کد خبر: ۱۱۴۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اعلام اینکه مازندران سالانه ۱۵ هزار میلیارد مترمکعب نزولات جوی دارد، اما دریافتی استان فقط ۴ میلیارد مترمکعب معادل حدود یک چهارم نزولات جوی است، به اهمیت جمع‌آوری آب‌های سطحی اشاره و یکی از آنها را ساخت سد عنوان کرد.
فقط حدود یک چهارم نزولات جوی مازندران در استان دریافت می‌شود

حیدر داودیان مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران در گفت‌وگو با آرانیوز در ساری با اعلام اینکه 107 هزار و 796 حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری در مازندران وجود دارد، گفت: البته این چاه‌ها عمیق نبوده و «چاهک» به حساب می‌آیند و عمدتاً تا 20 متر هستند.

وی ادامه داد: از این تعداد 28 هزار و 865 حلقه چاه برقی و 78 هزار و 931حلقه دیزلی هستند و اگر به نسبت کل کشور بخواهیم حساب کنیم، شامل 12 درصد از کل چاه‌های برقی و 26 درصد از کل چاه‌های دیزلی کشور است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه در مجموع نیز 20 درصد از کل چاه‌های کشور در مازندران حفر شده‌اند و این استان بیشترین میزان چاه‌های کشور را دارد، گفت: استان‌های فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، هرمزگان، گیلان و خراسان رضوی به ترتیب پس از مازندران قرار دارند.

داودیان با بیان اینکه 20 هزار حلقه چاه مازندران به تمدید مجوز بهره‌برداری نیاز دارند، افزود: صدور پروانه برای این است که بدانیم در چه میزان از سفره‌های آب زیرزمینی برداشت انجام می‌شود و بتوانیم مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران این را هم گفت که لازم است تا برق مصرفی مشترکان چاه‌های آب کشاورزی در خارج از فصل کشت قطع شود و در این انرژی که تنها به بخش کشاورزی اختصاص یافته است، انحراف مصرف نداشته باشد.

داودیان با اعلام اینکه سالانه 15 هزار میلیارد مترمکعب نزولات جوی در مازندران داریم اما دریافتی ما 4 میلیارد مترمکعب است، به اهمیت جمع‌آوری آب‌های سطحی اشاره و یکی از آنها را ساخت سد عنوان کرد.

وی ادامه داد: حدود 11 سد برای مصارف کشاورزی در مازندران وجود دارد و پاسخگوی نیاز کشاورزان نخواهد بود؛ سدهایی را در دست مطالعه و 4 سد را نیز در دست اجرا داریم تا ضریب تامین آب در استان را افزایش بدهیم.

داودیان همچنین از برداشت بیش از حد مجاز آب‌های زیرسطحی در استان مازندران گفت و توصیه کرد که کشت دوم برنج انجام نشود، اما نظر سازمان جهاد کشاورزی این است که 80 هزار هکتار اراضی مازندران مشمول کشت دوم هستند و این حق کشاورز است که از ظرفیت کشت دوم استفاده کند لذا باید زیرساخت‌های لازم برای تأمین آب ایجاد شود.

وی با بیان اینکه 60 درصد منابع آبی مازندران در بخش کشاورزی، 32 درصد در بخش خانگی و هشت درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود، اشاره‌ای به بند ع تبصره 8 قانون بودجه 1492 داشت که وزارت نیرو را مکلف کرده است حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این قانون، نسب به بازتخصیص آب مصرفی رشته فعالیت‌های صنایع و معادن و ابلاغ زمانبندی آب جایگزین با اولویت منابع آبی نامتعارف در هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران ادامه داد: طبق این قانون، در بخش صنعت غیر از صنایع مرتبط با مواد غذایی ملزم هستند که از پساب یا آب دریا استفاده کنند و اجازه استفاده از آب متعارف را ندارند اما می‌بینیم که این موضوع در تعداد قابل توجهی از صنایع استان رعایت نشده است.

داودیان در پایان میزان آب قابل برنامه‌ریزی و بالقوه در مازندران را 6 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب اعلام کرد که 4.5 میلیارد مترمکعب در بخش سطحی و بقیه در بخش زیرسطحی است ضمن آنکه در مجموع 3.7 میلیارد متر مکعب آن مورد استفاده در استان است و با توجه به اینکه 70 درصد منابع آب‌های سطحی در فصل غیرزراعی و 30 درصد در فصل زراعی در دسترس استان است، به همین دلیل در حال حاضر با کمبود منابع آبی مواجه‌ایم.

به گزارش آرانیوز، استان مازندران بیشترین تولید محصولات کشاورزی در کشور را با تولید 72نوع محصول در 7 میلیون تن را دارد و این محصولات به 2.5 میلیارد مترمکعب آب در سال نیاز دارند بنابراین توجه به منابع آبی این استان و حفاظت از آنها مورد تأکید است. 



 
نظرشما
آخرین اخبار