کد خبر: ۱۱۵۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۴
فرماندار شهرستان جعفرآباد در استان قم از طرح‌ها و تلاش‌ها برای حل مشکل کم آبی روستاهای این منطقه خبر داد.
مشکل کم‌آبی شهرستان جعفرآباد چگونه رفع می‌شود؟

ذبیح‌الله عبداللهی در گفتگو با آرانیوز در قم، بااشاره به تشابه نام شهرستان جعفرآباد با برخی از روستاهای دیگر اظهار داشت: ما در مبحث نامگذاری این شهرستان و تغییر نام آن اقداماتی داشته‌ایم، چرا که نام جعفرآباد با برخی از روستاهای همجوار مشابه است و این تشابه نام موجب خطا در پیدا کردن آدرس صحیح می‌شود؛ و اینکه مراحل اداری این موضوع انجام شده و منوط به تصمیم و تصویب هیئت وزیران در وزارتخانه است.

عبداللهی در پاسخ به این سوال که در شهرستان جعفرآباد برای آمادگی در انتخابات ریاست‌جمهوری چه شرایطی مهیا شده گفت: ما 8تیر ماه بحث انتخابات ریاست‌جمهوری رو در سطح شهرستان خواهیم داشت. برای برای اولین بار در شهرستان به صورت مستقل حوزه اصلی رو داریم، چون در انتخابات مجلس حوزه فرعی و نمایندگی مشترک بود، ولی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری و شورای‌شهر که در سال بعد داریم، مستقیما کارها را در حوزه اصلی اجرا خواهیم کرد.

فرماندار شهرستان جعفرآباد استان قم در ادامه بیان کرد: ما تمام مقدمات کارهای اجرایی انتخابات را فراهم کرده‌ایم، این مقدمات کار شامل تعیین هیئت اجرایی و معتمدین محل هست که تقریباً 30 نفر در شهرستان شناسایی و هیئت نظارت تایید شده است. 9نفر از بین این افراد تعیین شده تا کار هیئت اجرایی را انجام دهند، در مرحله بعد ما شعب شهرستان را توسط هیئت اجرایی تعیین می‌کنیم، که حدودا 29 شعبه است. اعضا از خود محل تعیین شده‌اند، که مجموع هیئت اجرایی نظارت، بازرسین قضایی و انتظامی و اعضا شعب حدودا چیزی بالغ بر 1000 نفر را تشکیل می‌دهند.

وی عنوان کرد: وضعیت اجرایی شهرستان جعفرآباد به نسبت شهرستان‌های دیگر در سطح کشور از وضع بهتری برخوردار است. تا کنون 27 اداره مشغول به کار هستند، ولی اختیارات و امکانات شهرستان بخاطر تغییر دولت‌ و تعویض استانداران بسیار کم است. هرچند از این وضعیت راضی نیستیم ولی باز هم در تلاشیم تا رضایت مردم را جلب کنیم؛ امیدواریم در دولت‌های بعدی سطح اختیارات را بالا ببرند.

عبداللهی تصریح کرد: جعفر‌آباد تنها شهرستان کشور است که علیرغم تازه تاسیس بودن و جمعیت کم مجتمع اداری دارد. ما بلافاصله پس از تشکیل از سازمان امور اداری کشور برای بخشنامه اجرایی دعوت کردیم و آقای ابویی آمدند، و همچنین در سفری که هئیت دولت داشتند با آقای لطیفی معاون رئیس جمهور شهید هم در این‌باره صحبت کردم تا در مصوبات استان ابلاغ شود.

فرماندار شهرستان جعفرآباد استان قم اظهار داشت: ما در مبحث نیروی انسانی مجتمع اداری شهرستان جعفرآباد چند کار را انجام داده‌ایم، ما در جلسه‌ای که با کلیه معاونین توسعه‌ی منابع انسانی و دستگاه‌ها گذاشتیم از استانداری محترم هم آمده بودند، 4 تا 12 پست کارشناسی ادارات برای چارت سازمانی ما تعریف شده و درحال پیگیری برای ارسال به تهران هستیم، در پیش‌نویس این مصوبات از استقرار ادارات در شهرستان کهک و جعفریه گفته شده که ان‌شاءالله هرچه زودتر جزو مصوبات ابلاغ شود. 

وی با اشاره به برنامه‌های انجام شده برای حل مشکل کمبود آب روستاهای شریف آباد زند و دیگر روستاهای منطقه افزود: ما در رابطه با روستاهای پایین دست جعفریه مثل شریف‌آباد، حسین آباد، عبدلله‌آباد محمودآباد و انتهای خط یک مجتمع آبرسان در جعفری داریم، که 33 روستا از آن انتقال آب می‌گیرند. در تابستان افت فشار آب داریم و ما به خاطر حل این مسئله که بخاطر پوسیدگی لوله‌ها هدر رفته آب داریم، یک خطی تعریف کردیم که باید این خط دوم هم اجرا بشه تا پرت آب نداشته باشیم.

عبداللهی گفت: این مصوبه در سطح استان بود که به تهران ابلاغ شد تا از طریق آب و فاضلاب کشور در اعتبارات قرارگاه امام حسن قرار گیرد. اگر این مصوب ابلاغیه شود حدود 200 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده می‌شود. قسمت دیگر پروژه‌ها خط انتقال مجتمع آبرسان قاهان هست که 200 میلیارد تومان اعتبار است، و امیدواریم این ابلاغ توسط وزیر نیرو انجام شود تا تقریبا مشکل کم آبی ما حل شود.

فرماندار شهرستان جعفرآباد استان قم بیان کرد: ما در اقدام دیگر از آب و فاضلاب استان مجوز گرفته‌ایم تا از چاه‌های علی‌آباد خط انتقال آب بگیریم و سالها پیگیر آن بودیم که بالاخره مجوز صادر شد ولی حدود 6میلیارد هزینه دارد که در نظر داریم با تشکیل کارگروه بتوانیم این مبلغ را از خیرین جمع کنیم.

وی با اشاره به انتقال آب از سد ثابت اظهار داشت: ما در سفر اخیر هیئت وزیران، به آقای الماس‌وندی مدیر عامل شرکت منابع آب ایران این مسئله را مطرح کردیم و وی در جلسه‌ای در تهران برای خط انتقال آب از قم به جعفریه حدودا 1 90میلیارد تومان مصوب کرد که ان‌شاءالله با پیگیری ما ابلاغ و اجرایی شود.

به گزارش آرانیوز، شهرستان جعفرآباد با وسعتی حدود یکهزار و 100 کیلومترمربع (بخش قاهان به وسعت 550 کیلومترمربع و 23 روستا و بخش جعفرآباد به وسعت 650 کیلومترمربع و 33 روستا) در 35 کیلومتری شمال غربی شهر قم قرار دارد و 10 درصد مساحت قم را دربرگرفته است.

طبق مصوبه اردیبهشت‌ماه 1400 هیات دولت وقت، بخش جعفرآباد به شهرستان ارتقا پیدا کرد، این شهرستان جدیدالتأسیس قم از 2 بخش مرکزی و دهستان قاهان تشکیل شده است که جمعیت رسمی شهرستان 27 هزار نفر و جمعیت غیررسمی آن 40 هزار نفر می‌باشد.

شهرستان جعفرآباد نقش موثری در کشاورزی و دامداری استان قم دارد؛ اما به‌خاطر کاهش نزولات آسمانی طی سال‌های اخیر با تنش‌های جدی همراه شده است.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار