کد خبر: ۱۱۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۵
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که اهمیت مسجدسازی کمتر از مدرسه‌سازی و بیمارستان‌سازی نیست، گفت: خیرین مسجدساز هم باید در کنار خیرین مدرسه ساز فعال شوند.
لزوم فعال‌شدن خیرین مسجدساز در کشور

به گزارش آرانیوز از قم، آیت‌الله اراکی امروز در جمع تعدادی از مردم با تبریک سالروز ولادت باسعادت حضرت رسول‌الله(ص) و امام جعفر صادق(ع) و با اشاره به این‌که اسلام برای مدیریت جامعه نظام جامعی طراحی کرده است، اظهار کرد: مسجد به‌عنوان خانه خدا، جایگاه مهمی در این زمینه دارد که با تأسف باید گفت هنوز جایگاه مسجد به‌درستی درک نشده و مساجد ما همچنان مظلوم‌اند.

وی با توجه دادن به روایتی که کتاب، مسجد و عترت، سه شاکی از امت در روز قیامت خواهند بود، ادامه داد: البته به این شکایت در قرآن کریم هم در آیاتی از جمله آیات سوره زمر و فرقان اشاره شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین افزود: جایگاه مسجد در نظام اسلامی، جایگاه اجتماع مردم است. بنابراین جایی که باید مردم را گرد هم آورد، مسجد است و البته مسجد، خانه خدا و خانه امام جامعه است و امامان جماعت ما، وظیفه اتصال ما به امام معصوم(ع) بر عهده دارند؛ همچنان که در نمازهای جماعت این اتصال اتفاق می‌افتد.

وی با شرم‌آور دانستن این نکته که تعداد قابل‌توجهی از مساجد بر اساس آمار، فاقد امام‌جماعت است خاطرنشان کرد: این امر مصداق معطل نگاه‌داشتن مساجد است.

آیت‌الله اراکی همچنین حضور خدا در اجتماع را، حضور حاکمیتی دانست و گفت: جامعه، وقتی جامعه می‌شود که مردم از یک فرمان واحد تبعیت کنند و البته در تفکر الهی، هر نوع کاستن از حاکمیت خدا در جامعه، شرک محسوب می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: حتی رسول خدا(ص) هم پیش از آن که فرمانروا باشد؛ فرمان‌بر خداست و از آن‌ جهت که فرمان‌بر محض خداست؛ به ما دستور داده شده تا از آن حضرت تبعیت و پیروی کنیم.

آیت‌الله اراکی همچنین تصریح کرد: در عمران شهری باید یک مسجد مرکزی به نام مسجد جامع یا اعظم داشته باشیم و ادارات مهم باید در اطراف آن تأسیس شوند؛ ضمن آن که در هر محله هم باید مسجد ساخته شود و دستور داده شده تا اهالی هر محله، در مسجد محله خود نماز بخوانند تا عملاً بتوانند به مسائل یکدیگر رسیدگی کنند و کاستی‌ها برطرف و نقاط قوت تقویت شود.

وی با پیشنهاد این که چند شهر نمونه اسلامی ساخته شود، گفت: البته نمازخانه ساختن برای مدارس خوب است؛ اما توصیه شده که مدارس در کنار مساجد ساخته شوند تا انسان‌سازی به شکل عملی اتفاق بیفتد.

استاد دروس عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر این که اهمیت مسجدسازی کمتر از مدرسه‌سازی و بیمارستان‌سازی نیست، عنوان کرد: خیرین مسجدساز هم باید در کنار خیرین مدرسه‌ساز فعال شوند.

وی با بیان این که دولت باید به امور مساجد رسیدگی و در این زمینه هزینه کند، گفت: مساجد باید مظهر نظافت، زیبایی، خوشبویی و آراستگی باشد تا خاطره خوبی از حضور در مساجد در اذهان شکل بگیرد.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار