به گزارش آرانیوز از زاهدان، شرکت اتوبوسرانی از شرکتهای حملونقل عمومی است که در جابهجایی مسافران شهری نقش پررنگی دارد به همین دلیل وضعیت مناسب اتوبوسها برای رفاه حال شهروندان از نکات مهمی است که باید مسئولان شهری به آن توجه ویژه داشته باشند.
با توجه به نبود مترو و بیآرتی در زاهدان، روزانه هزاران مسافر در کلانشهر زاهدان، اتوبوس را برای جابهجایی سطح شهر انتخاب میکنند؛ بنابراین وجود ناوگان اتوبوسی به روز در تردد مردم ضروری به شمار میرود.
گلایه مردم از فرسودگی خطوط اتوبوس زاهدان
استفاده از اتوبوسهای فرسوده، مجهز نبودن بخش قابلتوجهی از آنها به سیستم سرمایشی و گرمایشی، برخورد بد برخی رانندگان اتوبوس بهویژه بخش خصوصی با مسافران و کثیف بودن اتوبوسها بخشی از انتقادات و گلایههای شهروندان زاهدانی است.
بخشی از ناوگان حملونقل عمومی و اتوبوسهای شرکت واحد امروز در سطح شهر زاهدان آن قدر فرسوده شدهاند که هر کس که یکبار با آن سفر کند به فرسودگی آن پی میبرد.
فرسوده بودن اتوبوسهای شرکت واحد یک طرف و کثیفی و شلوغی آن بیشتر در حاشیه شهر هم یک طرف دیگر، باعث شده شهروندان اعتراضات زیادی نسبت به خدمات اتوبوسهای شرکت واحد داشته باشند.
کمبود ناوگان حملونقل عمومی
شهروندان از کمبود ناوگان حملونقل عمومی گلایه دارند و میگویند شاهد تردد تنها یک اتوبوس در برخی از محلات زاهدان هستند و هر یک ساعت در ایستگاهها توقف میکنند و مردم باید مدت زمان طولانی را در انتظار باشند.
برخی از شهروندان بهویژه قشر محروم از افزایش هزینه تاکسیهای شهر زاهدان، دیر رسیدن اتوبوسها و کمبود ناوگان در برخی از نقاط شهر گلایهمند هستند.
یکی از شهروندان زاهدانی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: متأسفانه زاهدان شهری است که مسئولان شهری تا امروز به موضوع بروزرسانی ناوگان حملونقل عمومی توجه چندانی نداشتهاند و در صورت اختصاص اعتبار برای نوسازی ناوگان حملونقل عمومی تنها به مناطق مرکزنشین و برخوردار این شهر توجه کردهاند. بیشتر اتوبوسهای شهری سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی ندارند.
نامنظم بودن ساعت حرکت اتوبوسها
شهرکی شهروند میانسال زاهدانی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به نامنظم بودن ساعت حرکت اتوبوسها بیان کرد: میانگین فاصله زمانی که شرکت اتوبوسرانی برای اتوبوسها مشخص کرده از طرف رانندگان به دلایل مختلف رعایت نمیشود و معطلی مردم را به دنبال دارد. ما خواستار نظارت جدیتر در این زمینه بهویژه در مناطق حاشیه شهر هستیم.
ریگی دیگر شهروند زاهدانی که ساکن مناطق حاشیه شهر است در اینخصوص به خبرنگار تسنیم گفت: برخی از اتوبوسها در این شهر بهقدری فرسوده هستند که ایمنی لازم برای تردد در شهر را ندارند.
وی ادامه داد: متأسفانه کیفیت خدمات حملونقل عمومی در این شهر بسیار پایین است و به همین دلیل بسیاری از شهروندان رغبتی به استفاده از این ناوگان ندارند و از خودروهای شخصی استفاده میکنند؛ همین امر سبب افزایش بار ترافیکی در برخی از ساعات شبانهروز شده و مشکلات دیگری را نیز به همراه دارد.
میر شهروند جوان زاهدانی در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: برخی رانندگان برای پیاده کردن مسافر عجله دارند و حتی در برخی مواقع از نگه داشتن اتوبوس در ایستگاهها خودداری میکنند؛ وقتی هم اعتراضی از سوی مسافران به دلیل عدم نگهداشتن اتوبوس صورت میگیرد با اخلاق تند راننده مواجه میشوند!
فرسودگی ناوگان و کمبود اتوبوس
مسعود درانی، سرپرست سازمان حمل و نقل بار عمومی شهرداری زاهدان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه در حال حاضر چند دستگاه اتوبوس در کلان شهر زاهدان فعالیت دارند، بیان کرد: زاهدان با جمعیت بالغ بر 700 هزار نفر نیاز به 700 دستگاه اتوبوس دارد و در حال حاضر اتوبوس های سازمانی 92 دستگاه است که جهت نوسازی ناوگان پیگیری لازم از طریق استانداری و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور صورت گرفته است.
وی ادامه داد: با مساعدت شهردار در سال گذشته 44 دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده که از این تعداد 24 دستگاه اتوبوس تحویل و جهت تحویل 20 دستگاه دیگر پیگیریهای لازم صورت گرفته و خرید اتوبوس جدید نیز پیگیری میشود. همچنین اخیراً 10 دستگاه مینی بوس تحویل و به ناوگان الحاق شده است.
به گفته سرپرست سازمان حمل و نقل بار عمومی شهرداری زاهدان، از تعداد 92 دستگاه اتوبوس موجود 50 دستگاه فرسوده و نیاز به بازسازی و اورهال هستند که بازسازی اتوبوسهای فرسوده در دستور کار این سازمان قرار دارد.
وی خاطرنشام کرد: قیمت تقریبی هر دستگاه اتوبوس 100 میلیارد ریال است که جهت خرید 80 دستگاه اتوبوس جدید نیاز به اعتباری بالغ بر 800 میلیارد ریال داریم.
درانی گفت: برای افزایش اتوبوسهای ناوگان پیگیری لازم از طریق استانداری و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور صورت گرفته که ضمن تحویل الباقی اتوبوسهای خریداری شده، نسبت به تخصیص اتوبوس جدید نیز مساعدت لازم صورت پذیرد.
سرپرست سازمان حمل و نقل بار عمومی شهرداری زاهدان گفت: شایان ذکر است بازسازی 10 دستگاه اتوبوس بخش خصوصی و 18 دستگاه اتوبوس سازمانی با خرید لوازم و قطعات در دست اقدام است و همچنین پیگیری لازم جهت تامین اعتبار اورهال کردن الباقی اتوبوسها در دستور کار سازمان است.
به گزارش تسنیم، ناوگان اتوبوسرانی زاهدان در حال حاضر با بحران جدی فرسودگی، کمبود، و بینظمی در خدمات مواجه است؛ بحرانی که کیفیت زندگی شهروندان، عدالت اجتماعی در ارائه خدمات عمومی، و حتی محیط زیست شهری را تحت تأثیر قرار داده است. هرچند اقدامات محدودی برای نوسازی انجام شده، اما بدون تأمین اعتبارات ملی و استانی کافی، مشارکت بخش خصوصی، و یک سیاستگذاری هدفمند و عادلانه، چشمانداز بهبود قابل توجهی در آینده نزدیک برای این حوزه متصور نیست.