کد خبر: ۱۱۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
مدیر اداره حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان قم گفت: از پهباد برای سمپاشی و مبارزه با آفات در مزارع غلات، کلزا و همچنین مزارع یونجه در قم انجام می‌شود.
استفاده از پهپاد برای سمپاشی و مبارزه با آفات در مزارع قم

رضا لطیفی‌زاده در گفت‌وگو با آرانیوز در قم، با اشاره به اینکه یکی از مسئولیت‌های جهاد کشاورزی، پشتیبانی کارشناس و پزشک متخصص است، اظهار داشت: یکی از کشاورزان ما به مدت 3 سال است که با پشتیبانی کارشناس کشاورزی بهره‌برداری سالمی از مزارع سفی(طالبی) خود داشته که حتی مورد تایید سلامت محصول از آزمایشگاه تهران شد.

لطفی‌زاده گفت: ما برای کشاورزان برنامه‌های آموزشی و ترویجی متعددی برگزار می‌کنیم، که هدف ما از این کلاس‌ها یا کارگاه‌های آموزشی آشنایی کشاورزان با عوامل خسارت‌زا، نحوه‌ی مقابله با این عوامل و روش‌های کنترل غیرشیمیایی بوده، که مورد پذیرش بسیاری از کشاورزان قرار گرفته است.

مدیر اداره حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به نحوه‌ مراجعه‌ کارشناسان جهاد کشاورزی گفت: کارشناسان ما برای تأثیر‌پذیری بیشتر کشاورزان از آموزش چهره به چهره استفاده می‌کنند، یعنی به محل کار آن‌ها که گلخانه‌هاست مراجعه کرده و بازدید می‌کنند و با وجود هر مشکلی راهنمایی‌های لازم و نکات ضروری را آموزش می‌دهند.

وی عنوان کرد: ما در برنامه‌های نظارت بر شبکه توزیع آفت کشاورزی در سطح استان 37 خانه گیاه پزشکی داریم که در این داروخانه‌های گیاه پزشکی کارشناسان متخصصی هستند که از طریق سازمان نظام مهندسی و با نظارت مدیریت حفظ نهاد کشاورزی برای آن‌ها پروانه صادر شده است.

لطفی‌زاده تصریح کرد: متخصصان از طریق سامانه مانیتور سمومی را که باید توزیع شود، به مزارع و باغات کشاورزان مراجعه و در صورت لزوم عرضه می‌کنند، نظارت ما از این جهت است که کشاورزان از سموم غیر‌مجاز و یا قاچاق استفاده نکنند و مشکلی در شبکه توزیع آفت کشاورزان پیش نیاید.

مدیر اداره حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان قم در پاسخ به این سوال که آیا این داروخانه‌ها در تمام استان وجود دارد و امکان دسترسی هست؟، اظهار داشت: ما در تمام قسمت‌های استان داروخانه گیاه پزشکی داریم و کشاورزان می‌توانند بدون طی کردن مسافت طولانی، بسیار راحت سموم مورد نیاز را تهیه کنند.

وی در مورد نحوه‌ی ‌اجرای سمپاشی افزود: کارشناسان برای اجرای روش‌های مختلف پیشنهادات و راهنمایی‌هایی را ارائه‌ می‌دهند، مثلا چه میزان، به چه صورت و با چه سمپاشی. در بیان دیگر اینکه کارشناسان ما توصیه فنی لازم را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند ولی کارهای اجرای با خود کشاورز است.

لطفی‌زاده گفت: سالیان خیلی گذشته برای سمپاشی از هواپیما استفاده می‌شد که مشکلات زیادی داشت و تقریبا حدود سه ساله است که در استان قم از پهپادهای سمپاش استفاده می‌کنیم که پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم. فعلا استفاده‌ از سمپاشی با پهباد و مبارزه با آفات در مزارع غلات، کلزا و همچنین مزارع یونجه انجام می‌شود.

مدیر اداره حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: یکی از نتایجی که در ارزیابی عملکرد پهبادها داشته‌ایم این بوده که پهبادهای رنگی از دقت و سرعت عمل بالایی برخوردار هستند، چون با سیستم جی‌پی‌اس کار می‌کنند میزان مصرف آب آن‌ها بسیار پایین است. برای مثال زمانی که از سمپاش‌های توربولاینر استفاده می‌کنیم حدودا 250 تا 300 لیتر و بعضی پشت تراکتور تا 400 لیتر آب مصرف می‌کنند، ولی این روش سمپاشی با پهباد در یک هکتار زمین 15 لیتر آب مصرف می‌شود.

وی عنوان کرد: ما در استان به تعداد 15 فروند پهپاد داریم که در خدمت کشاورزان‌ است و مزایایی که این پهبادها دارند نسبت به هزینه‌های آن بسیار بیشتر است.

نظرشما
آخرین اخبار