کد خبر: ۱۱۴۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۲
معاون دفتر پسماند سازمان محیط‌ زیست کشور با بیان اینکه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد پسماند تولیدی در کشور ارزشمند است، گفت: مقرر شده است تا ۵۵ سیستم پردازش زباله در کشور توسط وزارت کشور ایجاد شود.
۵۵ سیستم پردازش زباله در کشور ایجاد می‌شود

به گزارش آرانیوز از شهرکرد، پیام جواهری در جلسه کارگروه مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت موضوع مدیریت پسماند در کشور، اظهار کرد: استان‌ها اگر در بدترین شرایط نیز قرار داشته باشند، اما بتوانند برنامه خوبی برای مدیریت پسماند ارائه دهند، می‌توانند در این حوزه اعتبار دریافت کنند.

وی با بیان اینکه وزارت کشور از چند محل برای موضوع مدیریت پسماند عوارض دریافت می‌کند، گفت: حدود 20 تا 30 درصد پسماند تولیدی در کشور ارزشمند است، اگر میانگین تولید روزانه زباله در کشور را 55 هزار تن برآورد کنیم، می‌توان از طریق درآمد فروش این زباله‌ها، درآمد نجومی رقم زد و این هزینه را در مدیریت پسماند هزینه کرد. 

معاون دفتر پسماند سازمان محیط‌ زیست کشور با تأکید بر اینکه دفن زباله آسان‌ترین، بدیهی‌ترین و آخرین حلقه در مدیریت پسماند است، خاطرنشان کرد: دفن زباله تبعات بالایی بر سلامتی فرد و آلودگی محیط‌زیست دارد، مقرر شده است تا 55 سیستم پردازش زباله در کشور توسط وزارت کشور ایجاد شود، چهارمحال و بختیاری نیز باید این مسئله را پیگیری کند تا سهمی از این سیستم داشته باشد. 

جواهری با بیان اینکه قانون مدیریت پسماند در کشور در حال اصلاح است، گفت: برنامه راهبردی پسماند در قانون برنامه هفتم توسعه نیز دیده شده است. 

معاون دفتر پسماند سازمان محیط‌زیست کشور بیان کرد: یکی از معضلات کشور قوانین موازی و دستورالعمل‌های متعدد است، باید به سمت تجمیع قوانین برویم، سال 85 برنامه جامع مدیریت پسماند در کشور تدوین شد، یک دهه به سمت دستگاه‌های زباله‌سوز رفتند و به‌علت هزینه بالا و آسیب‌های این مسئله از دستور کار خارج شد، سپس به سمت کارخانه‌های کمپوست رفتند، اما این مسئله به دلایل متعدد از دستور کار خارج شد، طبق برنامه هفتم توسعه، سازمان حفاظت محیط‌ زیست باید قانون راهبردی مدیریت پسماند را تدوین کند، قوانین و برنامه‌ها اثربخشی چندانی نداشته است.

محیط زیست با مکان‌های پیشنهادی دفن پسماند موافقت نمی‌کند

علی حیدری نیز در این جلسه با اشاره به اینکه برای دفن زباله در بسیاری از شهرها و روستاهای استان با مشکل جدی مواجه هستیم، اظهار کرد: سازمان محیط‌زیست با محل‌های پیشنهادی فرمانداران برای دفن زباله موافقت نمی‌کند، به‌نظر می‌رسد این سازمان خود باید مکانی را برای این کار پیشنهاد دهد. چندین دستگاه در موضوع مدیریت پسماند وظایفی بر عهده دارند، اما این مشکل مدیریت پسماند تاکنون مرتفع نشده است. 

وی با اشاره به برخی قوانین در موضوع مدیریت پسماند دست و پاگیر هستند، توضیح داد: چهارمحال و بختیاری در حوزه کارگروه پسماند کوتاهی نکرده است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکلات شرکت‌ طبیعت پاک زاگرس در حوزه مدیریت پسماند، گفت: پرونده این شرکت در مراجع قضایی در حال بررسی است.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار