کد خبر: ۸۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۷
گروه استان‌ها - مهمترین مسئله برای حفظ محصولات کشاورزی، کاهش و جبران خسارت‌ها؛ گسترش بیمه محصولات کشاورزی است و لازم است کشاورزان با بهره‌گیری از ابزارهای پیشگیری از سرمازدگی، ارتقا و به‌روزرسانی تجهیزات خود برای مقابله با سرمازدگی محصولات کشاورزی در سال‌های آینده آماده شوند.
بیمه محصولات کشاورزی در بین کشاورزان ترویج یابد

به گزارش آرانيوز از یزد، رضا برهانی ظهر امروز در نشست با خبرنگاران استان یزد اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های اخیر با تغییر اقلیم رو به رو هستیم و فصل زمستان شرایط دمایی از حد نرمال گرم‌تر بود و دما در اسفند ماه گذشته چهار درجه افزایش داشت و به طور کلی در فصل زمستان با افزایشی دو درجه‌ای دما همراه بوده است.

وی گفت: افزایش غیر نرمال دما سبب شد فصل رشد باغات 10 تا 12 روز زودتر آغاز شود و زمینه‌ای برای بروز سرمازدگی شد.

مدیرکل هواشناسی استان یزد افزود: در راستای پایش سرمازدگی و اطلاع‌رسانی به کشاورزان سامانه توسعه هواشناسی کاربردی (تهک) راه‌اندازی شد و اطلاع رسانی گسترده‌ای از سوی دستگاه‌های مختلف برای مقابله با سرمازدگی انجام گرفت.

برهانی گفت: با توجه به داده‌های هواشناسی پیش‌بینی سرمازدگی در نیمه دوم اسفند ماه اطلاع‌رسانی گشت و سه هشدار در قالب یک هشدار زرد و دو هشدار نارنجی سه روز قبل از شروع سرمازدگی به کشاورزان داده شد.

مدیر کل هواشناسی یزد تصریح کرد: همچنین در این مدت به منظور مقابله با سرمازدگی، بیش از 15 هزار و 200 پیامک به کشاورزان استان ارسال شد که در نوع خود این اقدامات بی‌سابقه در کشور بود با این وجود خسارت بسیار سنگینی به محصولات کشاورزی و به طور عمده به درختان پسته استان وارد آمد.

برهانی گفت: در دو موج سرما 26 اسفند تا 28 اسفند همچنین 12 فروردین 1401 به طور گسترده قبل از وقوع اطلاع‌رسانی شد، دمای شبانه لحظه به لحظه رصد می‌شد و به تعداد محدودی از کشاوران رسانده شد تا روش‌های پیشگیری از سرمازدگی را اجرا کنند البته کاهش دما فراتر از انتظار بود و بعضا کشاورزان سه روز از محصول مراقبت کردند ولی در نهایت شب چهارم موج سرما به محصول خسارت زده است.

وی گفت: در شب‌های سرد از 55 نقطه استان داده‌ها و اطلاعات هواشناسی جمع می‌شدند، 33 ایستگاه خودکار هواشناسی، 13 ایستگاه خودکار جهاد کشاورزی و در 9 نقطه با دماسنج دستی پایش دما انجام شد در این زمینه هدف ما گسترش ایستگاه‌های خودکار هواشناسی است.

 بر اساس تحقیقات انجام شده تا 20 سال آینده تا حدود 15 روز فصل رشد جا به جا می‌شود و لازم است از هم اکنون به فکر سال‌های آینده و سرمازدگی آینده باشیم با این تغییر اقلیم ناهنجاری‌ها و تواتر افزایش یافته و موج‌های گرمایی و سرمایی غیر قابل انتظاری را خواهیم داشت.

سرمازدگی 494 میلیارد تومان به اراضی باغی و زراعی همدان خسارت وارد کرد
سرمایه‌گذاری 5 هزار میلیارد تومانی در کشاورزی سیستان و بلوچستان/ کشت خرما آغاز شد

محمد علی ملک زاده، مدیرکل بحران استان یزد در این نشست با اشاره به اینکه بیش از 100 رصدگر در سرمازدگی اخیر در مناطق مختلف استان فعالیت داشتند اظهار داشت: با وجود اطلاع‌رسانی گسترده انجام شده در سرمازدگی 8 روزه که در استان به وجود آمد 50 درصد از باغات استان یزد بین 50 تا 100 درصد محصول خود را از دست داده اند.

وی ادامه داد: سرمازدگی یکی از مخاطرات است که در استان یزد با آن رو به رو هستیم و در همه جای دنیا وجود داشته و برای مقابله با آن اقدامات پیشگیرانه انجام می‌شود کشاورزان در حوزه پیشگیری، باید سرمایه‌گذاری کنند تا هنگام وقوع حوادث با خسارت کمتری مواجه شوند.

استان یزد دارای 110 هزار هکتار اراضی است، که 30 هزار هکتار آن زراعی و 80 هزار هکتار به باغ ها اختصاص یافته است و در سرمازدگی‌های اخیر 54 هزار هکتار از این اراضی تحت تأثیر سرما قرار گرفته و بیش از 5 هزار میلیارد خسارت ریالی وارد شد.

مهمترین مسئله برای حفظ محصولات کشاورزی و کاهش خسارت‌ها، ترویج و گسترش بیمه محصولات کشاورزی و استفاده از ابزارهای پیشگیری از سرمازدگی، ارتقا و به‌روزرسانی تجهیزات برای مقابله با سرمازدگی محصولات است.

انتهای پیام/781/ش

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار