده است؟" و پزشکیان با خنده پاسخ داد: رفتن نفر (انسان) به یمن یک هفته طول می‌کشد، چگونه این موشک به آنجا رفته و آنها ندیده‌اند؟ چنین چیزی نیست و آن موشکی که آنها پرتاب کرده‌اند موشک خودشان است و آنها خودشان توان تولید موشک پیدا کرده‌اند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: تولید موشک کار یک روز و دو هفته و یک سال نیست. علم و مهارت طی زمان به دست می‌آید و به دست آوردن چنین تکنولوژی در طی یک سال جنگ غیرممکن است. اسرائیل در مقابل دیدگان دنیا در غزه نسل‌کشی می‌کند و هیچ کسی هیچ کاری نمی‌کند و آمریکا و اروپا به اسرائیل بمب و موشک و هواپیما می‌دهند. لذا اگر نسبت به امنیت اسرائیل نگرانند چرا نگران ترور و آدم‌کشی در غزه نیستند؟ حقوق بشر در دنیای متمدن نباید اجازه بدهد که یک عده آدم با پشتیبانی قدرت‌ها مردم بی‌گناه را بمباران کنند و بعد بگویند ایران به این‌ها موشک می‌دهد. آنها خودشان می‌دانند که اصلاً ایران نمی‌تواند موشک به آنجا بفرستد. چرا که اصلاً یک نفر می‌خواهد به آنجا برود مدتی طول می‌کشد که از چند کانال رد شود. 

باید توسعه را به جایی ببریم که امکان آن وجود دارد

آقای پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو درباره صحبت‌های مطرح‌شده درباره انتقال پایتخت و مشکلات مرتبط با ساخت مسکن و معضلات آن گفت: آن چیزی که من گفتم یک نگاه است. یعنی اگر ما منابع را نبینیم و مصرف را بالا ببریم نابود می‌شویم و باید میان داشته‌ها و نیازها تعادل ایجاد کنیم. اکنون نشست زمین در تهران زیاد است و آب‌های زیرزمینی در حال اتمام است و مشکل آب داریم. بدون توجه به سایر مسائل داریم در تهران توسعه پیدا می‌کنیم. پس باید فکری دیگر کنیم و باید تلاش کنیم که توسعه را به جایی ببریم که امکان توسعه وجود دارد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما امکان بزرگی در کنار خلیج فارس داریم که بیشتر کشورها حسرت چند کیلومتر آن را می‌خورند و از آن استفاده نکردیم و تمام کشور را می‌خواهیم اینجا در تهران توسعه دهیم و باید تمرکز را از مراکز کاهش دهیم و تعادل ایجاد کنیم. این موضوعی نیست که برای امروز باشد و این روند غیرقابل ادامه است. برنامه‌ای که باید فکر کنیم ایجاد تعادل بین منابع و مصارف و هماهنگی بین مصرف‌ها و زندگی مردم است. باید این مسئله را با کمک شما رسانه‌ها حل کنیم

مملکت با گفت‌وگو و شنیدن حرف درست، اصلاح می‌شود

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برنامه‌های دولت برای احیای کرسی‌های آزاد اندیشی که تاکید مقام معظم رهبری بوده است، گفت: مقام معظم رهبری پیام ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی را خیلی قبل از این داده‌اند و بارها فرمودند که باید جهاد تبیین بکنیم.

وی‌ادامه داد: کرسی آزاد اندیشی معنایش این نیست که اگر من حرفی را مخالف کسی گفتم ضد انقلاب شوم و از دانشگاه و پست و شغلم مرا اخراج کنند، لذا باید ذهنمان را باز کنیم تا بتوانیم کنار یکدیگر قرار بگیریم.

رئیس جمهور با اشاره به کلام خداوند در قرآن تشریح کرد: دستور خدا است که می‌گوید کاری بکنید که حرف انسان‌ها را بشنوید. حرف‌هایی را بشنوید و از بهترین آن تبعیت کنید، نه آنکه بگوییم فقط حرف ما درست است. از سویی اینکه همیشه در نماز می‌خوانیم خدایا ما را به راه راست هدایت بفرما، این است که این هدایت بر اساس آگاهی شکل می‌گیرد.

رئیس قوه اجرایی اظهار کرد: ما از کرسی آزاد اندیشی که دستور مقام معظم رهبری است، دفاع خواهیم کرد. ما باید از آزاد اندیشی و هر کس که نقدی بکند پرونده درست نکنیم و جلوی پرونده سازی را خواهیم گرفت.


وی با اشاره به برنامه‌ای از صدا و سیما که اخیراً پخش شده است اذعان کرد: متأسفانه اخیراً در صدا و سیما برنامه‌ای پخش شد که گروهی از این دانشجویان را توطئه‌گر خواندند و اینجا می‌گوئیم اگر توطئه‌ای صورت گرفته باید قوه قضائیه به آن برخورد کند و در غیر این صورت باید پاسخ دانشجو را داد و اگر نمی‌توانیم این پاسخ را بدهیم باید خود را اصلاح کنیم، لذا اگر تو بهترین هستی باید پاسخ مرا بدهی و مقام معظم رهبری بارها بر این امر تاکید کرده‌اند، لذا پاسخ با دعوا و اخراج به نتیجه نمی‌رسد.

وی ادامه داد: مملکت با گفت‌وگو و شنیدن حرف درست، اصلاح می‌شود.

 

پزشکیان گفت: در حالی که مقام معظم رهبری در خصوص مشکلی در خصوص مدارس دخترانه خواسته بودند که تحقیق و بررسی شود، عده‌ای دانشجو را صرفاً به خاطر اعتراض دو یا سه ترم از دانشگاه اخراج کردند

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار