کد خبر: ۴۴۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
مجلس شورای اسلامی پس از بررسی ها و رفت و برگشتهای فراوان بالاخره به نظام انتخاباتی تناسبی استانی – شهرستانی برای انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رضایت داد. با تصویب این نوع نظام انتخاباتی، مصوبه برای بررسی و اظهار نظر به شورای نگهبان ارسال شد.
به گزارش آرانیوز، اگرچه مدل مصوب مجلس شورای اسلامی با مدل طراحی شده اینجانب تفاوتی جزئی دارد ولی شاکله مدل بنده را حفظ کرده است. به عنوان یک فرد علاقه مند به اصلاح نظام های انتخاباتی به سهم خود از این اقدام مجلس شورای اسلامی تقدیر و تشکر میکنم. به اعتقاد بنده اگر یکی دو اشکال موجود در این مدل نیز در شورای نگهبان مورد ایراد قرار گرفته و این مصوبه به مجلس ارجاع داده شود، این اشکال ها نیز مرتفع می شود. به عبارت دیگر مدل مصوب مجلس کاملا منطبق بر مدل بنده می گردد و مدلی کاملا مناسب و مورد تایید شورای نگهبان و خبرگان این حوزه خواهد بود.
مدل مصوب مجلس شورای اسلامی که یک مدل تناسبی از نوع لیست باز است، در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای اسکاندیناوی، آلمان، ژاپن، عراق و لبنان به اجرا درآمده است. این مدل با مدلهای مورد اشاره تفاوتهایی دارد. در مدل مصوب مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه دارای دو بخش اصلی و فرعی است. در این مدل اگرچه کسب 15 درصد رای حوزه فرعی برای ورود کاندیداها به رقابتهای استانی یک شرط لازم است ولی برخورداری از رای بالاتر در حوزه استانی تا سقف سهم ائتلاف برای نامزد ائتلافی شرط کافی است.
در این مدل ضمن اینکه نامزد مدیون رای کل مردم استان است ولی خود را از رای حوزه فرعی بی نیاز نمی بیند. براین اساس ناچار از توجه به حوزه فرعی است. وی در عین حالیکه محدود به موضوعات و مسائل محلی نیست و چهره ای مورد توجه استان است ولی ناگزیر به توجه به مشکلات حوزه فرعی انتخابیه خود است. در این شکل از انتخابات، سطح افراد انتخاب شده فراتر از تعلقات قومی و قبیله ای و محلی است و نامزدهایی که در سطح ملی و استانی حرفی برای گفتن دارند، شانس بیشتری برای ورود به مجلس دارند.
در مدل مصوب مجلس، اینکه یک جریان امید داشته باشد تحت تاثیر فضا و جو سیاسی حاکم می تواند همه کرسی های استانی را بخود اختصاص داده و راه رقیب برای ورود از این استان را ببندد، موضوعیتی ندارد و هیچ جریان مهم سیاسی از گردونه انتخاب حذف نمی شود. در این روش هر جریان سیاسی متناسب با وزن رای خود از کرسی های موجود سهم می برد و چون لیستهای انتخاباتی از نوع باز است، انتخاب افراد در درون یک ائتلاف هم به مردم واگذار شده است. اینکه تصور شود اگر فضا بنفع یک جریان سیاسی باشد حتی با گذاشتن یک چوب خشک در لیست، احتمال رای آوردن دارد، تصوری درست نیست و  با وجود رقابت های درون جریانی در کنار رقابت های برون جریانی، در هر جریان سیاسی، تخصصی، مذهبی و یا قومی چهره های برتر و موثرتر انتخاب و بقیه حذف می شوند. در این مدل مشکل نظارت بر فرآیند انتخابات هم حل شده و باتوجه به زیاد نبودن ائتلافها و امکان استقرار نماینده هر ائتلاف در هر صندوق، دغدغه تقلب هم از بین خواهد رفت.

جعفر قادری، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی


نظرشما